De același autor
Restauratia a invins, traiasca Securitatea!
Amputat, discreditat, pus la stalpul infamiei, chiar si de cei care in 1999 s-au batut pentru infiintarea lui, tras pe linie moarta si resuscitat pe jumatate, CNSAS continua sa fie in mijlocul disputelor politice. De ce? O Lege a lustratiei nu va exista, deconspirarile sunt greoaie, iar verdictele aproape imposibil de obtinut in instanta, in conditiile actualei legislatii. Opinia publica, asa cum o arata sondajele, este aproape indiferenta la chestiune, deci alegerile nu vor fi afectate. Atunci? Judecand dupa procesele aflate pe rol - Dan Voiculescu, Rodica Stanoiu, diversi magistrati cu functii si inalti ierarhi -, CNSAS trebuie pedepsit pentru deranjul adus securistilor si turnatorilor si anihilat, ca masura de prevedere ca dosariada nu se va mai repeta niciodata. Pe fond, este vorba de victoria restauratiei la care asistam.
Situatia din acest moment a CNSAS trebuie analizata pe doua paliere. Primul este cel al tentativei lui Voiculescu-Felix de a omori si Ordonanta de urgenta a guvernului. Al doilea, cel al modificarilor care se aduc Ordonantei la Senat.
Voiculescu taraste din nou CNSAS la Curtea Constitutionala
Saptamana trecuta, avocatii liderului PC au obtinut o noua victorie in lupta pentru ingroparea dosarului clientului lor, dar si in razboiul de lunga durata cu CNSAS. Pe de o parte, au reusit sa suspende procesul pe un termen nedeterminat, pe de alta, arunca din nou CNSAS in ghearele Curtii Constitutionale. Exceptia invocata se refera la articolul 34 din Ordonanta, care ar intra in conflict cu 5 articole din Constitutie ( 21, 24, 53, 124 si 126), din care unele au facut obiectul si primei contestari, fiind acceptate de Curte. Mai exact, Dan Voiculescu sustine ca noua Ordonanta ii incalca dreptul la egalitatea cetatenilor in fata justitiei, la un proces echitabil si la interzicerea infiintarii de instante extraordinare. Avocatii, Calin Andrei Zamfirescu, in paranteza fie spus, socrul actualului ministru al Justitiei, si faimosul Sergiu Andon, spun ca procesul cu CNSAS are la baza vechile probe din dosar si cer ca tot cazul sa fie reanalizat din perspectiva noii legi. Cu alte cuvinte, toate actele din dosarul CNSAS, inclusiv audierile, ar trebui reluate, ceea ce ar putea insemna ca institutia sa mai dea un verdict, evident, din "lumina" noii legislatii.
Deconspirarea, omorata cu cinism de senatori
Amendamentele aduse de Comisia juridica a Senatului denota clara intentie de a trage CNSAS pe linie moarta si de a-l face, in acelasi timp, din nou neconstitutional. Cea mai importanta interventie, care a cazut in planul al doilea in fata scandalului excluderii preotilor de sub incidenta CNSAS, se refera la noua definitie a colaboratorului. Acesta devine acea persoana care a dat "cu intentie" informatii Securitatii. Altfel spus, ca sa poata trimite in instanta dosarul, CNSAS va trebui sa demonstreze cu probe ca turnatorul era constient nu doar ca toarna, ci si ca aducea atingere "drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului". Demonstrarea "intentiei" trebuie coroborata cu alte probe, de genul notelor si rapoartelor scrise, relatarilor verbale date ofiterilor de Securitate, lucru aproape imposibil. Amendamentele au fost propuse de senatorii PSD Danut Ungureanu si Ion Chelaru si votate inclusiv de reprezentatii PNL.
