De același autor
Se prevad, de asemenea, o simplificare a procesului legislativ si o separare relativa a atributiilor celor doua Camere. (Legile se trimit initial numai catre una dintre Camere si, daca nu sunt adoptate intr-un anumit termen - 45 zile -, se considera adoptate si sunt trimise celeilalte Camere, art. 73.) Imunitatea parlamentara este in mod explicit rezervata declaratiilor politice. Legile declarate neconstitutionale de catre Curtea Constitutionala care, pana acum, puteau fi totusi adoptate ca atare de catre Parlament cu majoritate de doua treimi, rasturnandu-se astfel obiectia Curtii, acum vor trebui ori modificate, ori isi inceteaza efectele juridice. Raman si unele cusururi majore, de pilda, mentinerea si chiar "bicefalismului" puterii executive.
Sa mai adaugam si faptul ca, spre deosebire de situatia din 1991, acum toate partidele democratice - de la putere sau din opozitie - au contribuit la redactarea noii forme constitutionale si sustin participarea la vot. Numai PRM face exceptie - o exceptie cu totul semnificativa pentru tendintele extremist-populiste nedezmintite ale acestui partid. Atunci, de ce acest dezinteres major al populatiei fata de referendum? Raspunsul e simplu: pentru ca prea putini oameni mai cred ca, in România, a dispune de legi constitutionale bune reprezinta o garantie eficienta impotriva abuzurilor de tot felul. De 12 ani, diferite legi ordinare au mers in rasparul Constitutiei, dar mai ales instructiunile de aplicare au mers in rasparul legilor si chiar dispozitiile interne si telefoanele "pe scurt" au sfidat legile si Constitutia, adesea in raspar fata de orice principii morale, democratice si de drept. De ce ar fi altfel, acum? - se poate gandi oricine. Cand mai multe foruri europene si internationale, precum Freedom House, declara România cea mai corupta tara din UE si dintre tarile candidate, iar Guvernul PSD nu schiteaza nici macar o grimasa, multumindu-se sa consimta prin tacere la declaratia ministrului Integrarii, d-na Puwak, ca "planul de lupta impotriva coruptiei a fost indeplinit 100%", cum sa mai ai imboldul sa votezi o noua Constitutie?
Grav in tendinta absenteista e manifestarea evidenta a neincrederii in democratie in general, dar mai ales in capacitatile interne ale democratiei românesti. Tot ce s-a facut bun la noi pare sa fi fost rodul presiunilor internationale si nu al unei vointe politice autonome. Neincrederea in Constitutie vine nu numai din partea unor categorii relativ restranse sau marginale, ci - se pare - din partea majoritatii populatiei românesti, indiferent de optiunile sale concrete. O neincredere pe care PRM s-a grabit s-o speculeze in mod periculos, in mijlocul apatiei publice aproape generalizate!
Probabil ca, pana la urma, PSD, care controleaza cea mai mare parte a spatiului rural, va reusi, dupa doua zile de vot, sa obtina o participare de putin peste 50%. Vom avea o noua Constitutie mai buna, mai europeana. Foarte bine. Va trage insa guvernul si o concluzie mai profunda din tendintele masiv absenteiste ale populatiei intr-o chestiune esentiala? Va intelege clasa politica ca statul de drept conteaza ca realitate empirica de fiecare zi, si nu doar ca gesticulatie mediatica? Ca lipsa de moralitate politica se plateste scump si ca un autentic om de stat intr-un regim democratic cauta nu consimtirea in lehamite a natiunii, ci increderea ei? Si oare, ca un mic semn ca mai conteaza si altceva decat clientelismul politic si abuzul, vom avea macar demisia sau demiterea ministrului Sanatatii, d-l Beuran, care si-a obtinut prin plagiat titlul de conferentiar? Va inceta solidaritatea rusinoasa cu el din partea presedintelui si a primului ministru? Ma tem ca iarasi si iarasi nu vom auzi decat nesfarsite discursuri autoadmirative.
Constitutia trebuie votata. Dar acest guvern - abuziv, clientelar si imoral - trebuie sa plece!