De același autor
Agresarea fizică a unui senator USR, Mihai Goțiu, de către Mirel Palada în studioul televiziunii B1 TV este, la prima vedere, un epifenomen. În fapt, e mult mai mult decât atât: e un simptom al unei agresivități sociale și politice în creștere neîntreruptă. Mirel Palada nu e chiar vreun șef de aprozar, un taximetrist morocănos ori mai știu ce ins căruia i se poate presupune o educație precară. E fostul purtător de cuvânt al fostului prim-ministru Victor Ponta. Este un om instruit, sociolog de profesie, care ținea cursuri la SNSPA.
Agresiunea a fost, desigur, condamnată de opoziție, de mai mulți comentatori, de câteva televiziuni. PSD și ALDE au păstrat însă tăcerea. Iar Bogdan Diaconu, liderul PRU, partid extremist și cu tendințe fasciste, l-a felicitat pe Mirel Palada: „Bravo, Mirel Palada, așa merită toți trădătorii de la USR care au ales să apere interesele lui Soroş și ale străinilor împotriva intereselor românilor!“.
Să ne amintim însă că tema „Soros și străinii“ a fost folosită intens de PSD în campania electorală și apoi în timpul manifestațiilor masive din iarnă. Să ne amintim și că atât Mirel Palada, cât și Bogdan Diaconu au fost membri PSD. Și să nu omitem continuarea discursului anticapitalist, antioccidental și conspiraționist în numeroase luări de poziție ale puterii. Din această perspectivă, violența lui Palada n-a fost decât expresia radicală a unei atitudini complice, mult mai generale, a majorității de agresivitate la adresa celor care-o contrazic și îi contestă deschis opțiunile.
Dar trebuie să privim lucrurile și din altă perspectivă. Fără a pune deloc semnul de egalitate între violența fizică și cea verbală, trebuie să admitem că ultima e adesea premisa și prefața celei dintâi. Or, violența verbală a devenit în ultimii ani atât de răspândită și comună, încât abia dacă ne mai sinchisim de ea. Televiziunile (mai ales Antena 3) au fost responsabile în desemnarea unor persoane publice (politicieni, magistrați, jurnaliști, intelectuali) drept țintă a resentimentului și urii telespectatorului. Așa se face că la noi oamenii nu se deosebesc numai prin faptul că aparțin unor categorii socio-profesionale diferite, ci tot mai mult și mai ales prin faptul că se uită la posturi de televiziune diferite. Să recunoaștem că nu putem avea o discuție (dincolo de starea vremii) cu cineva din publicul Antenei 3 și al României TV și că, dacă discuția totuși se prelungește, simțim la un moment dat un val de mânie care vine dinăuntru. Iar ei, cu siguranță, au același sentiment. Întrerupem conversația și ne despărțim, de obicei, cu o minimă civilitate, dar ura și resentimentul rămân. Violența verbală, înăbușită în asemenea cazuri, izbucnește fără opreliști pe forumurile publicațiilor, ale bloggerilor și, bineînțeles, pe rețelele de socializare. Beneficiind de anonimatul Internetului, foarte mulți își trimit presupușii adversari ori adepții lor ipotetici la moarte, la tortură ori îi acoperă de insulte. Cred că acești oameni, pe de o parte, se bucură că se pot defula, dar, pe de alta, sunt nemulțumiți că rămân niște anonimi; ceea ce-i face, cred, să-și dubleze invectivele, încercând să-și compenseze insignifianța personală prin enormitatea postărilor.
Starea de agresivitate aproape continuă și exploziile de violență verbală (când nu și fizică) ne înconjoară însă nu doar în mediul virtual. Pe stradă, în autobuz, în trafic, pe scara blocului etc., oamenii se privesc bănuitori, supărați, mânioși adesea; simpla prezență a cuiva îmbrăcat, să zicem, mai aparte constituie o insultă pentru alții. O atingere întâmplătoare din partea cuiva în autobuz e resimțită adesea de altcineva drept o agresiune la care răspunde prin ridicarea tonului. Un șofer mai prudent devine nu o dată ținta agresivității unui șofer impulsiv. Această agresivitate latentă contrastează puternic cu servilismul unora față de șefi sau persoane cărora le sunt îndatorate; dar pesemne că agresivitatea și servilismul nu sunt decât cele două fețe ale aceleiași foi.
O străveche și mereu actuală reprezentare despre adevăr și fals pretinde că cei care nu sunt de acord cu „noi“ sunt fie stupizi, fie vânduți inamicului, fie, la modul general, corupți moral. Prin urmare, a avea alte opinii decât ale „noastre“ e un fapt patologic – se crede –, de unde și necesitatea de a-l „vindeca“ pe cel care le are prin dispreț, coerciție, agresivitate sau pura anihilare. Campaniile de ură din media și parcelarea socială pe Facebook intensifică sentimentul că „ceilalți“ sunt cumva anormali, că refuză să vadă adevărul din imbecilitate, ticăloșie sau inspirați de niște emisari ai Diavolului, precum George Soros în prezent. Nu-i atunci normală și aproape necesară violența împotriva unor atare făpturi diabolice? Sigur, încă mai există protecția legilor și a garanțiilor constituționale: dar cine știe unde ne va aduce actuala derivă iliberală – politica de stat a actualei majorități? Și mai există un pericol major: obișnuința noastră, a tuturor. Aproape că deja ne-am obișnuit cu violența verbală. Nu cumva riscăm, dacă trecem cu vederea prea repede fapte ca pe cele ale lui Mirel Palada, să începem să ne „aclimatizăm“ și cu violența fizică, atâta vreme cel puțin cât îi suntem numai spectatori, ba chiar să o tratăm drept un spectacol amuzant? „Ai văzut, dragă, cum l-a pocnit ăla pe ălălalt, pe ditamai senatorul, la televizor? Hai, că-i cool!“