De același autor
Sa fi fost din cauza ca dadea ”ca dracu” sa-si tina Juncker discursul in parlament- in care a pledat din nou pentru statul de drept si justitie independenta- la citeva zile dupa vot si in timp ce sub geamuri colindau protestatarii? Sau, poate, le-au spus expertii Comisiei Europene, care au prins in direct isprava de la Comisia juridica, sa-si ia adio de la ridicarea MCV-ului si Dragnea a fost lovit de mustrari de constiinta? Sa fim seriosi. Te pomenesti ca or fi inteles ca gratierea faptelor de coruptie a ajuns intr-un punct mort si a devenit misiune imposibila, cum spune Dan Tapalaga? S-ar putea, desi cred mai degraba ca e vorba de o repliere de moment, nu de o renuntare. De o schimbare de strategie in vederea atingerii aceluiasi scop.
De ce spun asta? Pentru ca sunt mesteri mari la asa ceva. Dupa protestele din februarie au inteles cu totii ca nu pot misca nimic- gatiere sau modificare de Coduri penale- prin ordonante de urgenta ”, noaptea ca hotii”. Consecinta: au apelat la parlament, adica la masinaria lor de vot, ziua si pe fata. Inainte l-am auzit/vazut cu totii pe Tariceanu in acel episod penibil cu ”natiunea care poate sa-si piarda teritoriul, populatia, capitala si armata” daca ramine cu parlamentul. A fost un mesaj deschizator de drumuri pentru ceea ce avea sa se intimple peste doar citeva zile. Sub bâtele dirijate de Nicolae si Basescu a cazut rapusa chiar si luarea/darea de mita, pentru ca nu le era suficient abuzul in serviciu si conflictul de interese. Ce a urmat i-a convins insa din nou ca nici asa nu prea tine- iarasi proteste, avertismente externe, scandal cit casa. Asa ca au facut o pirueta, incercind sa se inocenteze. Dragnea l-a executat fara menajamente pe Nicolae -omul lui Ponta- de la sefia Comisiei juridice si l-a pus sa jure in fata asistentei pesediste ca nu el i-a cerut gatierea, ca vezi doamne, porcaria a iesit din capul si convingerile lui.
”Eu am ridicat aceasta problema sa ne gandim serios daca aceasta lege a gratierii mai e oportuna (...)Fac un ultim apel la Guvern si la ministerul Justitiei, sa prezinte intr-un termen rezonabil daca legea gratierii poate rezolva problema din penitenciare. Pe mine ma intereseaza personal cum va iesi legea de la Senat, atunci cand va ajunge la Camera Deputatilor nu ii voi da drumul pana cand nu voi fi convins ca face parte dintr-un pachet care rezolva o problema”.
Cit despre Basescu, marele specialist in ”reevaluari”, n-a avut nicio problema sa intoarca manusa pe dos dupa ce nu i-a reusit gratirea doamnei cu ”prima mita”, pentru care a pledat infocat. ” Va spun sincer ca aceasta lege nu are ce cauta nici macar la comisie. Ea trebuie retrasa de Guvern. Este atat de prost facuta, incat obiectivul pe care il realizeaza este sa elibereze, estimez eu in forma in care este acum, hoti din domicilii, din curti, din autobuze, din societati comerciale, iar pe de alta parte sa tina in continuare incarcerati medici, profesori”. Ca se vezi de cine-l doare pe fostul presedinte!
Dar care poate fi strategia pe viitor asa incit scopul sa fie atins? Ce le-a mai ramas neincercat? Pai, o combinatie intre guvern si parlament, o mina care o spala pe alta si unirea fortelor intr-un asalt final. Cred ca asta urmeaza si primele semnale deja exista. Noua stategie, s-o recunoastem e mai perfida.
Ministrul Tudorel Toader si-a creat deja profilul unei oarecare independente, e abil, a taraganat lucrurile asa incit si-a atras criticile lui Dragnea, a discutat cu mai toata lumea din sistem, a organizat niste consultari. A facut treburile ca la carte, cum ii place sa spuna. Si astfel a cistigat in ochii opiniei publice, iar pachetul de legi ce va fi depus la parlament inspiră ceva mai multa incredere decit operele nepublicate ale lui Iordache. Modificarile anuntate sunt ample, vizeaza atit codurile penale, legea raspunderii magistatilor si schimbari la alte legi ale justitiei, cum ar fi cea a anticoruptiei. Sub o umbrela atit de generoasa se pot piti prin detalii diavoli cit mintea nu cuprinde. In tot cazul nu mintea masinariei de vot, care va trebui sa descilceasca sute de articole si amendamente.
Sunt convinsa ca penalii si uneltele lor si-au invatat si lectia Comisiei. A comisiilor in general. Acolo sunt putini, amendamentele pot fi urmarite de presa si pina ajung ele in plen gata si scandalul. Experienta parlamentului arata ca plenul este locul optim pentru marile lovituri. Amendamentele pot fi propuse in direct si votate pe banda rulanta. Vor sa dezincrimineze ”prima mita” iar pentru urmatoarea sa reduca pedeapsa la 3 ani indiferent de valoarea ei ( asa circula un zvon), sa puna un prag de 1 leu la abuzul in serviciu, sau sa scoata complet conflictul de interese? Vor sa bage si gratierea pe deasupra, sa mai ridice faimoasele amendamente, coafate pe ici pe colo? Cine-i poate opri in plen? Nimeni. Pina sa se dezmeticeasca opozitia si sa faca presa galagie votul s-a si incheiat.
Imaginati-va ca se intimpla una ca asta in ultima saptamina din sesiunea parlamentara. Ce credeti ca urmeaza? Vacanta. A protestatarilor si alesilor deopotriva. Iar daca Iohannis nu renunta la a lui s-o conteste la CCR, adio si-un praz verde. Cum vi se pare? Mie una destul de plauzibil pentru ca nu cred in ruptul capului ca astia renunta.