De același autor
Intrebarile pe care revista noastra le-a adresat sunt:
1. Cum comentati ideea de a organiza alegeri anticipate in Romania in anul 2003?
2. Cat de necesare sunt astfel de alegeri pentru tara noastra in momentul de fata?
ALEXANDRU ATHANASIU, senator PSD
Pro alegeri anticipate
1. Exista argumente in favoarea alegerilor anticipate, cel putin sub doua aspecte. Primul: acela de a constitui o majoritate ideologica clara si o omogenitate de actiune politica evidenta, intr-un mandat care are ca tinta integrarea Romaniei in UE. Un al doilea argument ar putea consta in revizuirea Constitutiei. Daca revizuirea Constitutiei va avea loc intr-un termen de 6-7 luni, cu tot ceea ce presupune aceasta, inclusiv modificarile in prerogativele celor doua Camere ale Parlamentului prin diferentierea acestora, ar necesita o alegere in raport cu noile prerogative, pentru ca alegerile din 2000 s-au facut pe o alta structura de competenta a celor doua Camere.
2. Cat priveste utilitatea alegerilor anticipate pentru Romania, eu cred ca intotdeauna este util pentru o tara de a avea o majoritate parlamentara cat mai consistenta, cat mai omogena doctrinar si cat mai competenta, pentru a reusi sa puna in practica obiectivele politicii respective.
VALERIU STOICA, deputat PNL
O criza politica inutila
1. Initial, ideea premierului de a organiza alegeri anticipate a parut sa fie doar o capcana pentru a deturna atentia opiniei publice de la adevaratele probleme economice. Insistenta cu care premierul revine asupra acestei idei demonstreaza insa ca este vorba de o disputa in interiorul PSD in legatura cu raporturile dintre Guvern si presedinte, pe de o parte, si cu raporturile dintre PSD si presedinte, pe de alta parte. Adrian Nastase doreste ca partidul, si pe cale de consecinta campania PSD pentru alegerile parlamentare, sa nu mai fie dependente de credibilitatea presedintelui Iliescu. PSD si Adrian Nastase nu pot castiga autonomia fata de presedintele Ion Iliescu decat prin decalarea alegerilor parlamentare de cele prezidentiale. Toate celelalte motive invocate de premier sunt doar un foc de artificii pentru a ascunde adevaratul mobil al ideii alegerilor anticipate.
2. Asa stand lucrurile, este greu de crezut ca vom avea alegeri anticipate. Intr-adevar, potrivit actualului mecanism constitutional, trei elemente sunt necesare: hotararea presedintelui de a diviza Parlamentul, acordul parlamentarilor PSD fata de aceasta idee, acordul parlamentarilor UDMR in acelasi sens. Este greu, daca nu imposibil de crezut ca toate aceste trei elemente vor fi intrunite, mai ales daca tinem seama de viziunea diferita pe care o are presedintele Iliescu in raport cu viziunea premierului Nastase.
Oricum, chiar daca ar fi intrunite aceste trei elemente, alegerile anticipate ar insemna o criza politica inutila. Nu trebuie uitat ca in perioada 1996-2000, chiar atunci cand au fost scrise politicile reale, s-a recurs la schimbarea Guvernului, dar nu la alegeri anticipate. Dincolo de reprosurile care s-au facut si se fac guvernantilor din 1996-2000, ei avut decenta de a nu transforma neintelegerile interne in alegeri anticipate.
CRIN ANTONESCU, deputat PNL
PSD - cat mai mult la putere
1, 2. Argumentele invocate de d-l Adrian Nastase referitoare la calendarul integrarii nu stau in picioare. Cred, cel putin in nume personal, ca in spatele acestei idei sta preocuparea obsesiva, vadita si cu alte prilejuri, a PSD de a se mentine cat mai mult la putere si, probabil, tensiuni din ce in ce mai pronuntate in cadrul acestui partid.
PNL nu ar fi dezavantajat sau nu ar avea motive sa se teama de alegeri anticipate, pentru ca ultima serie de sondaje au aratat ca suntem singurul partid in crestere, singurul partid cu dinamica pozitiva.
EMIL BOC, deputat PD
O fumigena politica
1. Cred ca aceasta declaratie a premierului Nastase, raspandita de cativa agenti electorali ai domniei sale, a fost lansata in momentul in care scandalul Pavalache si al coruptiei din guvernul Nastase luase amploare si, pentru a manipula subtil, dar in acelasi timp direct, opinia publica, de a-i muta centrul atentiei, de a muta agenda presei, agenda zilei, pe un subiect care prezinta interes atat pentru putere cat si pentru opozitie, s-a lansat din nou aceasta fumigena politica, aceasta bomba fabricata intr-un laborator al imaginii PSD, doar pentru a se salva practic de criticile de coruptie la adresa cabinetului Nastase, la adresa spagii de 4 milioane de dolari care s-au pretins acolo si a focaliza atentia opiniei publice pe un subiect care ar umbri scandalul Pavalache. Dupa cum am putut observa, agenda zilei s-a modificat dupa "alegeri anticipate", tot mai putini au vorbit de Pavalache si tot mai multi au vorbit de parerile unora si altora despre alegeri anticipate, pentru ca la politica se pricepe toata lumea.
