De același autor
Conceptul de soft power a fost introdus în 1990 de Joseph Nye, pentru a descrie căile, altele decât cele militare sau economice, prin care o țară își poate amplifica influența pe plan internațional. Iată însă că maniera „creativă“ în care principalele două puteri revizioniste ale momentului, Rusia și China, au gestionat în ultima decadă acest tip de strategii a dus la concluzia că definiția conceptului nu mai este adecvată situației din acest moment, după cum recunoaște chiar Joseph Nye într-un articol recent publicat în prestigioasa revistă Foreign Affairs. Un raport publicat vara trecută de National Endowment for Democracy introduce în replică conceptul de sharp power, pentru a descrie maniera în care regimurile autoritare abordează bătălia pentru influența globală. În timp ce soft power-ul se bazează pe valorile politice și pe cele culturale ca surse de influență pozitivă, strategiile de tip sharp power se bazează pe tactici de subversiune, manipulare și de promovarea autocenzurii. Termenul de sharp power, spune Nye, este în fapt echivalent cu acela de „război informațional“, fiind în fond un tip de hard power.
Rusia și propaganda bună
Pe 18 decembrie 2017 RT, brațul de propagandă TV al Kremlinului, a lansat la Paris versiunea în limba franceză a canalului de televiziune, cu o investiție inițială de 20 milioane de euro. Proiectul parizian este parte a unui ambițios demers de expansiune a vectorilor de influență ai Rusiei pe plan internațional, demarat în 2005 sub numele Russia Today. În 2013 canalul, rebotezat RT, a fost integrat într-o nouă structură instituțională media destinată străinătății, din care face parte și rețeaua de website-uri Sputnik, structură pe care purtătorul de cuvânt al lui Vladimir Putin o descria atunci drept „un instrument de propagandă care este parte integrală a statului“. „Propagandă în sensul bun al cuvântului.“ Pentru uzul audiențelor în limbile engleză, spaniolă, arabă, în care se emite, asta înseamnă că RT „va aborda subiecte, perspective și voci ignorate sau cenzurate de mass-media din țările respective“. O formulă editorială la prima vedere incitantă și legitimă pe care, spune Stephanie de Muru, venită la RT de la BFM TV, o vom regăsi și la versiunea RT en Français.
Ceața începe însă să se risipească, dacă ne uităm la maniera de transpunere în practică a proiectului atât de generos prezentat. De pildă, Ofcom, autoritatea audiovizuală din Marea Britanie, a identificat cel puțin 15 violări grosolane ale normelor etice profesionale în materie. Unul dintre „reportajele TV“ incriminate fiind despre „crucificarea copiilor din zonele separatiste din estul Ucrainei de către regimul de la Kiev“. În timp ce, în Franța, Sputnik și RT s-au amestecat activ în campania prezidențială, împotriva lui Emmanuel Macron, care a fost acuzat, de pildă, că ar fi „un agent american sprijinit de un lobby gay“. Este motivul pentru care, cel puțin deocamdată, Palatul Elysée a refuzat să acrediteze RT. Astfel de „isprăvi“ nu au împiedicat însă figuri politice sau mediatice relativ cunoscute din Occident să accepte invitația de a modera emisiuni la RT. Două dintre numele notorii sunt cele ale fostului prim ministru scoțian Alex Salmond, un fervent avocat al independenței Scoției, și Julian Assange, un la fel de entuziast susținător al independenței Cataloniei.
RT, ca și canalele de televiziune chinezești, de altfel, nu lipsesc mai niciodată din oferta TV disponibilă în lanțurile hoteliere importante din Occident. Unde, apropo, de multe ori CNN nu este prezent. Se pare că există și planuri pentru un RT în limba germană. Însă, oricum, propaganda rusă este foarte activă la Berlin prin agenția de videonews Ruptly, prin infiltrarea în think-tank-uri și prin cultivarea unor comentatori politici care diseminează puncte de vedere favorabile Moscovei. Însă, deși atenția specială acordată spațiilor francez și german este ușor de înțeles, Parisul și Berlinul fiind, mai ales după plecarea Marii Britanii, principala axă decizională din UE, rușii sunt destul de activi și în estul continentului, în principal prin site-urile Sputnik în limbile locale. De pildă, cel de la Belgrad, cu o redacție cu 25 de jurnaliști, fiind un extrem de influent vector mediatic în Serbia, o țară cu pronunțate simpatii pro-rusești.
Banii Chinei și mușchii Americii
Și Beijingul se află într-o campanie similară: „banii Chinei oferă mai multă influență decât mușchii Americii“. „America este o superputere economică, nu însă și guvernul american. Statutul său de superputere se bazează pe dolar și pe forța corporațiilor. În cazul Chinei, statutul de superputere emană de la forța statului. Or, asta oferă Chinei un mult mai generos spațiu de manevră pe plan global“, remarca recent Ian Bremmer.
