Liberalii își sapă singuri groapa. PSD doar îi aruncă în ea

PNL plătește din greu alianța cu PSD, a cărui slugă umilă a ajuns, îndelungata abdicare de la valorile liberale și subordonarea partidului tătucului de la Cotroceni.

Andreea Pora 04.04.2023
SHARE 18

De același autor

Coaliția de la putere intră în anul alegerilor cu un imens bagaj negativ la capitolele esențiale în funcție de care electoratul își dă, de regulă, votul. Scandalurile sunt atât de multe și se țin lanț, încât e de mirare cum de PNL și PSD au reușit până acum să iasă basma curată.

Este greu de înțeles pe ce se bazează cele două partide, care domină fără drept de apel scena politică, atunci când pun pe agendă subiecte cu un potențial exploziv garantat, cum sunt refuzul de a da curs cerințelor Comisiei Europene în ce privește pensiile speciale și OUG 13, ca să dăm ca exemplu doar ultimele două tărășenii. Sunt oare PNL și PSD prea sigure pe ele, având convingerea că nu există alternativă la formula pe care o reprezintă și că vremea protestelor care le pot pune sub semnul întrebării succesul electoral, așa cum li s-a întâmplat lui Ponta și Dragnea, a trecut? Probabil. Mizează pe dezinformare, dominație mediatică, apatie, ascensiunea suveranismului și naționalismului? Cu certitudine.

Coaliția USL 2.0 are însă toate șansele să facă exact aceeași greșeală ca surata ei de acum câțiva ani: întinde coarda, crezând că memoria socială s-a șters. Ignoră puterea negativă a emoțiilor, pune, iarăși, în ecuație privilegiile unora față de nevoile celor mulți.

 

PSD, PNL și Iohannis și-au dat mâna pentru OUG 13 bis

Cum altfel se poate explica scoaterea de la naftalină a infamei OUG 13, prin ridicarea, la 250.000 de lei, a pragului de la care abuzul în serviciu devine infracțiune pedepsită de Codul Penal. Decizia, luată de Ciolacu, Ciucă, Predoiu și câțiva baroni ai Coaliției, în spatele ușilor închise la Vila Lac, dădea undă vede hoției instituționalizate până la suma de 50.000 de euro. Puțin pentru clientela politică abonată la bani publici și europeni, mult pentru omul de rând. Socoteala politrucilor de rang înalt a fost cât se poate de simplă și de veche: toți cei care pot aduce voturi la alegeri trebuie să primească semnalul că puterea îi sprijină și îi va sprijini să‑și umple buzunarele fără să mai privească peste umăr cu teama că vor fi călcați de procurori.

Cu o elementară lipsă de intuiție politică, USL 2.0  a aruncat pe piață o enormă sfidare, apăsând butoanele revoltei, cele care i-au  adus lui Dragnea o înfrângere usturătoare, pe care și-a consumat-o parte la pușcărie, parte, mai nou, prezentând rețete culinare (nu de spălare a banilor) în direct. Butoanele revoltei, contrar socotelilor Coaliției, au funcționat și acum, desigur, nu prin proteste, ca în 2017, ci prin poziționări ferme ale societății civile. Și ale Bruxelles-ului, ceea ce a luat pe nepregătite puterea de la București, care a crezut că ridicarea MCV este echivalentă cu ieșirea de sub radar și o undă verde dată corupției.

După izbucnirea scandalului, mai marii Coaliției au cedat (pragul a fost scăzut, tot din pix, la 9.000 de lei) și au găsit și țapul ispășitor: Cătălin Predoiu, șoricelul cu un caracter cât bobul de mazăre, care nu a cutezat să pună în proiect un prag valoric la abuzul în serviciu, deși știa prea bine că CCR impunea asta, dar care l-a propus în spatele ușilor închise. Dar Predoiu efectiv nu contează în ecuație, ci faptul că PNL și PSD și-au dat mâna într-o infamie și că așa vor face mereu atunci când interesele le-o vor cere.

