De același autor
USL va fi obligat să-şi dea măsura, să guverneze şi, de ce nu?, să-şi rupă gâtul singur. Aşa cum şi l-a rupt şi PDL.
Când stânga câştigă, o face zdrobitor - 1990, 1992, 2000 stau mărturie. Acestor victorii li s-a mai adăugat cea fără drept de apel din 2012. Când dreapta ajunge la putere, o face însă la limită, doar în coaliţii fragile, cărând în spate soluţii imorale sau traseişti cumpăraţi la bucată. Harta s-a înroşit iarăşi complet, exact ca atunci când FSN cotropea ţara abia ieşită din comunism. Singurele pete de culoare sunt judeţele ungureşti, deşi nici UDMR nu se mai simte ca pe vremuri, fiind pentru prima oară când s-a apropiat periculos de pragul de 5%. E o realitate care ar trebui să dea de gândit tuturor celor care se revendică de dreapta, mai ales că vremurile care se anunţă nu sunt dintre cele mai fericite. Din toate punctele de vedere: economic, democratic, stat de drept, justiţie, europenism şi valorile lui.
USL a cucerit o putere periculoasă şi prin dimensiuni, şi prin calitatea oamenilor care o vor exercita. Ce va face cu ea? Este o întrebare la care nici măcar votanţii USL nu cunosc răspunsul, pentru că nici nu şi-au pus-o, votul fiind eminamente negativ. Cei care îl intuiesc, care judecă din perspectiva istoriei mai recente sau mai îndepărtate, grup minoritar, departe chiar şi de cele 16 procente obţinute de ARD, sunt terifiaţi de ideea reîntoarcerii într-un trecut pe care îl credeau îngropat pentru totdeauna, odată cu intrarea în Uniunea Europeană. Nu-i aşa. Alegerile din 2012 l-au dezgropat şi l-au pus să umble. Plin de vitalitate, mai pervers, mai uns cu toate alifiile, mai ticăloşit şi mai plin de obrăznicie decât în perioada „romantică“ a începutului de drum.
Aşadar, USL a obţinut 60% din votul popular, a câştigat absolut toate mandatele din 25 de judeţe, închizând peste jumătate dintre colegiile din ţară cu 50% plus 1. Ca număr de mandate, Uniunea are la un prim calcul 364 de locuri, deşi numărul acestora va putea creşte după redistribuire, obţinând astfel majoritatea de două treimi la care aspiră. Asta deoarece numărul total al parlamentarilor va creşte până spre 550, o răsunătoare palmă pe obrazul, majoritar la vremea respectivă, al celor care au votat la referendum scăderea la 300 a numărului aleşilor. Cu vântul umflându-i pânzele tupeului, Liviu Dragnea a anunţat că în sala de plen nu sunt suficiente locuri pentru toată suflarea, unii, probabil opoziţia, urmând să presteze de la balcoane, spaţiu simbolic arondat fluierăturilor, huiduielilor şi aruncatului în cap. Anunţata alianţă cu UDMR, acceptată spontan, cum altfel?, de liderii săi, va ridica scorul puterii spre 75-80%, deşi, din rândul PNL, au sărit câţiva să protesteze mai mult de formă, pentru a nu da impresia că sunt sub tutela PSD. Oricum, în aceste condiţii modificarea Constituţiei nu va mai întâmpina probleme. Guvernând fără opoziţie, USL va avea mâinile dezlegate să-şi pună în aplicare, la cub, ceea ce a început în vară. În primul rând, anihilarea separaţiei puterilor în stat şi a instituţiilor periculoase pentru libertatea şi afacerile membrilor USL: DNA, ANI, CSM şi CNA. Singura problemă efectivă a USL este că va trebui totuşi să guverneze, popularitatea şi procentele trecând în România, aşa cum se ştie, exclusiv prin stomac.
Victoria USL (PSD şi PNL) este zdrobitoare, nu atât prin comparaţia cu scorul obţinut în 2008 - doar aproximativ 900.000 de voturi în plus - sau prin cea cu referendumul din vară - 3 milioane lipsă din faimoasele 7,4 milioane -, cât prin raportare la înfrângerea ARD. Cele 16 procente sunt departe de ştacheta de 25% anunţată chiar de liderii PDL şi sunt cronica unui eşec previzibil. Apocalipsa ARD, o încropeală făcută la disperare, este preţul plătit pentru politica dusă timp de patru ani de câteva figuri sumbre ale PDL, pentru incompetenţa dublată de nesimţire în administraţie, pentru blatul incalificabil, campania fleşcăită şi candidaţii slabi, mulţi dubioşi sau afacerişti de strânsură, traseişti sau pafarişti împinşi cu anasâna de la centru. Este desigur şi preţul plătit, ca peste tot în Europa, pentru criza şi măsurile de austeritate, aplicate însă în stil românesc: cu o mână tai pensii şi salarii, cu cealaltă furi. Mai este însă şi preţul reformelor impuse de Traian Băsescu în educaţie, sănătate, muncă, pensii, iar în România orice tentativă de schimbare a statu quo-ului se plăteşte greu, cu atât mai mult când ai împotrivă aruncătoarele de flăcări media ale adversarului.