Colegiul facut intentionat neconstitutional
In al doilea rand, este vorba despre tentativa de a readuce Colegiul CNSAS la situatia de for decizional in ce priveste colaborarea sau necolaborarea cu Securitatea, ceea ce expune viitoarea lege constestarii - cu sanse de reusita - la Curtea Constitutionala. Mai exact, este vorba despre faptul ca Colegiul CNSAS voteaza in sedinta publica decizia pe care o ia si care este comunicata persoanei respective. Mai mult, aceasta o poate ataca la Curtea de Apel a Sectiei si, mai departe, poate face recurs la Sectia de Contencios Adminsitrativ a Inaltei Curtii de Casatie si Justitie.
Cu alte cuvinte, juristii PSD, PC, PRM si parte dintre cei din PNL retransforma Colegiul in "instanta extraordinara" - motivul principal de neconstitutionalitate la contestatia lui Dan Voiculescu - si introduc o cale de atac suplimentara, contenciosul administrativ de la Inalta Curte.
Material documentar fara probe
Lucrurile sunt, insa, si mai perverse. Departamentul de investigatii nu va mai face o "nota de constatare", asa cum se stipula in Ordonanta guvernului, ci va prezenta Colegiului un "material documentar", fara niciun fel de probe atasate. Vor lipsi datele esentiale: numele real al turnatorului, numele de cod, perioada in care a colaborat cu Securitatea, documentele doveditoare. Pe baza acestora, Colegiul va trebui sa voteze colaborarea sau nu cu Securitatea! Nici nu se putea gasi metoda mai eficienta de a vulnerabiliza Colegiul si CNSAS atat in fata justitiei, a Curtii Constitutionale si, mai ales, de a da apa la moara detractorilor. Voiculescu isi va fi atins scopul daca toate aceste amendamente vor trece de plen.
Conspirarea fostilor turnatori trebuie sa fie, insa, perfecta, de aceea pesedistii din Comisia juridica propun ca decizia instantei sa nu mai fie publicata in Monitorul Oficial. Grija merge pana acolo, incat nici macar numele celor gasiti curati de CNSAS nu vor mai aparea pe pagina de Net a institutiei.
Colegiul de cinci, rezultat al majoritatii parlamentare
Unul dintre amendamentele introduse la Comisia juridica a Senatului se refera la reducerea numarului membrilor Colegiului, de la 11 la 5. Spre deosebire de textul Ordonantei guvernului, Camera si Senatul vor propune, fiecare, cate un singur membru in Colegiu (in loc de 9), iar primul ministru si presedintele tot cate unul, disparand obligativitatea ca aceasta sa fie din partea societatii civile. Scopul este unul singur: nu se va mai respecta configuratia politica a parlamentului, ci majoritatea creata, indiferent care va fi aceasta. Scopul, pe termen scurt, este blocarea activitatii CNSAS exact in perioada campaniei electorale, fiind putin probabil sa se poata numi un nou Colegiu in intervalul scurt de timp ramas.
Dosariadele trecute si viitoare, moarte de mana securistilor
Reactia la dosariada declansata in 2005, mica dar extraordinar de vioaie in media, a venit mai rapid decat se asteptau idealistii societatii civile. Inca de la inceput - sa ne amintim de lista scurta a celor 29 de parlamentari - a fost clar ca toate partidele aveau "scheleti" bine dositi prin dosare si seifuri, motiv de complicate trocuri politice.
Problemele cu adevarat mari pentru CNSAS au aparut, insa, din momentul in care presedintele Basescu a dispus predarea arhivei SRI si SIE, iar Felix-Voiculescu a primit oficial adeverinta de colaborator. In plus, lupta politica pe tema condamnarii comunismului si a raportarii la deconspirare dintre Traian Basescu si PNL a agravat situatia. Ordonanta 16/2006 pastra toate racilele vechii legi, inclusiv sintagma "politie politica", si parea, mai degraba, un instrument prin care PNL dorea sa recupereze elita intelectuala care parasise barca lui Calin Popescu Tariceanu.