Mai mult, însuși președintele Iohannis le-a dat binecuvântarea: „Sunt mulțumit de funcționarea Coaliției”. Fostul căutător de „elefanți” tropăind prin guvern, acolo unde PSD emana OUG 13, nu a suflat nicio vorbuliță despre pragul de 50.000 de euro pentru abuzul în serviciu, fabricat acum de PSD & PNL, în loc să le dea cu capul de el.

 

Pensiile speciale. Nu principiul e problema, ci nesimțirea discrepanței

Cât privește pensiile speciale, aici lucrurile sunt clare de mai mult timp: Coaliția se încăpățânează să nu îndeplinească cerințele Comisiei Europene pentru reforma pensiilor speciale: contributivitate și sustenabilitate, riscând trei miliarde de euro din PNRR pentru a satisface niște categorii socio-profesionale de ale căror privilegii nu vor să se atingă. Motivul? Politicienii înșiși, cum e premierul Ciucă, dar și mulți alții, profită de pensiile speciale ale militarilor, iar magistrații e bine să fie ținuți dependenți de stat și de politic, cu ciocul mic și simbolica balanță înclinată în partea care trebuie, căci, nu-i așa?, o justiție independentă e ultimul deziderat.

„Depopularea” instituțiilor e o altă gogoriță: în 2015 când a avut loc o plecare (pensionare) masivă din armată și alte instituții de forță, nu s-a prăbușit nici sistemul, nici țara, iar magistrații se pensionează periodic „pe capete” și justiția nu merge mai prost decât înainte.

De fapt, problema esențială nu este că va rămâne România fără militari, sereiști, judecători sau procurori, ci că perpetuând sistemul privilegiilor, generații întregi vor fi condamnate să plătească din buzunar pensii tot mai multe și mai mari, până când sistemul va crăpa. Asta spune în esență Comisia Europeană: rupeți pisica până nu-i prea târziu. Dar cine s-o rupă? Ciucă, premierul care și-a îngropat dosarul de plagiat exact cu ajutorul corupt al unui judecător? Ciolacu, falsul revoluționar de Buzău, al cărui dosar a fost tărăgănat de justiție până la prescriere?

Desigur, există deciziile Curții Constituționale, ai căror magistrați sunt ei înșiși beneficiari ai pensiilor speciale, există cutume europene, există incompatibilitățile pe care magistrații le au și mai există ideea că salariile mari vor alunga corupția din sistem. Românii pot înțelege toate astea, dar nu pot pricepe nici în ruptul capului de ce raportul dintre pensia specială a unui magistrat și cea a unui profesor, de pildă, trebuie să fie de 7 la 1, cea mai mare din UE. De ce același profesor trebuie să muncească până la 65 și magistratul (sau, mai corect spus, așa-zisul magistrat, pentru că în categoria „specialilor” intră și juriștii de tot soiul) până la 45 de ani, după care se poate reangaja (eventual tot la stat) și câștiga bani și mai frumoși. Nu principiul în sine e problema, ci nesimțirea discrepanței.

 

Liberalii, campionii ratărilor

Exemplar, de manual, am putea spune, este cum au reușit liberalii să-și dea cu stângul în dreptul în acest an de guvernare comună cu PSD. Nu doar că au ratat tot ce putea fi ratat, dar au și scos din manșetă (mulți bănuiesc, dintr-una de la Cotroceni sau de pe la servicii) tot felul de subiecte care contrazic flagrant politicile anterioare.

Să ne amintim de antidemocraticul proiect de lege care sugruma libertatea și activitatea ONG-urilor, de pe care PSD și-a retras strategic semnăturile, lăsând PNL în ofsaid, de legea Ciucă-Bode care înăsprește pedepsele pentru tulburarea liniștii și ordinii publice sau de amendamentele prin care instituțiile de forță își puteau secretiza declarațiile de avere.

