De același autor
Pentru Donald Trump, confruntat acasă cu coșmarul Russiagate, vizita în Arabia Saudită, primul capitol dintr-o călătorie externă de nouă zile, trebuie să fi apărut ca un fel de imersiune în universul mirific din 1001 de Nopți. Regele Salman a ținut să-l întâmpine personal la aeroport, onoare pe care i-a refuzat-o ostentativ lui Barack Obama cu prilejul ultimei vizite a acestuia în Regatul Saudit. Pe drumul de la aeroport au fost plasate bannere de salut cu chipurile celor doi lideri, iar pe parcursul celor două zile ale vizitei saudiții au organizat nu mai puțin de trei summit-uri în care președintele american a fost invitatul de onoare.
Până la prima trezire la realitate nu a durat însă mult. Cu puțin timp înaintea discursului pe care Donald Trump urma să-l țină în fața a peste 50 de lideri musulmani, regi, președinți, prim-miniștri, prinți moștenitori, Kim Jong-un a ținut să-i transmită, de la distanță, un mesaj provocator: Coreea de Nord a efectuat, cu succes, un nou test cu o rachetă balistică. În timp ce presa chineză saluta demantelarea rețelei de informatori ai CIA. O lovitură extrem de gravă, care lasă SUA practic „în întuneric“, atunci când trebuie să analizeze evoluțiile din China, deciziile luate de principalul său adversar geopolitic, într-un moment în care acesta contestă deschis și explicit, așa cum a făcut-o recent Xi Jinping la forumul economic de la Shanghai, actuala ordine globală construită și întreținută sub bagheta Washingtonului.
Dacă ar fi să bifăm rezultatele concrete ale vizitei la Riad, două ar fi subiectele principale. Primul este un uriaș acord cadru, de sute de miliarde de dolari, între SUA și Arabia Saudită, cu două componente: una strict comercială (tranzacții, investiții reciproce) și un pachet enorm de achiziții militare, în valoare de 110 miliarde de dolari. Exact genul de deal compatibil cu maniera strict tranzacționistă în care președintele american vede lumea, inclusiv atunci când e vorba de politica externă. Mai ales că asta i-a permis să transmită bazei sale electorale mesajul de acum standard: „jobs, jobs, jobs“. Este motivul pentru care mulți analiști caracterizează acest tip de aranjament ca un fel de „mită“ saudită menită să atragă fără rezerve America în confruntarea majoră din Orientul Mijlociu, care interpune o alianță sunnită, coagulată în jurul Arabiei Saudite, unui Iran șiit prezent în plan politic și militar, direct sau prin grupări teroriste precum Hezbollah, în zone cheie din regiune, din Irak până în Siria.
Al doilea element este impactul real al discursului său în fața liderilor musulmani reuniți la Riad. Impresia generală a fost una relativ favorabilă. Așa a fost receptată de o audiență care se așteaptă de regulă la surprize neplăcute din partea unui lider atât de imprevizibil. Schimbarea de optică a administrației față de ceea ce a spus în campania electorală se vede clar în discursul lui Trump. Este tranziţia de la „terorismul islamic radical“ (eticheta folosită în discursul ținut de Trump în Congres) la „extremismul islamist și teroarea islamistă“ (din discursul ținut la Riad). Tonul și nuanțele sunt apropiate de cele folosite de generalul David Petraeus, reprezentantul unei generații din care face parte și McMaster, care înțelege cât de important este să câștigi „inimile și mințile“ aliaților. Trump a evitat capcana în care a căzut de atâtea ori în timpul campaniei, de a vedea confruntarea în termenii unui conflict între civilizații: „aceasta nu este o bătălie între diferite credințe, secte sau diferite civilizații. Este o bătălie între criminali barbari care vor să distrugă viața umană și oamenii rezonabili din toate religiile care vor să o protejeze. Este o luptă între bine și rău“.
Două au fost mesajele esențiale transmise de Donald Trump: 1) pentru America, combaterea terorismului e o prioritate majoră, semnal care va fi transmis și la întâlnirea de la sediul NATO; 2) Washingtonul a renunțat, spre satisfacția deplină a Arabiei Saudite (dar și a Israelului), la nuanțele în relația cu Iranul introduse de Administrația Obama. Legat de al doilea punct, dorința de a sublinia această schimbare marcantă de direcție a dus chiar la situații hilare, ca atunci când Rex Tillerson a criticat dur politica Teheranului în domeniul drepturilor omului la doar o zi după ce în Iran s-a votat masiv pentru un președinte moderat, cu intenții reformatoare (chiar dacă puterea reală în domenii cheie o are liderul suprem religios), stând alături de ministrul de Externe al Arabiei Saudite, unde una dintre marile dispute „reformatoare“ este dacă să li se permită sau nu femeilor să conducă un automobil. Cert este că situația haotică și extrem de tragică și destabilizatoare din Orientul Mijlociu, implicarea masivă a Iranului, în partenariat cu Rusia, au creat premizele unei alianțe, greu de imaginat doar în urmă cu câțiva ani, între Israel și țările coagulate în jurul Arabiei Saudite.
