De același autor
Avem în România o situație anormală: în contextul în care clasa politică autohtonă este făcută literalmente arșice de o întreagă cavalcadă de scandaluri de corupție, singurul centru de putere este în acest moment tandemul DNA-SRI.
Reacțiile, nu doar din mass-media, ci și din spațiul public extins, în particular de pe Facebook și listele de discuții care însoțesc articolele de presă, față de declarațiile Elenei Udrea sunt distorsionate de cel puțin trei factori majori: 1) antipatia și neîncrederea generalizate față de d-na Udrea, subsumată aceleia față de clasa politică românească în ansamblul ei, extrem de pronunțată în zona societății civile și a jurnaliștilor din categoria celor care l-au sprijinit pe Traian Băsescu în ultima decadă; 2) încrederea solidă în tandemul DNA-SRI care, mai ales în ultimii ani, a scos la lumină rețele extinse de corupție; 3) suspiciunea naturală, consolidată în timp, față de toți cei care, atunci când ajung să aibă probleme în justiție, lansează în spațiul public acuze privind conspirații politice sau de altă natură, cu atât mai mult cu cât, în astfel de cazuri, nu sunt puse pe masă și dovezi concrete. În plus, declarațiile Elenei Udrea afectează inevitabil percepția publică asupra justiției și a serviciilor secrete, ceea ce nu e deloc bine.
În ciuda acestor lucruri, dacă luăm puțină distanță față de elementele emoționale și percepția asupra personajului aflat în centrul scandalului, nu putem totuși ignora gravitatea subiectului. Întreaga decadă ‘90, dar și perioada guvernării Năstase au fost dominate de tema amestecului serviciilor secrete în politică. În acea vreme, un subiect de acest gen ar fi devenit o temă centrală de dezbatere. Veți spune, și pe bună dreptate, că situația e profund diferită. Avem un alt tip de servicii secrete, apreciate în exterior, bine ancorate în comunitatea structurilor de informații din spațiul transatlantic. Iar, în interior, SRI s-a dovedit un factor cheie în bătălia anticorupție. O instituție profesionistă și eficientă. S-a ajuns până acolo încât o parte din mass-media să considere, cu vizibilă satisfacție, că în fapt DNA (cu sprijinul SRI) va fi instituția care va reforma clasa politică românească.
Toate cele de mai sus sunt realități incontestabile. Dezvăluirile din marile dosare de corupție, de la retrocedări de terenuri și păduri la licențele Microsoft, au un imens impact public. Cu doar câțiva ani în urmă, puțini s-ar fi așteptat ca anchetele să ajungă în astfel de teritorii. Însă, dacă e firesc să aplaudăm aceste succese remarcabile, nu trebuie totuși să uităm că într-o societate democratică chestiunea controlului asupra structurilor de forță din stat, în particular asupra serviciilor secrete, e una esențială şi care a stârnit de-a lungul timpului enorme controverse, chiar în democrațiile avansate. Or, acum avem în România o situație anormală: în contextul în care clasa politică autohtonă este făcută literalmente arșice de o întreagă cavalcadă de scandaluri de corupție, singurul centru de putere este în acest moment tandemul DNA-SRI. Veți spune, și pe bună dreptate, că nu este vina celor două instituții că atât de mulți politicieni sunt angrenați în scandaluri de corupție. Dar inexistența de facto a unui control politic real asupra structurilor de informații, în particular SRI, nu are cum să nu fie preocupantă.
Un dicton probat adesea în istorie spune că „puterea corupe, iar puterea absolută corupe absolut“. A pleca de la premiza că într-o parte avem, prin definiție, doar „băieți buni“ și de cealaltă doar niște ticăloși este și nerealist, și profund nesănătos. Acuzele Elenei Udrea nu o disculpă, dar nici nu trebuie expediate, toate, cu ușurință. Din poziția privilegiată în care s-a aflat ani la rând, e foarte probabil ca ea să știe o mulțime de lucruri din partea ascunsă a puterii din România. Chiar dacă SRI a avut un rol benefic în multe dintre dezvăluirile de corupție, avem garanția că a acționat întotdeauna ca un actor neutru? Există, din acest punct de vedere, câteva semne de întrebare. De pildă, cum se face că ancheta penală în care este implicat Toni Greblă s-a declanșat exact în momentul în care Curtea Constituțională a rejectat un proiect de lege promovat de SRI? Personal, cred că, în contextul recrudescenței masive a terorismului, a transforma într-o dramă chestiuni de tipul celei că trebuie să îți dai CNP-ul (așa cum o faci, fără probleme, în zeci de alte cazuri) atunci când cumperi cartele telefonice Pre Pay este o reacție excesivă. Dar asta e altceva. SRI nu ar trebui în niciun caz să folosească astfel de „arme“ (așa cum pare să fie cazul) pentru a tranșa lucrurile în favoarea sa. Iar asta nu are în niciun fel legătură cu vinovăția lui Toni Greblă. Prin extensie, și viteza cu care a fost reactivat dosarul Gala Bute, imediat după declanșarea atacului Elenei Udrea la conducerea SRI, stârnește unele suspiciuni.
De fapt, lista cu întrebări incomode e mai lungă. Sunt destule situații în care chestiuni din urmă cu mai mulți ani apar brusc într-un context „favorabil“. Ce este la mijloc? Au ajuns informațiile cu pricina la procurori și s-au împotmolit acolo sau au fost extrase de SRI, convenabil, în anumite momente? O altă nelămurire majoră: a fost informat Traian Băsescu atunci când a numit-o pe Alina Bica în fruntea DIICOT (la sugestia cui știm deja) despre potențialele ei probleme în justiție?
Problema e că, de fapt, nu există în România un control politic real asupra serviciilor secrete. Din punct de vedere tehnic, ar trebui să opereze unul în parlament. Dar cine să o facă? O comisie parlamentară condusă de cineva ca Georgian Pop, din care face parte și Sebastian Ghiță? Nimeni nu ia în serios o astfel de formulă. Partea proastă e că în acest moment nu se întrevede niciun fel de răspuns credibil la o problemă esențială pentru orice societate democratică.