OUG 13 Bis e doar ultima pe firmament și ea a fost votată în bloc de toți senatorii liberali. E un  dezastru de imagine, dar se înscrie într-o logică a prostiei și lipsei de valori. Un dezastru pe care PSD l-a evitat și pentru că propriul electorat e mult mai puțin interesat de subiect, dar și pentru că a știut să se replieze rapid, pasând pisica la PNL. Dacă până și Frans Timmermans, unul dintre cei mai vehemenți lideri UE care au denunțat abuzurile din perioada Dragnea, a spus că PSD și Ciolacu și-au demonstrat profilul proeuropean, vă dați seama în ce situație a ajuns PNL.

Ce să mai discutăm despre legile Educației, emanate de Ligia Deca și care produc mai mult haos și nemulțumire decât a reușit pe vremuri Ecaterina Andronescu. Ratarea aderării la spațiul Schengen tot la PNL s-a decontat, prin eminențele cenușii Bode și Aurescu. Iar cedarea în ce privește supraimpozitarea contractelor part-time a făcut ca unica redută păstrată de PNL să fie cota unică de impozitare, pe care o va pierde fără nicio o opoziție notabilă după ce Ciolacu va prelua cu totul frâiele guvernării.

PNL plătește din greu alianța cu PSD, a cărui slugă umilă a ajuns, îndelungata abdicare de la valorile liberale și subordonarea partidului tătucului de la Cotroceni. //


Iohannis: Sunt mulțumit de Coaliție

„Am fost întrebat de multe ori dacă sunt mulțumit de felul în care s-a guvernat. Da, sunt mulțumit, fiindcă ceea ce trebuia să facă Coaliția și Guvernul, să treacă România prin criză, au făcut-o cu succes. A, că nu absolut toate detaliile au fost rezolvate este iarăși adevărat, dar nici nu cred că s-a așteptat cineva ca această coaliție să funcționeze numai cu foarte bună înțelegere și numai cu soluții ideale”.


Evoluția pragului la abuzul în serviciu

În 2017, guvernul PSD propunea, prin OUG 13, un prag de 200.000 de lei pentru abuzul în serviciu, care l-ar fi scăpat pe Liviu Dragnea de acuzații. Ordonanța a fost abro­gată. Tot în 2017, CCR a decis că Parlamentul trebuie să stabilească pragul. În 2023, Coaliția PSD-PNL a propus un prag de 250.000 de lei, iar după scandal acesta a fost coborât la 9.000 de lei. Discuțiile acum sunt în jurul sumei de 6.000 de lei

Comentarii 10

octavian - 04-23-2023

Bun textul, cu cateva obs. Spuneti că ”Pensiile speciale. Nu principiul e problema, ci nesimțirea discrepanței”. Ba da, PRINCIPIUL E PROBLEMA, la fel ca și obraznicia. Orice discutie de acceptare a vreunei pensii speciale pentru o categorie, duce la dezmățul actual de pensionari speciali de nababi. Ori se rad toate (ceea ce nu vor face fără proteste masive, de care rumânii nu sunt capabili), ori numărul pensionarilor speciali, ai categoriilor nomenklaturii si valoarea pensiilor speciale va creste mereu. Este o fumigenă parșivă că și in Franța sau alte țări există pensii speciale, cum zice hahalera de Ciolacu, cel cu 17 ani lipsă de activitate în CV (probabil colaborator al Secu). De ce nu copiază Ciolacu, Dorneanu, PSDNLUDMR atunci și Justiția din Franța sau celelalte țări occidentale, examenele reale pe post și tot ce fac acele țări de sunt dezvoltate și puternice? De aia, ca mafia PSDNLUDMRAUR e construită pe matrice de corupție rusească.

Răspunde

George - 04-18-2023

,,Mai am un singur dor... ''

