De același autor
Analizate la rece, acest gen de polemici par probabil la fel de absurde ca si clasica dezbatere din Bizantul asediat de turci, privind sexul ingerilor. Cazul in sine ilustreaza insa foarte bine felul in care poti induce perceptiile dorite in opinia publica, plecand de la combinatia sondaje de opinie - mass-media. Un tandem care poate deveni cu adevarat toxic pentru ca feliile de informatie servite publicului au autoritatea conferita de un aparent suport stiintific, ceea ce le face semnificativ mai credibile decat articolele de opinie sau chiar decat investigatiile jurnalistice care pot fi usor acuzate de abordare partinitoare. E o reteta abila si eficienta de modelare a opiniei publice, mai ales daca e facuta de o maniera sistematica, foarte utila intr-un an electoral. Ceea ce conteaza in primul rand atunci cand alegatorul pune stampila pe buletinul de vot e exact acest gen de perceptii reziduale acumulate in timp.
. De aceea, e de asteptat ca, intr-un an electoral PSD, care dispune de experti in materie, de imense resurse financiare si, mai ales, de acces privilegiat pe majoritatea mijloacelor de comunicare in masa care conteaza, sa se foloseasca din plin de astfel de sondaje de opinie nu numai in chip legitim, ca instrument de analiza a tendintelor la nivelul opiniei publice, ci si ca arma electorala explicita. O arma utilizata in primul rand pentru a descuraja coagularea unor eventuale perceptii de erodare a sprijinului electoral pentru partidul de guvernamant consemnata de alte sondaje de opinie. Aparitia rapida a unui contra-sondaj, comandat si finantat, de regula indirect, de catre partidul de guvernamant, care sa infirme concluziile primului, e exact solutia de care este nevoie, o modalitate utilizata de altfel si pana acum. Nu e vorba decat de ajustari fine de procente, atat cat este nevoie pentru a descuraja formarea unui curent de opinie care sa-si insuseasca pierderea de teren pentru PSD. Ceea ce nu inseamna ca partidele din opozitie nu ar fi si ele poate tentate sa recurga la tehnici similare. Numai ca in momentul de fata doar partidul de guvernamant are resursele pentru a pune in practica o astfel de strategie electorala.
Se poate spune ca, pana la urma, e vorba de o batalie politica si ca e firesc ca fiecare parte sa utilizeze toate mijloacele de lupta de care dispune. Problema e ca apar astfel si doua importante victime colaterale: credibilitatea mass-media si credibilitatea sondajelor de opinie publica. Prima, deja puternic zdruncinata, va fi supusa cu siguranta la grele incercari in 2004. Toate achizitiile pe fata sau pe sub masa facute in ultimii trei ani de oamenii si structurile controlate de PSD vor iesi acum cu totul la lumina. Controversele pe marginea sondajului Gallup, care implica direct cel putin o televiziune si o agentie de presa, se adauga la o lunga lista de temeri legate de controlul politic asupra mass-media din Romania. A doua victima colaterala, credibilitatea sondajelor de opinie, are ca efect direct compromiterea unei alte institutii importante in orice societate democratica. Rezultatul nu poate fi decat confuzia generalizata, un lucru probabil util intr-un an electoral, atunci cand cifre contradictorii ne vor impiedica sa tragem concluzii ferme privind, de exemplu, dinamica intentiilor de vot pentru PSD, dar cu consecinte grave pe termen lung. Pentru ca afecteaza in mod fundamental intregul proces politic autohton minand chiar ideea de joc democratic. O evolutie care nu pare sa starneasca insa prea multa ingrijorare la varf. Acolo miza electorala are intotdeauna prioritate.