Condamnarea comunismului in plenul parlamentului a fost, insa, cea care a despartit definitiv apele. Circului facut de PRM i s-a contrapus, in acel moment, doar tacerea PSD si PNL, multi dintre membrii acestora fiind surprinsi de camere mustacind satisfacuti. De altfel, campaniei imunde impotriva Raportului Tismaneanu, dusa de ziarul Ziua, i s-au alaturat si atacurile sub centura venite inclusiv din partea guvernului si a reprezentantilor acestuia.
CNSAS si-a semnat, insa, condamnarea prin decizia de colaborare cu Securitatea data lui Voiculescu-Felix. Cel care incerca sa convinga opinia publica de patriotismul, necesitatea, intinderea si implacabilitatea turnatoriei, emanand istorica apreciere ca "toti romanii care lucrau la stat au dat informatii Securitatii", a reusit sa desfiinteze CNSAS. Reactia clasei politice, cu doar cateva exceptii, a aratat ca, pe fond, toata lumea dorea sa scape de incomodul CNSAS. Doar vehementa societatii civile si faptul ca PNL a inteles, in ultimul moment, ca lucrurile ajunsesera intr-un punct de cotitura, au dus la aparitia Ordonantei de Urgenta 24, care i-a mai dat institutiei o falsa gura de oxigen.
Ce a urmat, insa, nu mai lasa loc indoielii asupra viitorului institutiei. Camera Deputatilor a modificat, in punctele esentiale, legea, din care a iesit un Colegiu bun doar sa lectureze documente si sa se taraie ani de zile prin tribunale cu turnatorii, in speranta desarta ca va obtine verdicte de colaborare. Comisia juridica a Senatului ii urmeaza cu bravura exemplul.
In plus, o deosebire importanta fata de primul episod Voiculescu. Reactia societatii civile este mult mai moale de data aceasta. Oboseala, dezgustul, resemnarea isi spun cuvantul. Protestului ONG-urilor care au reusit atunci sa reinvie CNSAS din cenusa lui Felix i se contrapune acum contraofensiva societatii civile marca Ciuvica-Constantinescu-Tariceanu, adica acele ONG-uri fantoma, abonate la bani guvernamentali, care in vara cereau debarcarea lui Daniel Morar. Domnul Ciuvica, in misiune antibasesciana si, probabil, tributar afacerilor pe care le deruleaza cu clanul Voiculescu, tropaie neobosit prin studiourile Antenelor demonstrand inutilitatea CNSAS si stringenta desfiintarii lui.
Asta ca sa dau exemplul cel mai vizibil.
Nici macar progamul de guvernare al PD-L nu contine vreun cuvant despre CNSAS, lustratie sau recomandarile finale ale Raportului Tismaneanu. Nu mai discutam de programele celorlalte partide. Constatarea e amara pentru putinii supravietuitori ai razboiului restauratiei: Securitatea si nomenclatura vor iesi, in final, invingatoare.
Curtea Constitutionala fata in fata cu "veninul anticonstitutional"
La inceputul anului, Curtea a acceptat exceptiile de neconstitutionalitate care vizau articolele 7, 8 si 9 din Legea 187, ceea ce a dus la incetarea activitatii CNSAS pana la aparitia Ordonantei 24.
Votul a fost unanim in favoarea exceptiilor ridicate de Voiculescu, inclusiv cel al lui Augustin Zegrean, reprezentantul PD-L. Mai mult, Avocatul Poporului, Ioan Muraru, a infierat in termeni stalinisti CNSAS: "Curtea Constitutionala este datoare sa elimine din legislatia romaneasca acest venin anticonstitutional", este fraza cu care Muraru si-a incheiat argumentantia. Nicolae Cochinescu, in calitate de raportor si, probabil, de fost vechi taranist, a pledat pentru ideea ca CNSAS se erijeaza intr-o "instanta extraordinara", deci trebuie interzis, idee care a dominat votul.