Răspunde

Suta Ion - 04-10-2023

Din constituția României NU rezultă că pentru existența infracțiunii de abuz în serviciu este obligatoriu să existe un prag valoric. Decizia 392/2017 a CCR spune la pct. 56 si 57 "...56. Dată fiind natura omisiunii legislative relevate, Curtea Constituțională nu are competența de a complini acest viciu normativ, întrucât și-ar depăși atribuțiile legale, acționând în sfera exclusivă de competență a legiuitorului primar sau delegat. Pe cale de consecință, ținând seama de dispozițiile constituționale ale art. 142 alin. (1), potrivit cărora „Curtea Constituțională este garantul supremației Constituției“, și de cele ale art. 1 alin. (5), potrivit cărora, „în România, respectarea [...] legilor este obligatorie“, Curtea subliniază că legiuitorul are obligația de a reglementa pragul valoric al pagubei și intensitatea vătămării dreptului sau interesului legitim rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracțiunea de abuz în serviciu, pasivitatea acestuia fiind de natură să determine apariția unor situații de incoerență și instabilitate, contrare principiului securității raporturilor juridice în componenta sa referitoare la claritatea și previzibilitatea legii. 57. Pentru argumentul prezentat în paragraful anterior, Curtea urmează să respingă, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate care vizează lipsa unui prag al pagubei și a circumstanțierii vătămării produse prin comiterea faptei de abuz în serviciu. In Decizie la pct. 1 si 2 "Admite excepția de neconstituționalitate ridicată de Bombonica Prodan în Dosarul nr. 2.628/1/2016 al Înaltei Curți de Casație și Justiție - Secția penală și constată că dispozițiile art. 248 din Codul penal din 1969 sunt constituționale în măsura în care prin sintagma „îndeplinește în mod defectuos“ din cuprinsul acestora se înțelege „îndeplinește prin încălcarea legii“. 2. Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 297 alin. (1) din Codul penal, excepție ridicată de aceeași autoare în același dosar." Concluzia este ca nu se prevede, în Constituție, este obligatorie existența unui prag valoric, pentru infracțiunea de abuz în serviciu. Probabil că în mod șmecheresc, CCR vorbește despre obligația de a introduce un prag valoric la modul în care cineva spune că "este obligația proprietarului de a face curatenie in casa", dar daca nu face, nu exista consecinte. Daca parlamentul introduce un prag valori, CCR se va deroba de raspundere, susținând ca parlamentul a introdus pragul. La rândul lui parlamentul va spune ca doar a pus de acord legea cu deciziile CCR. Conform art. 147 alin. (1) din Constituție "Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept."Concluzia este ca legile se pun de acord cu constituția și NU cu deciziile CCR. Conform art. 61 din Constituție "(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării." În concluzie, pentru a face scăpați anumite persoane, se dorește introducerea unui prag valoric (CCR + Parlament), dar responsabilitatea sa nu poate să fie determinata. Dacă lipsa unui prag valori ar putea determina declararea necosntituțională a prevederilor privind abuzul în serviciu, până în prezent se declara neconstituționalitatea, fără să fie necesară emiterea mai multor decizii prin care se respinge excepția de neconstituționalitate.

Răspunde

Codrean - 04-08-2023

Totusi.... Pana la urma a ajuns si Iohannis, cel care de sase ani ataca PSD, chiar daca a fost obligat si alta data sa-i dea fraiele puteii, la concluzia ca tara trebuie guvernata. Imi pare rau dar trebuie sa o spun, multi dintre cei desemnati de catre USR sa conduca ministere importante nu s-au dovedit competenti. Tara trebuia totusi guvernata si s-a cautat o alta majoritate. Si se incearca ceva ...Si inca ceva, hai sa ne intoarcem la ultimele alegeri. Peste tot in lume mandatul de formare a guvernului se acorda partidului cu cel mai mare numar de alesi, el urmand sa negocieze formarea unei majoritati. La noi s-a procedat altfel. De ce ? Si inca ceva, cine impune prezenta UDMR la guvernare, cand majoritatea exista si fara ei ?

Răspunde

constantin Georgescu - 04-07-2023

Asa va fi si atunci cind cel cu geaca rosie participa la revolta impotriva guvernului prin trup prezenta si vorba.?

Răspunde

Ion - 04-07-2023

Dormiti linistita, impostorul Iohannis sta de priveghi si intervine unde talhariile nu merg bine...De cand lumea si pamantul in gropi cad doar prostii, nu hotii. Golanii liberali raman deasupra, schimba camuflajul politic si ne fura de ne usuca in continuare.

