De același autor
Dacă admir inflexibilitatea în cazul magistratului, o privesc cu îngrijorare în cazul omului politic, dar și al formatorului de opinie, atunci când el îl îndeamnă pe omul politic în această direcție. În primul caz, inflexibilitatea e imperativă; în al doilea, e rețeta unei catastrofe.
Săptămâna trecută a plouat cu acuzații de „trădare“, „capitulare“, „compromis toxic“ și alte caracterizări similare. În sine n-ar fi fost o noutate, dar faptul că ele au căzut din direcții diametral opuse – pe de o parte, din tabăra Antonescu-Voiculescu asupra lui Ponta, pe de alta, din aceea a comentatorilor din tabăra Morar-Macovei asupra lui Băsescu - e îngrijorător. În orice caz, fronturile de luptă s-au redesenat diferit față de cum erau până ieri: cu un „centru“ Băsescu-Ponta și cu două extreme care se detestă, dar se înțeleg într-un punct – acela că centrul e trădător. N-ar trebui să trecem cu prea mare ușurință peste această bizară situație.
Departe de mine, desigur, de a echivala cele două extreme: de fapt, d-l Morar și procurorii săi au tot dreptul să fie „extremiști“ – ei chiar sunt datori cu o atitudine inflexibilă. Niciun compromis nu e acceptabil în cazul unui magistrat și tocmai de aceea gestul d-lui Morar de a demisiona de la conducerea interimară a Parchetului General e firesc. D-l Morar nu are a se plasa la nivelul politicii, ci numai la cel al marilor principii ale justiției și legii, pe care e dator să le apere și să le pună în aplicare, orice ar fi. Ceea ce a și făcut de-a lungul a 8 ani – motiv pentru care are parte de toată admirația noastră. Altfel stau lucrurile cu politicienii: pentru ei inflexibilitatea și radicalismul – chiar pentru o cauză bună – sunt dezastruoase. Căci sarcina lor nu e să aplice marile principii ca atare, ci să facă un pic mai bună lumea destul de rea în care trăim sau, la limită, să facă în așa fel încât ea să nu fie mult mai rea. Cât despre comentatorii naivi și prea pătimași care îi judecă pe oamenii politici asumând perspectiva procurorilor, cred că din partea lor se cere ceva mai mult discernământ.
Este, așadar, compromisul Ponta-Băsescu privind numirile procurorilor o „capitulare“, cel puțin dacă îl privim din perspectiva lui Băsescu?
Mai întâi să notăm că sunt bune șanse ca „târgul rușinos“ să fie în plină desfășurare: adjuncții de la DNA nu au fost nominalizați de premierul-ministru interimar al Justiției. Asta înseamnă că lista lor este subiect de negociere în continuare. Cred că unele nominalizări îndoielnice ale șefului (Tiberiu Nițu) și adjuncților săi de la Parchetul General îi lasă președintelui o bună marjă de manevră pentru a aduce, în schimb, la DNA oameni „căliți“ și independenți. Cred, de asemenea, că demisia lui Morar din fruntea Parchetului General, cerută de Ponta în mod insistent, a permis reluarea negocierilor. În fine, nu a fost nominalizat un nou ministru al Justiției, dar s-a decis ca acesta să fie un „tehnocrat“ – ceea ce este deja un câștig pentru o justiție independentă. În al doilea rând, să notăm că mesajele venite din partea ambasadelor Statelor Unite și Marii Britanii susțin „târgul rușinos“ și „capitularea“. „Ne bucurăm să vedem, se scrie în comunicatul Ambasadei SUA, că s-au făcut nominalizările de procurori, iar procesul consultativ poate merge acum mai departe.“
Când judeci un astfel de compromis trebuie să ai în vedere atât ceea ce consideri a fi o situație ideală, cât și ceea ce pare a fi situația probabilă în absența compromisului. Soluția ideală pentru continuarea reformelor în justiție – propusă de președinte, dar și de americani – fusese, de multă vreme, rocada dintre Morar și Kövesi. Dorința USL, asumată din campania electorală, era să scape de ambii – ceea ce a și încercat d-na Pivniceru. Cu alte cuvinte, se intenționa subordonarea nemijlocită a DNA unor politicieni care vor să scape cu orice preț de inculpare în dosare de corupție. Compromisul rezultat: rocada se face numai pe jumătate (premierul numindu-și omul său la Parchetul General), dar – aș spune – în jumătatea esențială: la DNA nu vom avea șef un om al lui Voiculescu, ci pe doamna Kövesi, lăudată în rapoartele MCV. De aceea eu cred că e o victorie – nu majoră, dar reală, în condițiile în care USL are 70 % din parlament, aproape toată administrația totală și când o opoziție neputincioasă și fărămițată nu poate inspira decât descurajare.
Unii dintre cei care au vorbit zilele acestea despre „compromis toxic“, „capitulare“ etc. săvârșite de Traian Băsescu par să fie adepții a ceea ce francezii numesc „la politique du pire“. Ei știu bine că nu exista nicio șansă ca Morar să fie menținut în sistem sau ca măcar unul dintre adjuncții săi să fie numit șef al DNA (gest interpretabil de USL ca o continuare a „domniei“ lui Morar prin intermediar); dar reproșează președintelui că nu a dovedit eroism moral, respingând toate ofertele lui Ponta. Ce ar fi rezultat dacă ideile lor ar fi fost aplicate? Președintele-erou s-ar fi pus pe sine într-o situație imposibilă, apărând ca inamic al stabilității; ar fi pierdut susținerea Occidentului (de vreme ce acesta „se bucură“ de compromisul obținut); ar fi justificat o nouă suspendare. Or, indiferent de rezultatul referendumului, Ponta și Antonescu ar fi avut timp să facă toate numirile la parchete. Demis ori nu, președintele ar fi fost apoi salutat de o mână de entuziaști; dar efectele unui astfel de gest absolut nepolitic ar fi fost dramatice: planul lui Voiculescu de a acapara justiția ar fi fost îndeplinit total. Asta își doresc „radicalii“ noștri?
În sfârșit, trebuie să notăm că „târgul rușinos“ a săpat o falie adâncă între PSD și liberalo-conservatori. Pentru prima oară s-a vorbit direct despre desfacerea USL. Liberalii au pierdut un ministru de Justiție și speră, desigur, ca retorica lor strident anti-Băsescu, dar și anti-Ponta să le aducă susținere politică, mai ales în perspectiva unei rupturi. Fie și numai izolarea tandemului antioccidental Antonescu-Voiculescu, care tot aruncă ochiade Rusiei, merita un „compromis toxic“!
Ce va fi vom vedea. În ceea ce mă privește, refuz „la politique du pire“ și, dacă admir inflexibilitatea în cazul magistratului, o privesc cu îngrijorare în cazul omului politic, dar și al formatorului de opinie, atunci când el îl îndeamnă pe omul politic în această direcție. În primul caz, inflexibilitatea e imperativă; în al doilea, e rețeta unei catastrofe. //