De același autor
Guvernul a modificat Legea referendumului prin Ordonanta de urgenta, alta!, dupa aceea ( de ieri), prin care au fost reduse atributiile Curtii Constitutionale. Scopul: conditiile pentru demiterea presedintelui devin atit de simple incit USL poate pleca linistit in vacanta. Ce contine exact modificarea? S-a eliminat atit conditia prezentei la vot (50%plus 1) pentru ca referendumul sa fie declarat valid, cit numarul voturilor necesare pentru demitere. Astfel, presedintele poate fi demis cu majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum si nu cu majoritatea voturilor cetatenilor inscrisi pe listele electorale, si referendumul este valid indiferent de prezenta.
Cum s-a ajuns aici si de ce Guvernul Ponta si USL au fost obligati sa apeleze la Ordonanta de urgenta. Simplificarea procedurilor de demitere a fost facuta printr-un proiect de lege introdus de USL si votat de parlament in 26 iunie, dar care a fost contestat de PDL la Curtea Constitutionala. Asadar, USL a fost obligat sa recurga la solutia Ordonantei de Urgenta pentru a evita Curtea Constitutionala.
Acesta este si motivul pentru care Avocatul Poporului, singurul care putea contestsa Ordonantele Guvernului la CCR, a fost schimbat cu un personaj fidel actualei puteri.
Minciuna care se vehiculeaza de catre reprezentantii USL si pe care observ ca PDL nu este capabil sa o demonteze este aceea ca "ne reintoarcem la situatia initiala", adica la cea anterioara modificarii introduse de PDL in 2009, prin care presedintele era mult mai greu de demis, la vot trebuind sa se prezinte jumatate plus unu din numarul celor inscrisi pe listele electorale.
Despre ce situatie anterioara e vorba? USL se refera probabil la "situatia" din 2007, cind a avut loc cealalata actiune de suspendare a lui Traian Basescu. Atunci, PSD si PNL au modificat de mai multe ori Legea referendumului, exact ca si acum, pentru a face cit mai facila demiterea. A fost exact acelasi joc, in momentul de fata USL mizind probabil pe amnezia publicului. Pina atunci, adica pina in aprilie 2007, Legea referendumului prevedea, pentru toate tipurile de referendumuri nationale- pentru modificarea Constitutiei, demiterea presedintelui si cel pe care il propune seful statului (ca de exemplu, pentru votul uuninominal)- ca un referendum este valid daca la vot se prezinta jumatate plus unu din numarul cetatenilor inscrisi pe liste, iar pentru demitere sint necesare, potrivit principiului simetriei, tot jumatate plus unu din numarul celor inscrisi pe liste. A venit insa suspendarea cu tot circul si batalia pentru simplificarea procedurii de suspendare. In 23 aprilie 2007, PSD a propus un amendament prin care in situatia in care prezenta la referendum nu este jumatate plus unu din numarul cetatenilor cu drept de vot, iar Curtea Constitutionala invalideaza referendumul "parlamentul va decide asupra procedurii de urmat". Au urmat discutii interminabile, certuri de pomina si, evident, o contestatie la Curtea Constitutionala. Care, atentie, in 3 mai accepta contestatia si decide ca articolul 10 din Legea referendumului trebuie sa sune asa" Prin derogare de la art.5 alin.(2), demiterea Președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul țării, ale cetățenilor care au participat la referendum". Mai mult, a acceptat si retroactivitatea legii.
La acea vreme, Curtea Constitutionala era "a lui Tariceanu si Geoana", cei doi lideri ai PNL si PSD. Asa se face ca referendumul pentru demiterea presedintelui constituia EXCEPTIA, fiind singurul in care nu se mai impunea conditia jumatatii plus unu din numarul celor incrisi pe liste.
Altfel spus, ceea ce a facut acum Guvernul Ponta intra exact in categoria mizeriilor din 2007, cind pentru a-l putea demite pe Traian Basescu au modificat legea referendumului prin Ordonante.
In 2007, strategia a dat gres. Prezenta la vot a fost de 44 % (potrivit legii nemodificate referendumul ar fi trebui invalidat), dar 89% dintre cei care au venit la urne s-au opus demiterii. Ramine de vazut ce se va intimpla in 2012, in plina vara, cu o campanie de numai 14 zile (spre deosebire de 30 cite au fost in 2007), dar in conditiile in care atacul USL asupra institutiilor, legilor, Constitutiei, justitiei, ca si graba suspendarii, doar 3 zile!, se vad nu doar de pe malurile Dimbovitei, ci si de la Bruxelles. Chiar daca demiterea le va reusi, USL si Ponta sint compromisi in ochii comunitatii internationale. Un premier "copy-paste" impreuna cu un presedinte interimar "chiulangiu sef" (doar 2% prezenta in parlament"), incapabil sa bolboroseasca fie si o singura vorba in vreo limba de circulatie, plus un turnator al Securitatii judecat pentru coruptie, un trio unic in peisajul european, au dat o lovitura de maciuca democratiei. Dar daca demiterea nu le va reusi, ce se va intimpla cu ei?