De același autor
USL nu are nici cea mai mică intenţie să facă rabat de la strategia de consolidare a unui stat autoritar, cu ajutorul căruia să se menţină cât mai mult la putere.
Indiferent de greşeli, de puciul de astă-vară, de Oltchim şi Diaconescu, de înrăutăţirea situaţiei economice şi accentuarea sărăciei, de promisiunile neonorate sau de câte prostii vor mai face Ponta şi Antonescu în dispreţul lumii civilizate, USL va câştiga alegerile. Chiar dacă va avea sub 50% la vot, va domina parlamentul ca număr de mandate, consecinţă a imbecilului sistem scornit în 2008 de PNL, PSD şi Pârvulescu. Nu ştiu care ar putea fi minunea care să împiedice formarea unei monstruoase coaliţii de două treimi, ce va putea schimba Constituţia aşa încât să golească de sens instituţiile care au împiedicat finalizarea loviturii de stat - Curte Constituţională, CSM, DNA şi Parchet - dinamitând astfel definitiv echilibrul puterilor în stat. Ce ştiu sigur este că minunea nu va veni de la ARD.
Puţini au anticipat în mai, inclusiv preşedintele, că USL se va lansa, înainte de a fi legitimată politic prin alegeri, în această bătălie pentru instaurarea unui regim oligarhic autoritar. Între timp, semnalele că va continua pe acest drum, în pofida Uniunii Europene, a izolării şi a consecinţelor care decurg de aici, au devenit certitudine. Din septembrie încoace, nu există gest făcut de USL şi liderii săi care să nu se constituie într-un argument al programului - realul program de guvernare -, de a controla discreţionar orice instituţie, fie modificând legi, fie politizând, fie pur şi simplu desfiinţându-le. Pentru prima oară în ultimii 10 ani, au fost trecute sub control politic Agenţia Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi Consiliul Naţional de Reglementare a Contestaţiilor (CNSC), în privinţa ultimului, guvernul primind o avertizare de la Klaus Wiedner, şeful Unităţii de Legislaţie privind Achiziţiile Publice din CE. Dacă ne gândim că Aristotel Căncescu, baronul de Braşov şi vicepreşedinte PNL, a mers mai departe, cerând desfiinţarea Consiliului şi a ANRMAP pe motiv că „nu-şi au rostul“ pentru ca i-au blocat construirea aeroportului, viitorul nu sună deloc bine. Are cineva vreun dubiu că majoritatea uselistă nu va transforma ANI, această „instituţie represivă“, cum o socoteşte Antonescu, într-o formă fără fond, dezincriminând conflictele de interese, restrângând incompatibilităţile şi punând la secret declaraţiile de avere? Fără intervenţia lui Traian Băsescu, răfuiala cu ANI era la un pas de a fi un succes şi în guvernarea Boc. Crede sincer cineva că Ponta şi Antonescu vor renunţa să vină de hac CSM, trecându-l sub controlul parlamentului, aşa cum nu ostenesc să declare, deşi ştiu ce alarmă provoacă asta la CE? Deşi în decizia CCR privind neacordarea de locuri PDL în Consiliul de Administraţie al TVR se spune clar că acţiunea a „pus în discuţie statul de drept“, USL tot nu se lasă şi reeditează lovitura şi în cazul CNA. Desigur, când vrei să-ţi protejezi televiziunile de casă, ai căror patroni sunt candidaţii tăi, îţi trebuie un CNA fără opoziţie, condus de un oportunist ca Răzvan Popescu.
Toate acţiunile arată că USL nu are nici cea mai mică intenţie să facă rabat de la strategia de consolidare a unui stat autoritar, cu ajutorul căruia să se menţină cât mai mult la putere. „Ideologia căreia îi sunt dedicat este ideologia supravieţuirii politice“, spunea Siad Barre, care a reuşit să se menţină la putere în Somalia timp de 22 de ani. Dar ce să mergem atât de departe? România a trăit 25 de ani sub dictatură şi îl consideră încă pe Ceauşescu cel mai bun conducător al timpurilor moderne (vezi ultimul sondaj din Adevărul, unul dintre multele care arată acelaşi lucru). Ascensiunea în parlament a USL pare astfel explicabilă şi inevitabilă. Motivele din prezentul apropiat sunt însă mult mai multe.
ARD nu doar că nu este capabilă s-o oprească, dar dă semne că este confortabilă cu ceea ce va urma, cu condiţia ca un număr restrâns de lideri, fideli, clienţi sau afacerişti ai partidelor să prindă un loc. „Aranjamentele“ făcute pentru numele grele ale ARD, începând cu Blaga şi Ungureanu, care s-au refugiat în colegii eligibile după modelul Antonescu, ca să dau doar două exemple din multitudinea de înţelegeri, aruncarea în derizoriu a Comisiei de etică în pofida Monicăi Macovei, dar în primul rând opoziţia de catifea la toate abuzurile USL duc la întemeiata suspiciune a blatului. Fără lideri - Blaga şi-a depăşit limitele, iar Ungureanu este, din păcate, o deziluzie -, ARD pare mai curând dispus la coabitare, decât determinat să lupte. Noncombatul, lipsa de imaginaţie în a face agenda publică, de a genera şi impune teme, adică de a face o reală opoziţie, nu poate fi pusă exclusiv pe incapacitatea PDL de a-şi reveni după pierderea puterii şi eşecul de la locale, pe prostia unor echipe de consultanţă sau blocajul televiziunilor. Mai există ceva în inacţiunea ARD, iar electoratul a perceput deja că în spatele lui se fac jocuri nepermise. Este demobilizat, dezamăgit şi înspăimântat. Dacă acest mesaj dezastruos va continua şi în campanie, dacă suspiciunile se vor transforma în certitudini, ARD nu doar că va pierde alegerile, dar îşi va înşela pur şi simplu electoratul.
Problema nu este însă neapărat aceea a pierderii alegerilor, ci a modului în care le va pierde. Dacă ARD va fi înfrânt făcând blat, va pune sub semnul întrebării însăşi existenţa ei ca viitoare opoziţie şi alternativă la USL. Mai rău, dacă ulterior se va dovedi că singurul său scop a fost securizarea locurilor în parlament şi o convenabilă coabitare cu USL pentru a nu-şi risca afacerile şi interesele grupului pe care-l reprezintă, puţini îi vor mai acorda credit. ARD nu este capabil de minuni, e evident, dar măcar de onestitate şi înţelegerea corectă a momentului politic crucial ar trebui să fie. //