2. Partidul Democrat nu considera ca alegerile anticipate sunt o prioritate pentru Romania, dar, daca PSD va considera de cuviinta acest lucru, PD este pregatit pentru alegeri anticipate. Cand spun asta ma refer la doua argumente. In primul rand, in luna august PD a adoptat la Conventia nationala extraordinara solutiile si programul alternativ in vederea guvernarii si, in consecinta, suntem pregatiti in acest moment cu solutii alternative in vederea unei viitoare guvernari. In al doilea rand, sa nu uitam ca orice partid de opozitie, prin faptul ca in permanenta critica puterea si solutiile acesteia, urmareste sa ajunga la alegeri si sa castige puterea. Din aceste doua motive, PD nu are nimic impotriva unor alegeri anticipate. Dar ramanem la convingerea ca ele nu sunt necesare Romaniei si nu reprezinta o prioritate, intrucat ar arunca Romania intr-o campanie electorala permanenta. Asta ar insemna ca in 2003 vom avea an electoral pentru alegerile parlamentare, anul 2004 va fi un nou an electoral, pentru ca in primavara vom avea alegeri locale, iar in toamna vom avea alegeri prezidentiale, si practic relansarea Romaniei in perspectiva integrarii in UE va fi umbrita de campaniile electorale ce urmeaza a fi desfasurate. Pe de alta parte, sa nu uitam ca 2003 este decisiv pentru Romania din perspectiva integrarii in NATO, in sensul ca parlamentele statelor membre NATO vor trebui sa ratifice decizia de la Praga de intrare a Romaniei in NATO. Or, in conditiile in care la Bucuresti va fi campanie electorala, probabil ca cei din NATO vor zice: "Sa asteptam sa vedem cum se aleg apele dupa alegerile generale si apoi sa discutam despre perspectivele si sansele ratificarii tratatului de intrare si a Romaniei in NATO". Pe de alta parte, sa nu uitam ca Romania in acest moment este deficitara in perspectiva capitolelor de integrare in UE. Daca Romania este in urma cu 10 capitole fata de Bulgaria, ma intreb cum va putea recupera acest handicap, in conditiile in care ne propunem ca in 2003 sa facem campanie electorala. Nu numai ca nu ar ajuta la integrarea Romaniei in UE, ci, dimpotriva, ar pune piedici serioase in calea acestui proces de aderare.
In plan constitutional, imi este foarte greu sa vad cum guvernul actual isi va da demisia si Parlamentul va respinge doua incercari succesive ale presedintelui Iliescu de a forma un nou guvern in termen de 60 de zile. Nu cred ca presedintele Iliescu va dori sa devina un pion sacrificat pe tabla de sah a politicului de catre premierul Adrian Nastase. Practic, prin alegeri anticipate, Ion Iliescu ar fi scos in afara scenei vietii politice din 2004 incolo, el nemaiputand candida pentru un mandat de deputat ori senator, nemaiputand obtine partidul, unde Adrian Nastase s-ar instaura ca un presedinte pe viata. Sa nu uitam ca presedintele Iliescu a spus ca va muri din politica, si nu in afara politicii.
LIVIU NEGOITA, deputat PD
PD e pregatit
1, 2. In ultima perioada a guvernarii pesediste, pe fondul saraciei extreme si al coruptiei generalizate, asistam la un ping-pong intre Palatul Victoriei si Palatul Cotroceni, in speta premierul Nastase si presedintele Iliescu, pe tema alegerilor anticipate. Astfel de teme care nu au nici o legatura cu agenda populatiei au mai fost lansate de catre PSD si sigur ca, daca ar fi sa discutam in mod real, PSD ar trebui sa plece de la guvernare pe cai democratice si, daca s-ar putea organiza aceste alegeri si ar putea sa fie infrant, ar fi minunat. Partidul Democrat a criticat si critica actuala guvernare pentru plasarea Romaniei pe ultimul loc in Europa, din punct de vedere al dezvoltarii economice, saraciei, starii de sanatate a populatiei si al coruptiei.