Oare va da roade demersul american de a constitui un front unit împotriva extremismului islamic? E greu de spus. S-ar putea să fie unele progrese în materie de schimb de informații, poate și în plan militar, pe teren, în confruntarea cu ISIS. Însă marea problemă e aceea că viziunea Administrației Trump în materie de combaterea terorismului islamic este una simplist militară, care ignoră cu totul realitatea socială, atmosfera din regiune, impactul unei propagande finanțate timp de zeci de ani, în mod ironic, chiar pe canale saudite. Într-o reacție post-discurs, Elliott Abrams, care a ocupat poziții importante în domeniul politicii externe în timpul administrațiilor Reagan și Bush (a cărui numire a fost blocată de Steve Bannon, atunci când Rex Tillerson a vrut să-l readucă în Departamentul de Stat), a descris plastic problemele ridicate de o astfel de abordare: „este ca și când ai considera că teroriștii islamici vin de undeva din spațiul extraterestru, nu sunt parte integrantă din textura societăților din regiune“.
În Arabia Saudită, o țară în care totul se află sub controlul strict al autorităților, Donald Trump nu a avut parte de surprize neplăcute. Deja în Israel situația va fi cu totul alta, chiar dacă e vorba de unul dintre aliații strategici ai Americii. Pe de o parte, mass media de acolo abordează pe larg scandalurile de la Washington, inclusiv cel legat de dezvăluirea către ruși a unor informații confidențiale primite de la Tel Aviv, iar pe de alta, în planul politicii interne din Israel, o parte dintre membrii dreptei radicale din Guvernul Netanyahu sunt dezamăgiți că Trump a făcut un evident pas înapoi față de promisiunile sale din campanie privind mutarea Ambasadei Americane la Ierusalim sau renunțarea la formula unui stat palestinian separat. Se spune că Netanyahu a fost nevoit să facă presiuni asupra unor membri ai cabinetului pentru a-i determina să vină la aeroport să-l întâmpine pe Trump.
Iar în Europa atmosfera va fi și mai încărcată, chiar ostilă față de cel mai nepopular președinte american din ultimii zeci de ani (în Franța sau în Germania, peste 80 de procente din cetățeni au o părere proastă sau foarte proastă despre Donald Trump). Și nu ajută deloc din acest punct de vedere suita de scandaluri în care este implicat chiar la el acasă. Cu fiecare săptămână, o nouă revelație pare să zguduie din temelii Administrația Trump. Iar săptămâna trecută au apărut noi elemente care pun într-o cu totul altă lumină narațiunea asamblată de Casa Albă privind concedierea directorului FBI. Informația despre presiunile exercitate de Trump asupra directorului FBI a fost un game changer care a dus la numirea unui procuror special care să preia ancheta privind interferența rusă. Un rol esențial în succesiunea evenimentelor viitoare îl va avea personajul nominalizat pentru noua poziție, Robert Mueller, el însuși un fost director al FBI, cel mai longeviv director de după J. Edgar Hoover, care se bucură de o rară susținere bipartizană.
Scurgerile către presă au venit dinspre serviciile secrete. Între servicii și președinte s-a acumulat o imensă criză de încredere. Și foarte probabil aceasta va continua să existe, atât timp cât președintele va continua să se comporte precum „idiotul util“ al Moscovei („naivul privit cu dispreț de către Kremlin, dar care poate fi făcut să facă lucruri în numele său“, după cum remarca Michael Hayden, fostul șef al NSA și al CIA) și va ignora agresiunea rusă asupra democrației americane.
Rămâne de văzut cum va suporta Donald Trump șocul trecerii de la „basmul saudit“ și de la teritoriul prietenos din Israel către o Europă sceptică, ostilă, care îl privește drept un personaj derizoriu, total nepregătit pentru poziția pe care o ocupă. Titlul unui editorial din influentul săptămânal german Der Spiegel e relevant: „E timpul să scăpăm de Donald Trump“. Subliniind că sub conducerea sa SUA au devenit bătaia de joc a planetei și că, dacă acest lucru nu se întâmplă, „comunitatea internațională trebuie să găsească o cale de a ocoli Casa Albă și de a se elibera de dependența de Statele Unite“. Sigur, regăsim aici excesele de limbaj ale presei liberale amplificate de accentele antiamericane prezente într-o bună parte a societății germane. Însă, cu toată impredictibilitatea lui Trump, America a demonstrat și demonstrează chiar în prezent că are destule pârghii constituționale, mai solide decât în multe state din Europa Occidentală, pentru a bloca derapajele majore. Iar problema de fond nu este neapărat legată de ce lucruri necugetate vor face SUA sub Administrația Trump, așa cum se teme Der Spiegel, ci mai degrabă că vom vedea în anii următori o Americă înghețată într-un conflict politic intern, blocată, incapabilă să răspundă eficient în fața provocărilor puterilor revizioniste, precum Rusia sau China, care militează deschis pentru dezagregarea actualei ordini mondiale și erodarea valorilor democrației liberale.