Una peste alta, ARD a reuşit să cucerească din prima, cu peste 50%, doar un singur colegiu, cel din Republica Moldova! Niciunul dintre liderii ARD nu a reuşit să intre în parlament închizând colegiul, iar alţii nu au prins nici măcar redistribuirea. În Bucureşti, ARD a pierdut pe toată linia, existând speranţe doar pentru vreo două-trei colegii la redistribuire. Un dezastru cap-coadă. Cifrele sunt distrugătoare, cu adevărat teribil este însă că partidul a fost decapitat prin vot. Dar tot răul spre bine, pentru că singura şansă a PDL să se reconstruiască, reformeze şi regândească este să scape cumva de aceşti lideri. Cezar Preda a deschis drumul şi şi-a dat demisia din toate funcţiile de conducere deţinute. Vasile Blaga, pe care blatul din Timiş l-a dus la frumosul scor de 25,37%, nu a avut tăria, tocmai el, omul dintr-o bucată, mână de fier, să facă singurul gest onorabil după un astfel de dezastru. Nu ştim sigur la această oră decât că pe lista marilor învinşi se află multe dintre numele sonore ale ARD, vechi şi noi. Ziua socotelilor va veni urgent şi va cădea într-o vineri.
Altă lecţie a acestor alegeri este că PP-DD, considerat de mulţi o glumă proastă, a obţinut cu doar 151.543 de voturi mai puţin decât ARD (la Senat). Marele OTV-ist a ratat însă parlamentul. Este printre puţinele veşti bune ale acestor zile, izbăvind astfel naţia de un cuplu care se anunţa atomic: Diaconescu-Becali. (Domnul Gigi a luat peste 65% în Capitală, ceea ce nu face decât să întărească vorba că fiecare popor are liderii pe care şi-i merită.) La rândul lui, UDMR are de tras nişte învăţăminte din faptul că are cel mai scăzut scor din ultimul deceniu. Baletul duplicităţii unor lideri, politica interesului personal mărunt, tehnica şantajului şi a schimbării stăpânilor în funcţie de afacerile şi dosarele diverşilor şi-au arătat colţii în 2012. În tradiţia puterii cu orice preţ, sub camuflajul apărării intereselor comunităţii maghiare, UDMR se va face frate cu USL, încălcându-şi astfel propriile afirmaţii şi principii.
În situaţia cea mai complicată se află însă preşedintele Traian Băsescu. Scorul obţinut de ARD îi lasă prea puţină marjă de manevră în evitarea nominalizării lui Victor Ponta ca premier. USL a anunţat din primele minute de după alegeri că nu renunţă la Ponta, a ameninţat iarăşi cu suspendarea şi este puţin probabil să-şi schimbe opţiunea. Nici nu ar avea de ce. Are o majoritate efectiv zdrobitoare, votul popular este de partea sa, la fel cutuma celor 22 de ani. În fond, nu s-a întâmplat până acum ca majoritatea câştigătoare să nu-şi pună premierul dorit, spiritul Constituţiei fiind în acest sens. Băsescu este practic pus cu spatele la zid de chiar eşecul răsunător al ARD, constituirea unei alte majorităţi parlamentare fiind practic imposibilă în aceste condiţii. Plus, ce i-ar putea mâna în lupta trădării pe eventualii oportunişti sau nemulţumiţi, de ce s-ar lansa ei într-o aventură politică dând vrabia din mână pe cioară de pe gard? Oricât de miraculos sau periculos ar fi personajul iluzoriu din manşeta preşedintelui, şansele de reuşită sunt foarte mici. Cât despre zvonurile cu dosarele instrumentate pe numele lui Victor Ponta, nu le cred. Nu sunt nici în stilul lui Băsescu şi nici în al lui Daniel Morar, care, orice s-ar spune, au dovedit contrariul până acum. De precizat că astfel de informaţii au circulat şi în 2009, dovedindu-se false. Oricum, aşa ceva ar fi o lovitură aplicată în locul sensibil al credibilităţii procurorilor, care ar putea pleca în bejenie cu Morar în frunte. Informaţia răspândită de goarna de serviciu de la Vocea Rusiei, numitul Valentin Mândrăşescu, cum că ar exista „documente“ legate de prestaţia lui Victor Ponta ca „agent acoperit“ în slujba „unui serviciu secret“, ceea ce l-ar face incompatibil cu funcţia de premier din „perspectiva parteneriatelor strategice pe care le are România“, este mult mai gravă dacă este reală. Ar fi unicul argument de scăpare din complicata situaţie, desigur, cu întrebarea vitală: de ce acum? Nu cred nici în această variantă, deşi poate mă înşel de data asta.
Judecând însă lucrurile în raport cu realitatea zilei, Traian Băsescu are de ales între a declanşa o criză care va duce inevitabil la suspendare sau a accepta inacceptabilul. Partenerii strategici nu-i vor mai sări în ajutor, deşi nu cred că e vreunul fericit cu Ponta, dar sunt practic în imposibilitate de a neglija votul popular şi principiile în virtutea cărora au acţionat în vară. Este evident că Victor Ponta, plagiator dovedit şi cu reale probleme de mitomanie, în vremuri normale ar fi ultima persoană de pe cea mai lungă listă posibilă de premieri. Până la urmă, orice ar alege, Traian Băsescu, într-un fel, şi-a terminat cariera politică. Cu Ponta premier, va deveni preşedintele-decor, permanent ameninţat şi batjocorit cu suspendarea, rol care nu i se potriveşte şi care i-ar garanta o ieşire păguboasă de pe scenă. Declanşând o criză politică, va fi suspendat şi demis, un final nedrept şi de neacceptat. Desigur, mai are şi formula demisiei. Atipică pentru România, dar care i-ar garanta o pagină de istorie şi ar fi un precedent la care şi alegătorii, şi politicienii ar avea de meditat. Un reper de care se vor lovi mulţi. E o dilemă a cărei rezolvare doar Traian Băsescu o ştie şi pe care o va juca în stil propriu. Indiferent însă de soluţie, USL va fi obligat să-şi dea măsura, să guverneze şi, de ce nu?, să-şi rupă gâtul singur. Aşa cum şi l-a rupt şi PDL. //