Răspunde

gica - 04-05-2023

Daunazi ati vazut cit de mare(mic) era numarul cetatenilor „frunza si iarba ” ce il asteptau pe Trump la Tribunal ? In Romania vedem cum cetateanul intelege gogosile puse in scena de Partidele din opozitie si nimeni nu mai merge la demonstratii .PSD si PNL vor guverna tara mult si bine atita timp cit Opozitie nu exista .Tot ceea ce cetateanul trebuie sa faca este sa vina la vot in numar mare spre a putea responsabiliza deciziile PNL si PSD si spre a scoate din jocul politic Partidele de nisa ce nu pot sa isi mai aduca la indeplinire promisiunile .Practic votam doar Partidele care pot si nu pe cele care doar promit .

Răspunde

daedalus - 04-04-2023

"Sunt oare PNL și PSD prea sigure pe ele, având convingerea că nu există alternativă la formula pe care o reprezintă și că vremea protestelor care le pot pune sub semnul întrebării succesul electoral, așa cum li s-a întâmplat lui Ponta și Dragnea, a trecut? Probabil." Mai mult ca sigur! Disperarea mea este ca împartasesc aceeasi siguranta "că nu există alternativă". Poate ma-nsel, dar (repet, spre marea mea disperare) n-o vad, iar daca o presimt, apoi aceea este si mai rea. Stim cu "totii" ce ne-am dori "noi" ca alternativa. Primo: aceasta dorinta NU este împartasita de "coalitia" atotputernica neam (goangele "opozitiei", cu tot respectul, înseamna wishful thinking) care, cu sprijin din toate directiile (inclusiv de la ElephantJäger) va face totul (nietzsche nu-i un efort prea mare) spre a o anihila la toate nivelurile. Secundo: Problema NU e PNL-ul, care nu e "aruncat" de nimeni în groapa de si-a sapat-o ci luneca într-însa ca pe tobogan, chiuind de încântare si entuziasm, ca la "votul cu pragul" din Maturul Corp . Iara întrebarea, (la care bineînteles ca NU am raspuns) de mult pusa de cel ce a simtit cu descurajanta acuitate ast popor în toata splendoarea lui, este cea a Cetateanului Turmentat care (conu' Iancu a fost îngrozitor de fin) nietzsche nu are nume (et pour cause!).

Răspunde

Lucian Nicolescu - 04-04-2023

Guvernul marionetă apărut din pălăria și jobenul mistificatorului KWI, acest președinte Hocus-Pocus, votat de acest popor exagerat de blajin în 2014 și 2019 a reușit totuși ceva. Am mai spus-o: oricând vor avea loc alegerile parlamentare, aceste două partide vor avea parte de o enormă surpriză. Prevăd cozi extrem de mari la secțiile de votare. Cam ca cele din turul al doilea în 2014, dacă-și mai amintește Marele TRADĂTOR. E prea mare liniștea dinaintea furtunii. Va fi (vorbesc și eu ca politicianul...la viitor) un înfiorător țunami. Care, sper, să curețe clasa politrucilor într-o clipă. E prea de tot ceeace ni se întâmplă.

Răspunde

bunul samaritean - 04-04-2023

Cine sapa groapa altuia stiut este cum cade singur in ea . Presedintele Iohannis ne-a aratat nevoia de unitate a intregii natiuni spre a putea face fata provocarilor momentului .Alegeri Anticipate nu se pot face Parlamentarul fiind un ales al neamului ce poseda un mandat fix de doi ani ce nu poate fi intrerupt de nimeni .Pe masura ce cetateanul intelege gravitatea situatiei va oferi votul doar Partidelor de forta ce pot pune in aplicare toate deciziile de la Bruxelles si toate dorintele cetatenesti dintre care , o mare parte , sunt deja faptuite .Romania dezbinata nu poate supravitui vremurilor . Existenta noastra ca si STAT, aflat in granitele lui actuale, nu poate fi protejata decit daca Romania este parte a UE si NATO.Se vede usor cum si PSD si PNL isi protejeza procentele iar sondajele fac acelasi lucru ceea ce ne arata cum cetatenul deja a inteles provocarea .

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22