Lustratia nevolnica. Pedepsirea lui Macovei

S-a emant o lege dupa chipul si asemanarea societatii. Plina de pacatele clasei politice si ale societatii civile. Adica, revansarada, nedreapta, mustind de interese, frustari si demagogie, lucruri care ar putea s-o faca nu doar inutila, ci si perversa.

Andreea Pora 01.03.2012

De același autor

Am izbutit-o si pe asta, avem o lustratie tipic romaneasca! Pe linga puzderia de lucruri strimbe iesite din miinile politicienilor, care tresar doar electoral sau in fata unor santaje (precum cel practicat de Teodor Maries, care dupa vreo 2 luni de greva foamei pentru stipendiile revolutionarilor s-a conectat la tuburile cu hrana morala ale lustratiei), s-a emant o lege dupa chipul si asemanarea societatii. Plina de pacatele clasei politice si ale societatii civile. Adica, revansarada, nedreapta, mustind de interese, frustari si demagogie, lucruri care ar putea s-o faca nu doar inutila, ci si perversa. Ar putea, dar n-o fac, asta pentru ca, indiferent ce ar spune stingistii de scoala noua, este totusi o reparatie morala, fie si minima, pentru miile de victime ale comunismului. Iar reparatiile morale nu au termen de prescriere.

Sigur ca legea e tardiva, dar sa auzi chestia asta exact din gura celor care au ingropat-o si au beneficiat de vidul lasat de ea e prea de tot! In 22 de ani nomenclaturistii si securistii au reusit sa strice tot ce se putea strica in Romania, aducindu-ne la toxicitatea pe care o traim furiosi sau blazati. Acum nu ne ramine decit sa glosam nostalgic la cum ar fi aratat tarisoara cu o lustratie aplicata imediat dupa 90. Modelul Cehiei, Poloniei sau Ungariei. Drept e ca acolo lustratia s-a facut la fel de spontan cum s-a facut la noi trecerea spre esalonul doi din partid si securitate. Zarurile au fost aruncate cind Iliescu a cistigat cu 80% si ne-a aruncat intr-o mocirla morala din care si in ziua de astazi ne zbatem sa iesim. Tot mai putini si mai demotivati.


Problema de fond nu e insa neaparat tardivitatea legii, ci faptul ca este un alt sfert de masura, o alta maculare a unei idei, o alta schimonoseala si batjocura.  Prima chestiune: lustratia romaneasca din anul de gratie 2012 ii vizeaza doar pe cei care vor fi numiti in functii, neinterzicind dreptul de a candida (partial este urmare a deciziei, din iulie 2010, a Curtii Constitutionale). Altfel spus, toti cei de pe lunga lista a lustrabililor, incepind cu Ion Iliescu si terminind cu turnatorul Voiculescu, isi vor putea ocupa nestingheriti locurile in parlament, pe altii ii vom vedea primari, sefi de consilii judetene sau impartind contracte cu statul din consiliile locale. Slaba consolare ca toti acestia nu vor putea ajunge ministri, secretari de stat, sefi de agentii sau de biblioteca judeteana! Sint de acord ca raul cel mare deja s-a produs, dar nu cred ca indepartarea lustrabililor din legislativ sau din autoritatile locale nu-si are sens chiar si dupa 22 de ani. In fond, de ce sa fie lasati sa continue ceea ce au inceput si sa faca in continuare prozeliti!


In al doilea rind, si poate acesta este aspectul cel mai deranjant si urit mirositor al legii, este faptul ca a fost croita in functie de interesele politice si vendetele politicienilor momentului. Marea batalie politica pe categoriile lustrabile nu este insa noua, ea este chiar pacatul originar. FSN, PDSR si PSD s-au opus lustratiei in primul rind pentru ca Ion Iliescu si alti tovarasi de-ai lor intrau la categoria persoanelor care au “indeplinit functia de prim-secret, secretar al Comitetului judetean de partid, prim-vicepresedinte si vicepresedinte al Consiliilor Populare judetene”, “activistii din aparatul de propaganda al Consiliului Culturii si Educatiei Socialiste, cele care au ocupat o functie de conducere in invatamintul de partid organizat de PCR si UTC” .

