De același autor
Câtă sfidare! Teodor Meleșcanu, acum treizeci de ani diplomat al lui Ceaușescu, susținând la OSCE versiunea acestuia despre evenimentele de la Timișoara, acum câteva zile prezidând ședința solemnă a Parlamentului care comemora începutul Revoluției! Și nu e singura: Institutul Revoluției Române, al cărui președinte e Ion Iliescu, trimis în judecată de Parchet pentru crime împotriva umanității în intervalul 22-25 decembrie 89, voia să organizeze un concert aniversar pe 22 decembrie în București, alături de Piața Revoluției. (Concertul a fost anulat datorită protestului societății civile și retragerii unor artiști. Gelu Voican-Voiculescu, un alt membru al conducerii institutului și judecat laolaltă cu Ion Iliescu, a sfidat mergând la comemorarea victimelor Revoluției și a fost agresat și rănit de revoluționari. Agresiunea e inacceptabilă, dar la fel și sfidarea.) Încă o sfidare: Gabriela Firea, primarul general al Bucureștiului, s-a gândit să schimbe numele de Parcul Unirii în arcul „Patriarhul Teoctist”, onorându-l astfel pe patriarhul complice tăcut cu demolatorul atâtor biserici din București.
Sfidări au mai fost nenumărate de-a lungul acestor treizeci de ani. Și vor mai fi. Dar ar trebui să privim și dincolo de ele.
Cea mai mare sfidare – o veritabilă „viclenie a istoriei”, cum spunea Hegel – a fost ca foștii comuniști și lachei ai lui Ceaușescu să ajungă în situația de a construi capitalismul, ca foștii adepți ai totalitarismului să aibă misiunea de a edifica societatea deschisă și pluralistă. Faptul nu numai că a fost resimțit ca o incongruență morală, dar a condus și la efecte practice nu o dată ambigue. Comuniștii deveniți peste noapte edificatori ai economiei de piață, pe de o parte, au spoliat în mare măsură economia de stat în procesul de privatizare; pe de alta, au dorit să păstreze mereu puterea discreționară, fie corupându-i pe alegători, fie utilizând o propagandă mincinoasă, fie infiltrând partidele noi, fie chiar utilizând violența împotriva contestatarilor, precum la mineriade și de 10 august 2018. Totuși, în ansamblu au fost conduși de „mâna invizibilă” a Istoriei pe o cale străină principalelor lor instincte. Au dus țara în NATO, apoi în UE. A trebuit să înghită „amestecul în treburile interne” al Occidentului detestat. A trebuit să se supună testului economiei de piață, regulilor internaționale, alegerilor libere, presiunilor tot mai importante ale societății civile, investigațiilor presei. La un moment dat, în 1996, mai întâi, apoi în 2004 și în 2009, au pierdut puterea. S-au refăcut parțial și au revenit, reușind să mintă și să manipuleze o parte însemnată a populației. Totuși, la alegerile prezidențiale de anul acesta harta țării mai avea doar cinci județe „roșii”.
Nu trebuie să uităm sfidările, marile și chiar mai micile sfidări. Nu trebuie să uităm de crime (revoluția, mineriadele). Avem datoria să cerem din partea puterii aducerea la lumină a adevărului juridic. Nu suntem naivi să credem că lumina va fi vreodată fără umbre lungi. Pe de altă parte, nu trebuie să permitem foștilor servitori ai lui Ceaușescu (din partid, din Securitate etc.) ori urmașilor lor politici din PSD, sau din altă parte, să scrie istoria așa cum doresc. Monopolul scrierii istoriei nu le mai aparține.
De asemenea, ar fi bine să încetăm și cu lamentările, și cu autorecriminările fără sfârșit. De fapt, am realizat mult – ca societate civilă, ca națiune liberă. Am fi putut face mai mult, dar am fi putut ajunge și mult mai rău. Cu curajul disperării l-am doborât pe Ceaușescu, un dictator sinistru, fără asemănare în toată Europa Centrală și de Est, acum treizeci de ani. Când vedem zilele astea imagini cu România de atunci, ne străbate un fior de groază, un tremur de spaimă. Simțim și azi, din nou, frigul din case și umilința neputinței. Simțim însă și furia care ne-a animat atunci și apoi entuziasmul eliberării. Apoi, încet-încet, am readus o țară traumatizată pe drumul european. Încet-încet, am construit o economie de piață, o democrație, o presă independentă, o justiție relativ independentă și chiar uneori eficientă, o societate civilă vie, pluralistă și activă. Încet-încet, am redevenit o societate europeană, ba chiar – în unele părți ale ei – am devenit o societate a secolului al XXI-lea. Am învățat multe, chiar dacă nu întotdeauna am arătat-o suficient. Dar nici n-am absentat civic, când a fost nevoie. În ultimii ani, am știut să protestăm în stradă în momente hotărâtoare. Iar când, mai recent, un infractor deja condamnat a vrut din nou să ne abată din drum și să ne dea complet pe mâna infractorilor săi, am reușit să-l scoatem de la putere prin alegeri libere, ba l-am și trimis la închisoare. Și când urmașa sa politică, prin îngâmfarea și țopenia ei prostească, ne-a reamintit de agramatismele conducătorilor ceaușiști, am dat și cu ea, și cu partidul ei de pământ la alegerile prezidențiale. Nimeni nu va mai îndrăzni mult timp de aici înainte, sper, să le copieze modelul. Așadar, am făcut totuși câte ceva, în pofida certurilor noastre nesfârșite, a dificultății cu care ne coagulăm în jurul unor proiecte mari, a orgoliilor nesfârșite, a suspiciunilor mereu prezente, a proiectelor mereu reluate și abandonate. De exemplu, iliberalismul n-a prins rădăcini la noi, ca în vecini, deși acum 30 de ani vecinii porniseră pe drumul cel nou mai repede și mai bine decât noi. Glumind, să spunem că Orban de la București nu-i Orbán de la Budapesta. Iar al nostru e cu mult preferabil.
