De același autor
Într-un mediu social saturat de frustrare, campaniile de discreditare ale Antenei 3 nu au cum să nu facă rating. Când îl vede împroșcat de noroi pe cel pe care îl știe mai bun decât el, frustratul are o tresărire de fericire.
De ce se pretează Antena 3 la periodicele ei campanii de execuție televizată, cărora ultima dată le-a căzut victimă Andrei Pleșu, aproape nu mai trebuie investigat, căci chestiunea e limpede: intimidarea tuturor vocilor critice, mai ales dacă acestea au greutate și exercită influență. Într-un plan mai general, propagandiștii lui Dan Voiculescu urmăresc distrugerea oricărei autorități intelectuale autentice, aplatizarea și relativizarea valorilor morale și, în final, impunerea propriei agende valorice securistice, antidemocratice și antieuropene.
Întrebarea care, poate, mai merită a fi pusă este cum de aceste imundicități televizate continuă să aibă un destul de mare succes la public, ceea ce se vădește prin ratingurile înalte. Oricât de abili ar fi propagandiștii Antenei (și sunt destul de abili), mizeria tipului lor de atac ar fi trebuit să șocheze de mult o opinie publică cu valori morale normale. Faptul că ratingul unor asemenea emisiuni nu scade decisiv arată că, într-o măsură substanțială, societatea românească nu are valori morale normale. De ce? Motivul principal este, cred eu, frustrarea socială masivă cu corolarele sale, invidia și resentimentul.
Frustrarea se naște din convingerea personală că primești mult mai puțin decât consideri că meriți și când plasezi această disproporție în responsabilitatea unora care, chipurile, te-ar împiedica. Consecința e invidia, ura chiar față de cei care reușesc și care se bucură de succes și stimă. Invidioșii nu pot admite că aceștia au obținut autoritatea, prestigiul, elogiile publice grație meritelor, talentului, muncii; nu pot recunoaște nici față de ei înșiși faptul simplu că există unii mai buni ca ei; nu, mereu trebuie să fi fost un complot, o afacere politică, o mafie de interese care i-au promovat pe unii sus și i-au scos pe alții din joc. Trebuie spus că, deși nu-i o regulă, de obicei, resentimentul violent îi afectează cel mai mult pe cei mediocri, stăpâniți de ambiții prea mari. Or, dacă societatea – cum s-a întâmplat la noi după 1990 și iarăși după 2007 (intrarea în UE) – produce așteptări disproporționate cu posibilitățile și ale sale, și ale majorității oamenilor, ea va crea frustrări în masă, pentru că masa e, prin definiție, mediocră.
La noi sunt, de ani buni, foarte mulți oameni frustrați: frustrat e și tânărul rău școlit, dar care vrea de la prima angajare un salariu exorbitant în raport cu meritele sale; frustrat e și cel care l-a văzut pe vecin prosperând și chiar apărând la televizor, în vreme ce el, eventual, a rămas șomer; frustrată e și domnișoara ale cărei farmece nu au reușit să-i aducă drept soț un milionar, așa cum a văzut în revistele glossy și în telenovele; frustrat e însă și intelectualul care dorește să-și explice reușita modestă prin faptul că, de pildă, nu aparține „grupului Liiceanu-Pleșu-Patapievici“, zis și „al boierilor minții“. Și bineînțeles, chiar autorii acestor emisiuni sinistre de „demascare“ sunt oameni profund frustrați, mici sufletește, servi ai unor patroni discreționari, invidiind cu disperare talentul, grația intelectuală, umorul fin, cultura, dar și libertatea de spirit ale unui Andrei Pleșu.
Or, într-un mediu social saturat de frustrare, campaniile de discreditare ale Antenei 3 nu au cum să nu facă rating. Când îl vede împroșcat de noroi pe cel pe care îl știe mai bun decât el, frustratul are o tresărire de fericire. Și chiar dacă, poate, e de acord că se exagerează un pic în limbaj, rămâne convins că există totuși în potopul de zoaie „un grăunte de adevăr“: de aceea e încântat că pe micul ecran piedestalul pe care se afla eroul se vede fisurat, iar eroul însuși, privit cică „de aproape“, de la nivelul Gâdea-Ciuvică, pare mai rău și mai urât decât el. Numai că această perspectivă înjositoare a unei deformatoare „priviri de aproape“ este chiar semnătura frustrării micimii sufletești. Drept alegorie pentru ea, poate servi o întâmplare din țara uriașilor a lui J. Swift: Gulliver era scandalizat de presupusa urâțenie a uriașilor ale căror detalii le vedea de foarte aproape și de jos. Dar nu uriașii erau urâți, ci el era prea mic pentru a le vedea și aprecia măreția. //