De același autor
Joia trecută, președintele Iohannis a declarat închis și rezolvat conflictul dintre DNA și SIE, datorat în opinia sa unei comunicări „suboptimale“(!). Lucru greu de crezut, dincolo de instrumentele sau criteriile după care se măsoară gradul de optimalitate al relațiilor dintre diferitele instituții românești. Problema nu e neapărat că două structuri de forță ale statului sunt în relații nu tocmai cordiale - asta se mai întâmplă și prin alte părți -, ci faptul că totul s-a consumat în spațiul public, cu acuze explicite ale Codruței Kövesi la adresa SIE și cu o contrareplică rapidă destul de acidă a ultimei instituții. Ceea ce nu face decât să alimenteze în și mai mare măsură speculațiile mai generale privind existența unor bătălii de culise, care nu ocolesc nici sistemul de justiție, în care sunt implicați oameni din serviciile secrete.
Episodul de mai sus e parte a unui tablou deloc încurajator al realității actuale românești. Episoadele umilitoare, cu Eurovisionul și scandalul de la Opera Română, larg mediatizate în presa internațională, nu sunt niște întâmplări izolate. Ele sunt expresia unei realități deprimante, marcată de trei aspecte majore: 1) vidul de autoritate reală, la vârful statului; 2) deficitul major de management existent în cea mai mare parte a instituțiilor publice; 3) enorma rezistență la reformă, la competiție din societate (cam pe toate palierele). Exemplele sunt peste tot. E suficient să ne uităm la zona infrastructurilor. După 26 de ani, nu am fost în stare să închegăm nici măcar un singur tronson de autostradă care să străbată țara pe o anumită direcție. În timp ce ungurii au construit cinci segmente, plus un inel de centură al Budapestei. Ce să mai vorbim de căile ferate! Un tren accelerat care în 1989 făcea cam cinci ore de la Iași la București are acum nevoie de şapte ore și jumătate, din cauza stării precare a infrastructurii feroviare. Deși în cazul CFR nu există niciun fel de probleme legate de exproprieri sau alte dificultăți juridice, invocate adesea atunci când e vorba de autostrăzi.
Pe ansamblu, administrația publică a rămas cam pe aceleași coordonate de acum două decenii. E drept, au fost instalate între timp „sisteme informatice“, dar nici acestea nu sunt utilizate eficient, între altele și din cauză că nu sunt integrate într-o rețea coerentă de schimb de informații cu alte instituții. De regulă, se dă vina pe corupție. Lucru doar în parte adevărat. La mijloc e în egală măsură vorba de multă nepricepere, indolență, iresponsabilitate. În unele locuri, la Pașapoarte, de pildă, situația s-a îmbunătățit radical. Dar tocmai asta e frustrant, să vezi că relația cu publicul poate fi gestionată și altfel, civilizat și eficient. În schimb, la câteva sute de metri de Guvernul României, la Biroul de evidență a populației din Sectorul 1, timpul parcă s-a oprit în loc la momentul 1989: oamenii se înghesuie într-o cămăruță de vreo 10 metri pătrați, în care se fac și fotografiile pentru cărțile de identitate.
Acest deficit de management, structural, din administrația publică, dar și din regii sau din companiile de stat naționale sau locale, este generat, între altele, de două fenomene care au marcat întreaga perioadă postcomunistă. Avem, pe de o parte, o mulțime de „administratori“, a se citi primari, care s-au permanentizat în funcție, câștigând mandat după mandat, fără ca alegătorii să-și pună, la modul serios, întrebări privind activitatea lor. În multe cazuri nici măcar condamnările penale nu au putut întrerupe acest imobilism electoral. Iar, la polul opus, avem într-o mulțime de instituții publice importante o instabilitate instituțională cronicizată. Din cauza unui cadru legal adesea gândit exact în acest sens și a imensei presiuni clientelare din interiorul partidelor politice. De pildă, TVR a avut în ultimii 15 ani șapte consilii de administrație, plus doi directori generali interimari.
Probabil însă că aspectul cel mai îngrijorător al situației actuale este cel al vidului de autoritate existent la vârful statului. Ilustrat, între altele, de conflictul SIE-Kövesi. Până la urmă, premierul Cioloș nu face decât să gestioneze un guvern de tranziție, fără tracțiune politică. Și asta se vede. Liderii principalelor două partide sunt personaje mediocre, cu ambiții și prezențe publice modeste. Cât despre Președinție, impresia generală pe care a lăsat-o până acum Klaus Iohannis este aceea a unui funcționar propulsat pe neașteptate într-o poziție privilegiată, după ce a tras lozul cel mare la alegerile din 2014. Așa că nu e de mirare că, după plecarea lui Traian Băsescu de la Cotroceni, un șef de stat autoritar, cu o substanțială experiență în politică și administrație, instituțiile de forță din stat, și nu e vorba doar de serviciile secrete, au intrat într-o bătălie pentru controlul unor teritorii de influență în stat. Momentul e cât se poate prost. Pe plan internațional, chiar în imediata noastră vecinătate, situația e explozivă din punctul de vedere al securității. Apoi, lucru greu de crezut doar cu un an în urmă, se discută deschis despre o posibilă destrămare a UE. Oricum, se pare că decizia privind un buget separat al zonei euro e gata luată. Ceea ce ne duce către scenariul unei Europe cu două viteze, în care România este expediată automat în zona periferică. În timp ce în SUA, chiar și dacă Donald Trump (pentru care NATO este o organizație desuetă) nu ajunge la Casa Albă, tendințele izolaționiste sunt în creștere. Or, în acest context extrem de îngrijorător, care începe să-i facă pe mulți să facă trimitere la perioada interbelică, nu există practic la București nici măcar un singur lider de la vârful puterii care să dea impresia că știe cum să acționeze într-o situație de criză majoră.