De același autor
Consensul atât de drag lui Iohannis, prin care speră să mențină echilibrul între PNL şi PSD, va fi rapid aruncat în aer de al doilea, căruia nu-i este de niciun folos. Fereastra de oportunitate îi va fi trântită în nas, iar PSD chiar se pricepe s-o facă.
Președintelui îi place să facă treaba așezat, ardelenește. A spus-o deja de nenumărate ori. Un lucru bun, dacă chiar ar avea în față zece ani de mandat și doar guverne tehnocrate la dispoziție. Dar nu le are. Diferența de ritm și așteptare între populație și președinte a fost vizibilă în acest prim an și se va adânci tot mai mult, dacă nu se va produce acea „schimbare de paradigmă“, cum numește Iohannis reformele prea îndelung amânate. Președintele are la dispoziție o fereastră de oportunitate de doar un an, conferită de Cabinetul Cioloș și de alegerile care vor pune presiune pe partide. Nu e însă deloc clar dacă președintele înțelege asta și dacă va reuși s-o și fructifice.
Guvernul Cioloș pare deocamdată încorsetat și timorat de partide și de parlament. Vrea cu obstinație să fie neconflictual, mergând astfel în siajul politicii prezidențiale, deși exact mandatul limitat și apropierea alegerilor i-ar permite abordări frontale și curajoase, un tempo alert în impunerea propriei viziuni (dacă ea chiar există). Asta, desigur, doar în ipoteza în care Cioloș și miniștrii săi nu intenționează să intre în politică, așa cum au declarat. Dacă însă în perspectivă vor să se înscrie în partide, să ocupe funcții politice fie în PNL, fie într-un viitor partid prezidențial, după cum sună zvonurile lansate în special de presa în solda lui Ponta și a fostului președinte, atunci precauția devine explicabilă. Dacă nu, Cioloș nu are de ce să se teamă că va fi picat printr-o moțiune de cenzură, niciun partid nu va risca un astfel de gest în an electoral, în contextul respingerii violente de către electorat a partidelor tradiționale. Observăm totuși că, până acum, Guvernul Cioloș a mers volens nolens pe formula bugetară moștenită de la Ponta, cu ale sale măriri salariale, și că împinge precauția cam prea departe, în zone sensibile cum ar fi plagiatul, infecțiile intraspitalicești și pensiile speciale. Poate fi însă vorba de mai mult de atât, miniștrii Curaj și Achimaș-Cadariu, de exemplu - doi oameni ai sistemului, nu e clar dacă impuși de PNL sau PSD, deși, după exercițiul în folosirea limbii de lemn, așa s-ar zice -, nu dau semne de prea mare apetit reformist sau transparență. Rolul lui Iohannis în impulsionarea sfiosului guvern tehnocrat poate fi însă decisiv. Sub aceeași condiție, să înțeleagă că timpul nu-l așteaptă și să nu vrea să se folosească de Cioloș pentru o construcție politică. Ne vom lămuri, desigur, pe ce picior dansează, în funcție de acțiunile lor viitoare, deocamdată e prea devreme ca să judecăm.
Cea mai mare provocare este însă pentru partide, date fiind alegerile și trezirea post-Colectiv a unor categorii sociale. Doar în ultima săptămâna politicienii s-au trezit confruntați cu două proteste: ciobanii nemulțumiți de aberația cu numărul de câini și transportatorii revoltați de explozia RCA-ului. În ambele situații, chiar dacă protestatarii au repurtat victorii incerte sau pe temen scurt, n-au mai fost ignorați ca altă dată. Este semnalul clar că mesajul prăbușirii Guvernului Ponta din cauza protestelor masive în stradă a fost înțeles de ambele părți: politicieni și populație. În această logică vine și competiția dintre PNL și PSD pe tema criterilor de integritate. Nu cred că este ceva întâmplător aici și nici că președintele Iohannis este străin de această neașteptată coordonare, dar nici nu trebuie să dăm prea mult credit demersului. Este în primul rând un exercițiu de imagine, cam singurul de care mai sunt capabile, și care probabil se va solda cu îndepărtarea câtorva nume cu adevărat nefrecventabile sau indezirabile, dar nu se va merge în profunzime, pentru că asta ar însemna reformă în adevăratul sens al cuvântului. Ceea ce partidele nu sunt dispuse și nu pot să facă. Este de așteptat un soi de blat între PSD și PNL, care nu vor începe o vânătoare reciprocă de „neintegri“ și nici nu se vor ataca prea tare în campanie, fie și pentru a nu trezi animozități prea mari în electorat. Va fi un blat de genul celui pe alegerea primarilor într-un singur tur de scrutin. Din acest aranjament, marele perdant va fi însă PNL.
Teoretic, președintele ar trebui să se implice activ în reformarea PNL, ar putea chiar s-o impună, lucru care ar lăsa descoperit PSD. Nu cred însă că președintele vede „reforma“ mai departe de eșalonul doi din partid, ca dovadă că l-a luat în brațe pe Cristian Bușoi. Mai e ceva: Iohannis și PNL sunt într-o dependență reciprocă în perspectiva alegerilor. Ultimul sondaj INSCOP arată că 53,3% dintre români percep PNL ca fiind la putere, din cauză de Iohannis, evident. Ingrată situație pentru liberali! Dar și pentru Iohannis. Unul dintre motivele pentru care președintele și premierul evită un conflict deschis cu PSD este acela de a da electoratului senzația că și socialiștii sunt tot la putere, de altfel 30,4% chiar cred asta. Este un joc de-a șoarecele și pisica, din care însă doar PNL va ieși în pagubă, pentru că PSD va schimba retorica pe măsură ce se apropie alegerile. Consensul atât de drag lui Iohannis, prin care speră să mențină echilibrul între cele două partide, va fi rapid aruncat în aer de PSD, căruia nu-i este de niciun folos. Fereastra de oportunitate îi va fi trântită în nas, iar PSD chiar se pricepe s-o facă. Asta dacă Iohannis nu va găsi metoda s-o bată în cuie ca s-o țină deschisă. Reformarea radicală a PNL ar fi o soluție, alta, o guvernare în forță a lui Cioloș.