PD este pregatit, daca aceste alegeri vor avea loc, sa participe si sa-si prezinte oferta alternativa, care vine in intampinarea temerilor si asteptarilor populatiei. Vom vedea daca este o tema reala sau o diversiune. Mai cu seama ca nu rezista argumentele premierului, ca ar trebui sa existe un mandat plin, 2002-2007, in vederea integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, pentru ca am avea de a face cu un an electoral 2003, an care ar trebui sa fie dedicat incheierii capitolelor deschise in negocierea cu UE, tot in vederea integrarii. Pe de alta parte, un alt an ar fi sacrificat, 2007, cand ar trebui sa se organizeze alegeri, daca PSD nu are intentia sa se eternizeze la putere.
Atat timp cat PSD s-a angajat in 2000 ca va guverna in interesul cetatenilor, abandonandu-si programul de guvernare in interesul clientelei politice, iata ca in primul rand d-l Adrian Nastase flutura aceasta tema a alegerilor anticipate, din dorinta de a preveni o scadere a popularitatii PSD in a doua parte a mandatului si din intentia de a obtine un scor electoral bun la jumatatea acestui mandat, pentru a putea fura sase ani, si nu patru, atat cat ar avea posibilitatea intr-un mandat electoral normal.
PETER ECKSTEIN-KOVACS, senator UDMR
Nu sunt de dorit alegeri anticipate
1. In principiu, alegeri anticipate se convoaca in situatii de criza, cand partidul sau coalitia care a castigat alegerile parlamentare si-au pierdut in mare parte sustinerea - si parlamentara, si populara. Deci, invoca tuturor o situatie de instabilitate care se doreste a fi preschimbata intr-una de stabilitate. Ca atare, si in Constitutia Romaniei exista o procedura destul de greoaie, care prevede modul in care Parlamentul este dizolvat si se convoaca alegerile anticipate.
2. Este evident ca nu suntem intr-o astfel de situatie in momentul de fata, ca atare, desi exista considerente de ordin politic care ar motiva pe undeva convocarea de alegeri anticipate, recte termenul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, care e fixat in 2007. PSD ar vrea sa fie cu o majoritate parlamentara noua, confirmata, daca se poate mai clara, care sa duca la bun sfarsit aceasta procedura de aderare. Noi credem totusi ca in momentul de fata alegerile anticipate nu sunt de dorit pentru Romania. De altfel, noi cred ca suntem pregatiti sa facem fata alegerilor, la termen sau chiar si in situatia in care sunt alegeri anticipate. Avem un electorat destul de stabil si cred ca ne putem mentine proportia pe care o avem in Parlament.
VICTOR CIORBEA, presedintele PNTCD
Argumente propagandistice
1, 2. In legatura cu organizarea alegerilor anticipate, pot fi invocate numeroase argumente pro si contra. Fara indoiala ca majoritatea sau aproape totalitatea argumentelor sunt de natura propagandistica, electorala. Nu se poate vorbi despre un interes national, in momentul in care se pledeaza in favoarea acestei idei. In esenta, doua categorii de argumente cred ca pot conta in momentul in care puterea ar lua decizia organizarii unor asemenea alegeri. Este vorba, mai intai, de incercarea de a valorifica momentul post-Praga, pe valul de simpatie care se pierde foarte repede in conditiile unor evolutii economico-sociale usor de anticipat si, in continuare, de speranta Puterii ca va prinde un nou alt moment de varf in 2007, care le-ar putea da sansa sa-si asigure un alt mandat. Pe de alta parte, este vorba de preocuparea unor grupari din PSD si a primului ministru de a pune capat dualismului puterii, pe care il consacra actuala Constitutie, si care in buna masura este si constiinta faptului ca alegerile prezidentiale au loc concomitent cu cele parlamentare. In momentul in care s-ar produce devansarea alegerilor parlamentare fata de cele prezidentiale, seful statului ar inceta sa mai fie locomotiva pentru partidul de guvernamant si influenta sa in cadrul partidului ar scadea considerabil. Intr-un astfel de context, primul ministru, chiar daca ar beneficia de prerogativele constitutionale actuale, fiind si seful partidului de guvernamant, ar deveni, indiscutabil, numarul 1 in stat, asa cum se intampla in Austria sau in Portugalia, unde situatia este similara: seful statului este ales de toti cetatenii, atributiile sunt in buna masura apropiate de cele consacrate de Constitutia noastra, dar, dat fiind faptul ca alegerile prezidentiale au loc intr-un alt moment decat cele parlamentare, practic figura numarul 1 in aceste state este indiscutabil aceea a primului ministru, care este si seful partidului de guvernamant.