Sa nu uitam scirbosul razboi dus citiva ani pe textul legii facuta de liberalii Mona Musca, Adrian Cioroianu, Viorel Oancea si Eugen Nicolaescu in 2005. PSD-isti si liberalii se chinuiau prin 2008 se introduca un amendament cu dedicatie pentru Teodor Stolojan: “persoanele cu responsabilitati in domeniul operatiunilor valutare” (Theodor Stolojan, a fost, inainte de Revolutie, director adjunct al Directiei de operatiuni valutare in Ministerul Finantelor pana in 1986, dupa care, pana in 1989, a ocupat postul de director general al institutiei).  Norica Nicolai se lupta in comisia juridica a Senatului sa-si scoata din lustratie colegii "sefi de tribunale si parchete  presedintii, vicepresedintii si sefii instantelor, pina la nivel de Tribuna”. Ca sa nu mai discutam despre sudoarea care a curs pe fruntile PSD si PNL pentru a-l baga pe Traian Basescu in furcile lustratiei prin introducerea amendamentul care viza “persoanele care au deţinut conducerea misiunilor comerciale ale României în străinătate”. S-a cedat in final doar pentru ca prevederea lovea direct in Mugur Isarescu.


Asadar, ceea ce s-a intimplat in 2012 nu este decit continuarea fireasca a indelungatului exercitiu ticalos de a face o lege a lustratiei croita pentru diferitele personaje politice ale momentului, pentru a plati polite sau a exonera de raspundere. Nu mira ca PDL a scos articolul privind sefii UTC, care il viza pe premierul Mihai Razvan Ungureanu sau cel care lovea direct in Teodor Melescanu, proaspat uns la SIE. In fapt, povestea cu Melescanu este mai incurcata pentru ca articolul eliminat era un amendament introdus pe ultima suta de metri, la cererea Societatii Timisoara, care vorbea despre “persoanele asimilate sefilor de misiuni diplomatice sau consulare in strainatate”.

Partea cea mai hidoasa a chestiunii este insa ca, de data aceasta, au lovit direct in Monica Macovei, pentru a o penaliza pentru indirjita lupta anticoruptie. Obiect de ura colectiva, motiv de insomnie pentru demnitarii hotomani ai statului, care trebuie sa-si declare averile si interesele, care nu se mai pot deda chiar fara nici o teama sfintei coruptii, Macovei a fost pedepsita cu lustrarea. Cum nu puteau chema vrajitoarele direct in parlament pentru a infige ace intr-o papusa cu forma detestatei Macovei, UDMR de coniventa cu PDL au pocnit-o barbateste cu lustrarea. N-au tinut cont nici macar de faptul ca amendamentul lui Mate Andras - domnul care si-a adus pretioasa nevasta la cabinetul senatorial si care si-a dedicat intreaga cariera politica desfiintarii ANI si eliberarii coruptilor de angoase -, introduce in lege o intreaga categorie profesionala. Este, de altfel, singurul articol care face asa ceva. Altfel spus, procurorii (de ce nu si militienii?), nu doar cei care au facut abuzuri sau politie politica, ci si cei care se ocupau de crime, violuri si hotii (da, ele existau si pe vremea regretatului) sint lustrabili. Uite asa, din razbunare pe Macovei, procuratura a devenit institutie represiva a statului comunist, punindu-se semnul egal intre ea si Securitate. Evident, ca articolul este neconstitutional, dar ma intreb: il va contesta cineva in afara de presedintele Basescu?


In final, nu ne ramine decit sa ne intrebam a cui este responsabilitatea pentru situatia jenanta in care am ajuns dupa 22 de ani. Desigur, cel mai la indemina este sa aratam cu degetul catre Iliescu si ai lui. Dar se astepta oare cineva ca PSD-ul sa se autolustreze? Ca reforma morala sa vina din directia asta? Nu cred. Asteptarile privind repararea crimelor si abuzurilor comuniste au mers, pe rind, spre CDR, Alianta DA, ONL si PDL, adica spre acele forte politice care au ajuns la putere promitind exact desprinderea de trecut. Retrocedarea proprietatilor, deconspirarea Securitatii, lustratia au fost ratate sau, mai corect spus, transformate in alte mari nedreptati.

PS. Il vad pe Crin Antonescu vituperind impotriva legii si spunind ca esecul s-a datorat faptului ca PDL s-a aliat "chiar cu cei care trebuiau lustrati". Parca Felix, lustrabilul sef e la PNL, nu la PDL. Sfinta nerusinare!

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22