De același autor
Pentru Vladimir Putin, principala preocupare este aceea de a bloca orice eventuală apropiere a Ucrainei de Uniunea Europeană, fapt care ar mina aproape letal demersul său de a construi prin Uniunea Euroasiatică o replică la UE.
Evenimentele din Ucraina sunt un punct de cotitură în arhitectura de securitate globală. Dmitri Trenin, directorul Carnegie Moscow Center, scrie în The Guardian că ne confruntăm în acest moment cu cele mai periculoase evoluții din Europa de după încheierea Războiului Rece. „Chiar dacă nu se va ajunge la război, criza din Crimeea va altera probabil fundamental relațiile dintre Rusia și lumea occidentală și va determina schimbări în balanța de putere globală.“ Anders Fogh Rasmussen, secretarul general NATO, a avertizat Rusia că acțiunile sale „amenință pacea și stabilitatea în Europa“. Sigur, sunt doar cuvinte, doar declarații, dar nu am mai auzit așa ceva din 1989 încoace.
Capacitatea Occidentului de a împiedica agresiunea Rusiei pare pe moment destul de limitată, în contextul în care Moscova scoate din nou din sertar doctrina „suveranității limitate“ din perioada sovietică, cea care a stat la baza invaziei din Cehoslovacia. Nici argumentele utilizate (protecția etnicilor ruși din Ucraina) nu sunt o noutate. Intră în categoria celor clasice la care a recurs și Hitler atunci când a invadat Cehoslovacia și Polonia. Cineva observa ironic, într-un mesaj transmis pe Twitter, că, până acum, singurii etnici ruși bătuți, arestați și persecutați sunt cei care s-au adunat la Moscova să protesteze împotriva agresiunii militare din Ucraina.
Îngrijorarea legată de protecția comunităților rusofone este, bineînțeles, doar un pretext. Pentru Vladimir Putin, principala preocupare este aceea de a bloca orice eventuală apropiere a Ucrainei de Uniunea Europeană, fapt care ar mina aproape letal demersul său de a construi prin Uniunea Euroasiatică o replică la UE. De aceea, în momentul de față, prioritatea zero a Kremlinului este aceea de a face reversibile evoluțiile politice în curs de la Kiev și de a forța revenirea la o administrație favorabilă Rusiei. Cum se poate obține așa ceva? Nu neapărat printr-o invazie militară masivă dincolo de Crimeea, vizând teritoriul Ucrainei în ansamblu, deși nici această variantă nu trebuie exclusă cu totul. Însă, prin întreținerea amenințării cu o invazie, a presiunilor militare, a instabilității, rușii vor să torpileze demersurile occidentale de a oferi sprijin economic Kievului, sperând că, astfel, noul guvern va face implozie și ucrainenii se vor „preda“ de bună voie Moscovei.
Ne întoarcem astfel la o atmosferă specifică Războiului Rece și la logica geopolitică a secolului al XIX-lea. Criza actuală nu face decât să-i trezească la realitate pe cei care, inclusiv la noi, credeau că Rusia s-a schimbat fundamental și că lumea s-a schimbat fundamental. Din perspectiva Moscovei, acest principiu al suveranității limitate nu se reduce neapărat doar la țările din fostul areal al Uniunii Sovietice. Faptul că Rusia nu are capacitatea efectivă de a-l impune atunci când este vorba de state ca România sau Bulgaria, care între timp au devenit membri NATO, e cu totul altceva. La o reuniune Rusia–UE care a avut loc la Helsinki în 2007, Vladimir Putin a reproșat deschis Bruxellesului că a decis aderarea Bucureștiului și Sofiei fără a obține acordul Rusiei.
E un element important ignorat cu desăvârșire la noi atunci când discutăm, inclusiv la nivelul unor decidenți politici importanți, relațiile cu Rusia. Puțini par în măsură să înțeleagă gravitatea evoluțiilor din imediata noastră vecinătate, consecințele pe termen lung din punct de vedere economic, politic și militar și cu atât mai puțin par capabili să formuleze reacții adecvate. De aceea, avem toate motivele să ne întrebăm dacă oameni ca Ponta sau Antonescu, pentru a-i menționa doar pe cei mai proeminenți, vor fi în stare să gestioneze provocările unui context politic și de securitate (inclusiv din perspectiva Republicii Moldova) foarte diferit de cel cu care eram obișnuiți.
Nu există niciun semn că Rusia se va lăsa pe moment influențată de criticile și declarațiile liderilor occidentali. Kremlinul pleacă de la premisa că opțiunile acestora sunt sever limitate, cele militare fiind oricum în afara oricărei discuții. Iar posibilele costuri discutate în prezent (eliminarea Rusiei din G8, restricții de călătorie, sancțiuni economice, înghețarea unor conturi bancare) sunt probabil luate în calcul la Moscova. Nu e însă clar dacă sunt luate în calcul alte efecte majore negative pe termen mediu și lung, mai puțin vizibile în acest moment. Noua falie Est-Vest va întări coeziunea transatlantică, șubrezită de dispute de tipul NSA sau pe teme comerciale, și va da un nou sens și o nouă substanță unei structuri ca NATO, care părea să-și fi pierdut relevanța.
În plus, și mai grav pentru ruși, Europa va accelera în perioada următoare demersul de reducere a dependenței energetice față de Rusia. Or, economia Rusiei depinde masiv de sectorul energetic, care asigură o treime din PIB și jumătate din buget! Cum Europa absoarbe în acest moment 75 de procente din exporturile de gaze naturale și de petrol ale Rusiei, impactul asupra Moscovei poate fi unul semnificativ. Uniunea Sovietică nu s-a prăbușit din cauze militare, ci din rațiuni economice. Economia Rusiei nu arată nici astăzi prea bine. Dacă excludem exportul de energie și materii prime, puține sunt segmentele performante, competitive pe plan internațional. O lecție pe care un Vladimir Putin arogant, sfidător și excesiv de încrezător pare să o ignore. //