In ce priveste PNTCD, evident ca trebuie sa fim pregatiti pentru orice eventualitate, inclusiv pentru aceea a unor posibile, sau chiar probabile, alegeri anticipate. De aceea, ceea ce trebuia sa facem pentru relansarea partidului intr-o perioada de aproximativ doi ani urmeaza sa finalizam intr-un timp mult mai scurt, de maximum sase luni. Suntem insa decisi sa facem toate eforturile necesare in acest sens, sa asiguram nu numai prezenta partidului in Parlament, dar si o reprezentare semnificativa.
VICTOR BABIUC, deputat independent
O pierdere de timp
1, 2. Este limpede de ce PSD doreste alegeri anticipate, iar evocarea Constitutiei drept pretext nu rezista la nici un examen, chiar sumar. Sunt o multime de lucruri pe care PSD le-a promis la formarea guvernului in domeniul economic, al sanatatii, al invatamantului, al armatei etc., pe care nu le-a facut, iar a proceda la alegeri anticipate inseamna a nu vedea de ce are nevoie tara si de a cheltui bani si a pierde timp intr-un mod inutil. Nu mai vorbesc de faptul ca Opozitia este intr-o stare defavorabila pentru asemenea eveniment, iar preocuparile PSD de a se extinde din toate punctele de vedere, inclusiv in timp, nu pot fi decat condamnate. Nu consider ca tara are nevoie de alegeri anticipate.
CRISTIAN PIRVULESCU, analist politic
Motivatii inacceptabile
1. Tema alegerilor anticipate a revenit periodic in atentia mass-media dupa alegerile parlamentare si prezidentiale din 2000. Inca din prima jumatate a anului 2001, anumite declaratii ale unor lideri PSD aduceau in discutie ipoteza alegerilor anticipate si incercau, timid, diferite argumente, pentru ca in 2002, mai ales din vara, tema alegerilor anticipate sa devina obsesiva. Reluarea sa continua, in cicluri din ce in ce mai scurte si mai alerte, indica o campanie ce pare sa urmareasca cel putin doua obiective: pe de o parte, familiarizarea publicului cu subiectul, pe de alta parte, un mijloc de influentare a actorilor politici si institutionali (presedinte, parlamentari, organizatii PSD).
Constitutional, organizarea alegerile anticipate este dificila, art. 89 permitand aceasta posibilitate doar daca Parlamentul nu acorda votul de incredere candidatului la functia de prim-ministru desemnat de presedinte de cel putin doua ori in rastimp de 60 de zile. Fara concursul institutiei prezidentiale, alegerile anticipate sunt imposibile (daca nu tinem seama de ipoteza extravaganta a autodizolvarii Camerelor). Iata de ce alegerile anticipate in Romania ar trebui sa fie expresia unei situatii de criza, in orice caz a necesitatii restabilirii unui suport al guvernarii, majoritatea parlamentara.
In acest moment majoritatea parlamentara este stabila, dincolo de coalitia formala dintre PSD si UDMR existand sprijinul parlamentarilor independenti, al grupului deputatilor reprezentand minoritatile, dar si complicitatile cu alti parlamentari reprezentand alte grupari politice.
Interesul PSD pentru alegeri anticipate vizeaza castigarea unui nou mandat, dar justificarea publica a acestei oportunitati partizane (PSD ar fi avantajat, in raport cu celelalte partide politice), in sensul unui demers de interes general sau chiar national, ramane de realizat.
2. Transformarea temei alegerilor anticipate dintr-un interes de partid intr-un interes national implica justificarea utilitatii publice a unui asemenea exercitiu in acest moment. Integrarea europeana in 2007 sau modificarea Constitutiei, in ce priveste raporturile institutionale, dar mai ales atributiile Camerelor au fost propuse ca posibile motivatii. Dar nici ideea integrarii, nici cea a modificarii Constitutiei nu sunt formule acceptabile.
Daca anii electorali sunt ani irositi pentru reforma si in vederea pregatirii accelerate pentru aderare, atunci presupusa acalmie electorala inaugurata de alegerile anticipate va antrena, din contra, o prelungire cu cel putin jumatate de an a perioadelor de campanie electorala, fara a pune la socoteala si previzibilul referendum pentru aprobarea modificarilor la Constitutie. Atat eforturile financiare, cat si tensiunea politica si institutionala vor domina deci anii 2003 si 2004. Chiar daca miza politica a alegerilor prezidentiale va scadea dupa un asemenea maraton electoral, ele vor avea totusi o semnificatie politica, macar si datorita experientelor electorale anterioare.
Modificarea Constitutiei, pe de alta parte, nu conduce automat la alegeri anticipate. Chiar daca atributiile Camerelor vor fi transformate radical, se poate astepta pana la alegerile parlamentare la termen pentru alegerea unui nou Parlament, cata vreme principiul constitutional conform caruia legea stabileste doar pentru viitor este aplicat.