De același autor
Nu e clar că scoaterea baronilor și a primarilor din competența DNA și ANI, pentru că asta se întâmplă, este apa vieții pentru aceste rețele și că, începând din 2012, acesta a fost unicul proiect coerent al PSD?
Tot într-o marți și tot una neagră (11 februarie 2014, s-o ținem minte și pe asta), Senatul, camera decizională și cu majoritatea uselistă încă întreagă și pe poziții, a votat varianta ceva mai discretă a superimunității baronilor locali. Nu-i de mirare, e marele proiect național al PSD, urmărit consecvent până la victoria finală. Care e aproape, așa cum tot amenință candidatul Ponta: „am rezistat 3.400 de zile, ultimele 200 o să ni se pară uşoare“. Nu sunt foarte sigură, dar modificarea Legii administrației publice locale, care dă posibilitatea primarilor și șefilor de consilii județene să-și delege absolut toate competențele supușilor din feudă, le îndulcește mult soarta. De mirare este însă că opoziția, în blugi sau fără, însuși președintele Băsescu au fost de data aceasta pe aceeași lungime de undă spirituală și financiară cu Dragnea, Mazăre, Constantin, Firea-Pandele și mulți alți nostalgici ai hoției tihnite și îndestulate. Toți ne explică acum cât de bună și „corectă“ e legea, cum sărmanii primari și baroni nu mai prididesc de atâta muncă, îngropați de „teancuri de dosare de nu te vezi după ele, cu autorizații de construire, dispoziții de retrocedare“ (Băsescu), cum nu pot aleșii să fie „arhitect şi jurist, şi inginer constructor, să aibă nu ştiu ce specializări, el poate să fie şi cu liceul“ (Dragnea), dar mai ales cum toate astea impun „transferul de competență“ (Udrea).
Trebuie să recunoaștem, vidarea funcției de orice responsabilitate juridică e o găselniță genială, de calibrul celei din prima „marțe neagră“, când USL a vrut imunitatea prin legile penale, scoțând actele administrative din sfera conflictelor de interese. Ca și atunci, buna-credință iese din discuție, pentru că, dacă exista, introduceau în lege răspunderea primarului în solidar cu echipa sa, cu toți cei care își pun semnătura pe vreun act, delegau doar câteva competențe, dar în niciun caz pe aceea de ordonator de credite și nu către „conducătorii instituțiilor și serviciilor publice de interes local“. În aceste condiții, este ridicol să le țină cineva teoria că primarul și șeful de CJ sunt aleși uninominal tocmai ca să-și asume responsabilități, să fie capabili să-și numească o echipă de funcționari competentă și de încredere, să fie cu ochii în patru la banul public și să împiedice jumulirea lui, spre binele comunității. Ce să mai vorbim, cele doar două articole (asta înseamnă să ai viziune!) care modifică legea au fost gândite cu dedicație pentru hoți, și nu pentru cei onești.
În acest punct observăm iarăși o uluitoare armonie între mai toți susținătorii legii, de la Mazăre și Dragnea la Udrea și Băsescu. Președintele spune că „unii vor delega mai mult, alții mai puțin“. Corect. Dar cine vor fi cei care „vor delega mai mult“? Nu cumva cei care au deja probleme cu justiția din cauza asta și vor să se pună la adăpost în viitor? „Mi se pare o chestiune foarte normală şi firească. Eu deja am unele atribuţii delegate şi probabil că o să mai deleg în continuare“, spune Mazăre, care a băgat la cap cât cântăresc semnăturile în dosarul cartierului „Henri Coandă“. Legătura dintre mita vărsată în conturile sale și abuzul în serviciu este dată de hotărârile Consiliului Local Constanța, prin care s-au aprobat contractele de achiziție cu firma câștigătoare a licitației trucate, toate semnate de Mazăre, dar și de expunerile de motive care au dus la majorarea sumei contractelor, semnate tot de Mazăre. Fără aceste nenumărate semnături, dosarul ar fi fost mai șubred, pentru că ele arată implicarea directă a primarului. La fel, dosarele lui Nicușor Constantinescu, îngropat tot de semnăturile pe diferite acte de retrocedare. Dacă delegarea va funcționa la turație maximă, rechinii vor fi mult mai greu de prins, plasa umplându-se cu „plevușca“ funcționărimii. Să nu știe asta președintele Băsescu sau Elena Udrea, mare amatoare de delegări în timpul ministeriatului?
Un alt argument ipocrit folosit la unison de apărătorii hoției cu mâna altora este că nu are nicio importanță faptul că primarii și baronii ies din competența DNA (care e în funcție de calitatea persoanei), spunând că acarii Păun din subordine, care încap pe mâna parchetelor locale, îi vor da în gât. „Hoții nu vor scăpa de procurori“, ne spune președintele. Serios? Dar de care hoți e vorba, de ăia mici sau de barosani? Și pe ce se bazează când spune că nu vor scăpa? Cam care sunt rezultatele din ultima vreme ale parchetelor locale din subordinea inegalabilului domn Nițu, aflate în multe cazuri mână în mână cu mafia locală și baronii? Cam câți primari și șefi de CJ au picat din cauza dezvăluirilor făcute de funcționarii speriați de procurorii lui Nițu? L-a aruncat cumva pe Mazăre în ghearele procurorilor Nicoleta Constantin, înlocuitor al directorului executiv al Direcţiei Tehnic Achiziţii, căreia i se cerea să rezolve urgent problema avizelor de urbanism? Nu. Pentru că, vorba edilului cu beretă, „dacă eu nu mai eram, nu mai era nici Nicoleta. O chemi să rezolve problema astăzi, că dacă nu, mă ocup eu personal de toată direcţia de urbanism. Și de toate autorizaţiile pe care le dau! Adică de ei, personal, mă!“.
Despre ce vorbim? Nu se știe cum funcționează rețelele corupției, cine le coordonează și de ce? Nu e clar că scoaterea baronilor și a primarilor din competența DNA și ANI, pentru că asta se întâmplă, este apa vieții pentru aceste rețele și că, începând din 2012, acesta a fost unicul proiect coerent al PSD? Că „delegarea“ este protecția oferită în fața anchetelor DNA? De ce a achiesat cu atâta înfocare Traian Băsescu la asta mi-e greu să înțeleg (la PDL, PMP și PNL, explicația e simplă: toți au corupți care trebuie puși la adăpost, d-aia tac mâlc), dar e o greșeală majoră pe final de mandat, care îi pune sub semnul întrebării poziționarea de până acum. Nu degeaba l-a lăudat Dragnea că a spus și făcut „lucruri corecte“. Într-adevăr, ceea ce nu s-a putut realiza în „marțea neagră“ prin modificarea legilor penale s-a făcut acum cu „delegarea“ corupţiei. //