Puteam face mai mult, adevărat. Totuși, n-am stat nici degeaba:
În 1989, am ieșit din comunism prin violență. Atunci am început Revoluția.
În 2019, am ieșit din postcomunism la urne. Revoluția, în fine, s-a încheiat. //
Comentarii 6
mihajorascu@yahooo.com - 01-03-2020
da, intr-adevar. in unele da, in altele nu, suntem grei la gindire dar nu oarecare ci cea careplus plus in societate, in acest plan care nu este tehnic, strict material ci cel de gindire, am uitat ca nu cu multi ani in urma cel care ne conduce avea pe stema cuvintelr nihil sine deo, adica nimic fara Dumnezeu, scriu totul cu mic sa subliniez acest lucru, cu aceasta 'sintagma' dar mult-mult mai mult am prelua si acea de care spune; iueste de aproapele tau ca pe tine insati, daca am aplica astacred ca in prag de an nou in loc de speranta citeam despre ura, sa ne aducem aminte ca doi prelati se rugau impreuna, Daniel si Drancsc catre Tatal nostru, dar avind amindoi un Crez, hai sa dam cezarului si este ale lui si lui Dumnezeu ce este al lui, sa ne lasam mindria, orgoliul, pizma si multe alte si smeriti sa ne rugam fara ginduri ascunse, si prin aceasta schimbare sa ne schimbam inclusiv depreinderi, obisnuinte gresite chiar daunatoare si vom progresa in adevaratul sens al cuvintului si social, putem sa declansam aceasta adevarata reactie in lant a noului-bun, sa-i cerem in Rugaciune cu inima deschisa lui Dumnezeu dar cu conditia ca sa incepem sa ne schimbam in bine. SE POATE!
RăspundeAlexandru Leibovici - 12-26-2019
"Agresiunea e inacceptabilă, dar la fel și sfidarea". Nu, agresiunea este ABSOLUT inacceptabilă ca reacție la sfidare (la PERCEPȚIA de sfidare, în cazul de față)
Răspundeemil - 12-25-2019
Diversiunea cu Revolutia se va incheia odata cu talharia si terorismul organizat din Romania. Pana atunci ne vom ucide, fura si acuza unii pe altii cu o placere diabolica.
RăspundeAdrian. Buburuzan - 12-24-2019
Eu nu as fi atât de optimist. Țara e plină de bandiți la drumul mare. Nicicând criminalitatea nu a fost la nivelul actual. Infrastructura si toate sistemele sunt niște epave eșuate. Meritocratia N-are loc nici măcar la colț. Chiar sunt curios, ce va face așa optimist? Spune-ți-mi si mie ca încerc si eu!
RăspundePolilogu - 12-24-2019
Citesc toate ”analizele ” adiacente deslușirii Revolutiei de la 1989 la români (și nu numai ) Din punctul meu de vedere, această ”explicație ” face un pas inainte față de toate cele citite până acum. ” Viclenia istoriei ” (HEGEL ) ca referință pivotantă a discernerii esențelor, mi se pare a fi demnă de toată atenția noastră. Cu siguranță, ea include ”etica libertății ”( R. MURRAY),un concept care aproximativ din 1980 încoace ,nu mai poate fi exclus din termenii operaționali ai filosofiei politice moderne . Coroborând cele două concepte, următorii ani de cercetare analitică a ANILOR ”1989 ” LA ROMÂNI, nu vor inceta sa-și ceară ...drepturile și luminile necesare. ”1989” are antecedente,cum are si repercusiuni ...”post adevăr ”. ”Viclenia istoriei ” nu poate fi alta decât viclenia ratiunii/rațiunilor.Pentru mine este un miracol că am ieșit în 2019 din postcomunism la URNE . Cred că este miracolul rațiunii ! Si așa trebuie să fie . Romania a făcut un SALT ÎNAINTE URIAȘ. Următoarele decenii ar trebui sa-l consacre definitiv .
RăspundeLucian Nicolescu - 12-24-2019
"Revoluția, în fine, s-a încheiat". Şi asta, pe de o parte, datorită tinerilor care s-au implicat în maniera decembristă '89, iar pe de altă parte de diminuarea votanților PSD, normală după treizeci de ani. Tinerilor le doresc implicare în politică, acolo unde, 30 de ani,nu au avut acces din cauza securiştilor şi comuniştilor notorii. Urez succes frumoşilor şi inteligenților tineri să ducă stindardul curajului şi al dreptății cum au făcut-o de trei ani încoace. Iar noi, românii venerabili, îi vom sprijini la vot. Fie ca şi 2020 să fie binecuvintat pentru poporul ăsta prea umilit, obidit şi condus de neaveniți. Pentru toți CRACIUN ÎN TIHNĂ ŞI CU SĂNĂTATE!
Răspunde