Un domeniu în care acest lucru se vede foarte bine este acela al bătăliei pentru influență prin promovarea unor strategii de imagine care să contureze o percepție pozitivă în diferite regiuni ale lumii. În acest scop, Beijingul investește 10 miliarde de dolari pe an, în timp ce, prin comparație, întregul efort de diplomație publică al Statelor Unite a fost în 2014 de doar 670 milioane de dolari. O sumă care a și fost diminuată sever în actualul proiect de buget al Administrației Trump. Primele inițiative în acest sens au apărut la Beijing încă din 2007, când la conducere era președintele Hu Jintao. Însă eforturile au fost accelerate masiv în 2013, după ce noul lider, Xi Jinping, a decis că soft power-ul trebuie să devină o componentă esențială pentru promovarea globală a „Visului Chinezesc“. Alături de televiziunea CGTN (fostul CCTV), care are 6 canale distincte, de agenția Xinhua, cu o prezență masivă mai ales în Africa și Asia, trebuie să includem aici și imensa producție de seriale istorice și contemporane, între care multe sunt distribuite în străinătate. De exemplu, există un întreg canal de televiziune care transmite doar seriale chinezești cu subtitrare în franceză.
Un rol important îl joacă din acest punct de vedere Institutele Confucius (începând din 2004, China a înființat 500 de institute în 140 de țări) și cele peste 1.000 de „clase chinezești“ înființate în interiorul unor școli sau facultați din străinătate. În principiu, rostul acestora este de a promova cultura, limba și civilizația chineză, însă recent au apărut controverse pe continentul nord-american. Un comitet care militează pentru libertatea academică a cerut colegiilor din Statele Unite și Canada să reconsidere acordurile de colaborare cu Hanban, agenția de stat chineză care gestionează activitațile academice derulate în cadrul acestor aranjamente, considerând că „se fac concesii inacceptabile în beneficiul agendei guvernului Chinei prin facilitarea controlului asupra personalului academic și curriculei și prin restricționarea dezbaterilor“. Beijingul exploatează nevoia de bani a colegiilor din Occident care, chiar fără solicitări exprese în acest sens, evită orice element care ar putea pune în pericol finanțările, precum invitarea unor speakeri incomozi pentru regimul de la Beijing.
Pe străzile din Manhattan vezi din loc în loc cutii de distribuție a ziarelor cu China Daily, oficiosul în engleză a Partidului Comunist Chinez, iar pe ecrane publicitare închiriate de Xinhua în Times Square sunt proiectate videoclipuri legate de China. Între care și unele care să justifice politica de extindere a controlului acesteia asupra Mării Chinei de Sud. Și firmele private sunt „încurajate“ să se implice și ele în acest gen de „inițiative patriotice“. Așa că Jack Ma a decis ca Alibaba să cumpere, pentru suma de 260 de milioane de dolari, South China Morning Post, cel mai influent ziar de limbă engleză din Hong Kong, care era adesea deranjant de critic la adresa Beijingului. Între timp sunt în curs de negociere demersuri de achiziție a unor studiouri cinematografice din Hollywood. Desantul mediatic global Made in China nu este însă întotdeauna unul la vedere. O investigație întreprinsă de Reuters în 2015 releva că China Radio International acționează din culise prin intermediul a cel puțin 33 de stații radio din 14 țări, între care America, Australia, Turcia, Thailanda. Obiectivul urmărit fiind acela de a difuza știri pozitive despre China, în particular despre modelul de societate de acolo, prin comparație cu cel occidental, deși într-o formulă mult mai puțin provocatoare decât cea adoptată de RT și Sputnik.
În noiembrie 2017 o știre Reuters menționa că, în urma achiziției Time Warner de către AT&T, se discută despre preluarea grupului de televiziune CME (deocamdată aflat în proprietatea Time Warner, care deține și canalul CNN) de către CEFC, un grup chinez de investiții în domeniul energiei. Or, este destul de limpede că nu e o investiție de afaceri obișnuită (CEFC nu are nici o tangență cu domeniul mass-media), ci una care este dictată de agenda strategică a Beijingului în regiune. CME deține stații de televiziune în Republica Cehă, Slovacia, România (grupul Pro TV) și Bulgaria. Toate sunt țări membre în Uniunea Europeană și Beijingul are tot interesul să-și sporească influența în interiorul comunității europene prin intermediul unor pârghii venite din Est. E util de amintit că deja, prin bunele oficii ale Ungariei și Greciei (unde a cumpărat portul Pireu), China a reușit să blocheze câteva decizii și declarații deranjante în ceea ce o privește ce urmau să fie luate la Bruxelles, Grecia, de pildă, opinând că sunt „neproductive“. Dacă tranzacția se va finaliza, ea va ilustra în chip simbolic, prin retragerea unui grup media american în dauna unuia controlat de regimul de la Beijing, eforturile Chinei de demantelare treptată a actualei ordini internaționale de sorginte occidentală, în principal americană, în tranziția către una sinocentrică.
În perioada Războiului Rece, asistam la o bătălie între două tipuri de narațiuni ideologice: capitalism vs. comunism, fiecare sistem pretinzând că este superior celuilalt. Acum lucrurile sunt mai complicate, propaganda sharp power manevrează la nivel de psihologie, nu de ideologie, exploatând abil în scop destructiv noile instrumente de influență oferite de evoluțiile tehnologice, pentru a exploata și amplifica frustrări și resentimente existente într-o societate.