Fata de ianuarie 2008, lucrurile nu s-au schimbat prea mult la Curte. Aceiasi Acsinte Gaspar, Aspazia Cojocaru, Augustin Zegrean, Ion Predescu, Tudorel Toader, Zoltan Puscas si Ioan Vida vor analiza noua constestatie a lui Voiculescu. Singura schimbare este numirea de catre presedintele Romaniei a judecatorului Petre Lazaroiu in locul lui Petre Ninosu, decedat intre timp.
Cariera lui Lazaroiu nu este insa dadatoare de prea mari sperante in ce priveste competenta profesionala. In 2003, CSM a respins cererea lui Lazaroiu de intrare in magistratura, ca urmare a avizului negativ dat de Curtea de Conturi si a dosarului profesional. In aceste conditii este de presupus ca lupta pentru desfiintarea pentru a doua oara a CNSAS va fi acerba, iar votul pe muchie de cutit.
Scapati fara urma
De sub incidenta CNSAS au fost scosi:
- fostii nomenclaturisti, care aveau competente decizionale in ce priveste Securitatea, amendament care il vizeaza direct pe Ion Iliescu. Modificarea a fost propusa de aceiasi Danut Ungureanu si Ion Chelaru si a fost votata de reprezentantii PSD, PRM si PC, dar si de liberalii Ion Basgan, Norica Nicolai si Mario Oprea;
- sefii structurilor centrale din SIE, STS, Directia de Informatii din cadru Ministerului de Interne;
- avocatii si notarii;
- persoanele cu functii de conducere, inclusiv membrii Consiliilor de administratie in regii autonome, companii si societati nationale, societati comerciale, avand ca obiect activitati de interes public sau strategic;
- membrii conducerii fundatiilor, asociatiilor si filialelor care activeaza pe teritoriul Romaniei, inclusiv fondatorii acestora;
- preotii vor fi verificati doar la cererea cultului din care fac parte.
CNSAS in 2008
• 31 ianuarie - Curtea Constitutionala decide in unanimitate ca Legea 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii ca politie politica este neconstitutionala. Instanta se pronunta cu privire la exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in procesul dintre CNSAS si Dan Voiculescu.
• 6 februarie - Guvernul aproba Ordonanta de Urgenta nr. 24/2008 care permite continuarea activitatii CNSAS dupa decizia de neconstitutionalitate a Legii 187/1999.
• 9 septembrie - membrii Comisiei juridice a Senatului adopta cu 5 voturi "pentru", 2 "impotriva" si o abtinere modificarea OUG 24/2008. Prin votul celor 5 senatori juristi, CNSAS i-a fost interzisa verificarea dosarele reprezentantilor cultelor religioase.
• 12 septembrie - premierul Calin Popescu Tariceanu critica atitudinea parlamentarilor PNL care nu s-au opus adoptarii modificarilor la Legea CNSAS si enunta "un apel la senatori in general sa voteze impotriva modificarilor care i-ar transforma pe oamenii politici care au colaborat cu Securitatea in informatori fara voie".
• 16 septembrie - 24 de ONG-uri si sindicate emit un comunicat de presa prin care critica modificarile Legii CNSAS propuse de Comisia juridica a Senatului la 9 septembrie. Apelul sustine ca "demersurile scelor cativa membri ai Comisiei juridicet au ca scop anihilarea CNSAS si diminuarea esentiala a deconspirarii crimelor Securitatii". Reprezentantii societatii civile au solicitat Senatului sa respinga modificarile aduse de Comisia juridica Legii CNSAS si au cerut demisia senatorilor care le-au votat.
• 17 septembrie - Comisia juridica a Senatului reia discutiile cu privire la modificarea Legii CNSAS si adopta un amendament care permite verificarea preotilor numai cu aprobarea cultelor religioase de care apartin clericii respectivi, un amendament mai vechi propus de senatorul PNL Norica Nicolai.