De același autor
Anul electoral debutează pe fondul unui peisaj politic extrem de confuz. E greu de spus cine e la putere și cine e în opoziție. Chiar noțiunea de putere, în sine, a devenit neclară.
Anul trecut, la începutul lunii mai, Camera Deputaților adopta cu o majoritate zdrobitoare (278 voturi pentru, 22 împotrivă şi 14 abţineri) proiectul de lege privind alegerile locale, care stabilea că primarii vor fi aleşi într-un singur tur. Prevederea avantajează în mod evident PSD, cel mai bine organizat partid din România, cu cel mai mare număr de primari și consilieri locali la nivel național. Element important nu doar pentru viitoarele alegeri locale, care de regulă reconfirmă primarii în funcție, ci și pentru cele generale. Mai ales în mediul rural, suportul acestora pentru o formațiune politică este decisiv. În orașele mari lucrurile stau diferit. Dar și acolo, dacă participarea la vot este redusă, câștigă cine are cele mai bine organizate rețele locale, situație în care avantajul de a avea un primar în funcție este esențial.
În condițiile date, PSD are la îndemână toate pârghiile ca să-și consolideze poziția electorală, oricum extrem de favorabilă. După ce, din motive greu de înțeles, au aprobat o lege care îi dezavantaja, liberalii se agită acum să ceară un sistem de vot la primari în două tururi de scrutin. În primă instanță, Dacian Cioloș a refuzat - lucru de înțeles, având în vedere caracterul guvernului său și încărcătura politică a măsurii - să facă apel la o ordonanță de urgență pentru a răspunde solicitării. Duminică, la Iași, premierul și-a nuanțat poziția, neexcluzând nici varianta asumării răspunderii guvernului în parlament. Precizând însă, din nou, că soluția ar trebui să fie agreată de toate forțele politice. Asta după ce președintele Iohannis lăudase anterior ideea alegerilor de primari în două tururi de scrutin.
Întârzierea cu care Klaus Iohannis s-a pronunțat asupra acestui subiect și chiar reținerile exprimate duminică („Întrebarea se pune dacă se mai poate, cu așa puțin timp înainte de alegeri, schimba legea. Asta este o decizie a partidelor parlamentare și, sigur, în oarecare măsură, a guvernului“) ridică destule semne de întrebare: a făcut-o din convingere sau doar de circumstanță, pentru a tempera frustrările din PNL. Reacția sa pe un subiect important pentru liberali a venit extrem de târziu, ceea ce lasă impresia că președintele pare în general mai preocupat de prezervarea liniștii sale personale decât de a promova demersuri care riscă să producă tensiuni majore în relația sa cu pesediștii.
PSD a declarat deja, previzibil, că respinge categoric ideea de a schimba sistemul de vot la primari. Rămâne probabil varianta în care s-ar coagula un front comun anti-PSD în parlament favorabil ideii. Varianta nu e chiar fantezistă, având în vedere că toate formațiunile mai mici ar beneficia în mod evident de schimbarea sistemului de vot. În cazul alegerilor în două tururi de scrutin, primii doi competitori, în cele mai multe cazuri PSD și PNL, vor trebui să intre în negocieri cu acestea. Chiar și așa, PSD ar putea dinamita o astfel de coaliție parlamentară, facând aranjamente care să atragă de partea sa un număr suficient de voturi, caz în care, evident, premierul Cioloș nu ar risca demiterea guvernului prin asumarea răspunderii în parlament.
Declarațiile făcute la Iași de președinte și premier marchează, practic, intrarea în anul electoral 2016. Klaus Iohannis a ținut să ne spună că speră că va fi un an electoral decent şi că „este nevoie de abordări, idei şi oameni noi, care au înţeles că metehnele trecutului trebuie să rămână ale trecutului“. E genul de afirmații generale și vagi cu care deja ne-a obișnuit Palatul Cotroceni, care dau puține indicii privind felul în care șeful statului va acționa în plan concret în acest an electoral. Inclusiv în ceea ce privește bătălia importantă pentru schimbarea sistemului de vot la primari.
Anul electoral debutează pe fondul unui peisaj politic extrem de confuz. E greu de spus cine e la putere și cine e în opoziție. Chiar noțiunea de putere, în sine, a devenit neclară. Sunt voci care afirmă că, în fapt, puterea reală se află în zona justiției, în special la DNA, și în aceea a serviciilor secrete. Dar, dacă lăsăm deocamdată la o parte această discuție, fără îndoială importantă, confuzia despre care vorbeam are la bază două mari cauze: 1) prezența la Palatul Victoria a unui guvern declarat tehnocrat, în realitate greu de definit în termeni de politici; 2) starea generală de cvasi-încremenire din zona politică, în care, deși avem doi actori majori, PSD și PNL, profund nepopulari, din cauza fragmentării excesive, nu se profilează deocamdată nicio alternativă reală.
În teorie, PNL e „mai la putere“ decât PSD, care a pierdut controlul guvernului în urma demisiei Guvernului Ponta. Însă, în realitate, prin numărul mare de primari și consilii locale pe care le controlează, prin oamenii plasați în agenții, în aparatul din ministere, PSD este formațiunea care deține pârghiile de putere într-o bună parte a structurilor instituționale din țară. Așa că, și dacă se schimbă sistemul de alegeri la primari, PSD rămâne în continuare favorit și la alegerile generale, și la cele locale. Pe fondul dezamăgirii generalizate față de principalii actori politici autohtoni, ceea ce creează din start premizele unei participări modeste la vot, câștigă formațiunea cea mai bine organizată. Această logică electorală s-ar putea schimba prin apariția unui al treilea pol. De exemplu, o alianță care să reunească Mișcarea Populară, M10 și partidul condus de Daniel Fenechiu. Numai că orgoliile supralicitate și idiosincraziile lasă puține șanse de împlinire a unui astfel de demers.