De același autor
Doua evenimente succesive, petrecute saptamana trecuta, indica ceea ce putem numi un trend social: 13 iunie, bataia cu perne din Piata Universitatii; 15 iunie, alegerea independentului Sorin Oprescu in functia de primar general al Bucurestiului, cu 55% din totalul de 21% al bucurestenilor cu drept de vot care s-au prezentat la urne. Doua generatii, doua feluri de a gandi societatea.
Pe de o parte, Bucurestiul celor nascuti in jurul revolutiei, copii in anii 1990 si tineri adulti in ultimii ani, a ales sa imagineze comunitatea sub forma unei retele internautice ai carei membri ies, ironic, in strada, pentru un gest cat se poate de privat: o cafteala cu puf. Singurul angajament realist este, pentru ei, cel in propria persoana. Dupa mitraliera care trage in strada pentru a-i anihila pe "ceilalti", dupa lozinca strigata pentru a-i reduce pe ceilalti la tacere, dupa afisarea vulgaritatii scandaloase pentru a arata ca, de-acum, "noi suntem ceilalti", iata ca in arena intra perna. Perna nu este nici pentru, nici impotriva. Perna este obiectul moale din recuzita oricarui pat; adusa in strada, ea spune doar atat: nimic nu justifica inarmarea spatiului public mai mult decat a celui privat; viata e o lupta pentru confort individual. Nu mai exista o charisma a strazii. Strada nu mai este locul in care se duc razboaie sau in care individualitatea, umila, alege sa se topeasca in masa animata de-un suflet ca ocelii intr-o singura perceptie.
In cele din urma, politica a primit soarta artei: dupa ce a fost limpede ca arta nu salveaza lumea si, ca urmare, Duchamp a expus un pisoar, iar Warhol i-a pus mustati Monalisei, a devenit la fel de clar ca nici politica nu salveaza pe nimeni. Am asistat deci la primul miting cu perne, acolo unde, nu demult, oamenii erau impuscati si apoi batuti mar din cauza unor divergente de viziune politica. Or, acest regim al politicii cu care eram obisnuiti pana acum a esuat si esueaza cu atat mai mult, cu cat incearca sa controleze realul. Pentru România celor in varsta de 20 de ani, el este azi istorie. Atata vreme cat democratia persista, libertatea este interpretata tot mai mult ca libertatea de a fi tu insuti, de a nu crede in mediere. Libertatea este imediata sau nu e deloc, cel putin pe aceasta lume.
Pe de alta parte, Bucurestiul "50 plus" a mai gustat inca o data din fructul interzis inaintea revolutiei: a votat si s-a simtit, inca o data si pentru cateva minute, jucator intr-un joc despre care Bucurestiul celor mai tineri stie ca-l poti refuza daca vrei si ca refuzul pare sa fie suprema dovada a libertatii garantate de democratie. Dupa o suita de victorii ale reprezentantilor unei puteri politice care se definea mereu ca alternativa, victorii dintre care tocmai ultimele doua n-au dezamagit atat de tare ca precedentele, bucurestenii in etate au ales ceea ce lor li se pare astazi alternativa: un independent, apropiat de PSD (dar mult mai aproape de FDSN decat de PSD, de Iliescu decat de Nastase si Geoana), un medic capabil sa le prelungeasca speranta de viata, sa vindece realul - si pe ei - de boli; un taumaturg pe care, fara indoiala, fiecare dintre noi avem momente cand il visam. Poate daca fostul primar Basescu ar fi gasit pe altcineva pe care sa-l numeasca primar in locul lui Videanu, poate daca nu s-ar fi identificat in ultima vreme cu candidatii partidului portocaliu, poate, cine stie, lucrurile ar sta acum altfel. Dar e greu de crezut, tocmai pentru ca multi dintre cei care l-ar fi votat pe Blaga fusesera mai devreme in Piata Universitatii sa se bata cu perne. Doar ceilalti mai pot crede ca intre politic si viata lor exista o legatura determinata, ca exista o comunitate cetateneasca a Bucurestiului al carei liant afectiv mai poate fi o cauza politica; care mai spera ca fiinta lor poate fi reprezentata de altcineva decat de fiecare dintre ei insisi.
Problema aducerii tineretului urban la vot este identica in formulare cu cea a aducerii tinerilor inspre lectura pe suport de hartie: falsa. Tinerii nu vor vota de acum incolo mai mult si nici nu vor citi mai multe carti, ceea ce nu inseamna numaidecat ca scepticismul lor in raport cu politicul modern si cu cultura moderna va ingropa societatea. Tinerii nu vor mai vota, sau o vor face putin, cata vreme politicul se joaca regional, continental si global, iar aici miza pragmatica a economicului ii copleseste mizele pretins ideologice. Tot asa cum, in era computerului conectat la Internet si a sistemului editorial capitalist, e poate mai util sa navighezi liber pe Internet decat sa citesti titluri facute sa vanda textele pe care le numesc si obiectele-suport. Votul a ramas, astazi, arma saracului; a paseistului. In ultimele doua decenii, s-a demonstrat ca realizarea personala pe plan social si economic nu depinde de culoarea puterii politice, atata vreme cat sistemul e multicolor. Niciodata nu votezi pe cine trebuie daca nu stii sa te votezi pe tine. Individualismul este rezultatul direct al democratiei si singura platforma de constituire a comunitatilor tine de afectul pozitiv si inocuu al bunei dispozitii.
Desigur, totul basculeaza daca se arata la orizont un pericol extern la adresa sistemului. Starea democratica este mai degraba una de exceptie, inca, in lume. Experienta unei revolutii te pregateste mai bine de razboi decat o harjoneala prin puf. Nu-i mai putin adevarat insa ca, transformati in ingeri cu pene, ne pregatim mai bine pentru pace. Dar pacea e un cuvant utopic, idealist. Da, daca e investit social. Daca ne-am multumi fiecare cu noi insine, probabil ca dialectica tunului si a tractorului s-ar rezolva, dizolvandu-se intr-un nor de puf in care fiecare pana isi vede singura de treaba.