De același autor
Atentatele din Franța din ianuarie 2015 au fost opera unor tineri născuți în Franța, de origine magrebină și africană și care s-au radicalizat sub influența unor predicatori islamiști. Această radicalizare pare a fi un scenariu comun. Dar ce este islamismul radical sau fundamentalist? De unde provine el?
Paradoxal, într-o măsură considerabilă, islamismul radical sau fundamentalist este un „altoi“ european pe „trunchiul“ Islamului tradițional. Iar acest „altoi“ european nu constă în altceva decât în diferite variante de fascism, inclusiv nazism. Seamănă destul de bine și cu falangismul spaniol și cu mișcarea legionară română. Europa a exportat în Orientul Mijlociu nu numai revoluție industrială, socialism de stat (precum în cazul mișcării Baas), revoluție, arme și, uneori, mai timid, drepturile omului, dar și o viziune radicală, antimodernă și antiliberală. Așa cum arată Paul Berman în Teroare și liberalism (Curtea Veche, 2005), Egiptul interbelic a fost creuzetul islamismului radical. „Frățiile musulmane“, înființate în 1928, erau pronaziste, iar membrii lor, reuniți în „falange“, se numeau „cămăși verzi“. Ca reacție la desființarea califatului de către Mustafa Kemal, zis Atatürk, ei își propuneau să reînvie califatul la gloria și virtuțile lui morale din secolul VII, tot așa cum naziștii voiau să restaureze virtuțile germanice și „ariene“ din vremea lui Tacit și supremația imperială a Reichului.
Liderul spiritual al „Frățiilor musulmane“ și, poate, cel mai influent scriitor musulman radical a fost egipteanul Sayyid Qutb, închis și apoi executat din ordinul președintelui Egiptului, Nasser, în 1966. Fratele său, Mohamed Qutb, teolog islamic, a fugit în Arabia Saudită și l-a avut drept student, printre alții, pe Osama bin Laden. Ca și extrema dreaptă europeană, Sayyid Qutb – arată Paul Berman – critică vehement modernismul, secularismul, liberalismul și capitalismul europene și nord-americane. El le consideră forme de viață degenerate, imorale, care produc nefericire și suferință și care au capacitatea de a distruge Islamul prin corupție insidioasă. La originea răului civilizației europene, după Qutb, a stat adulterarea cu păgânism a creștinismului originar, începând cu Sfântul Pavel și mai ales cu împăratul Constantin cel Mare. Ar fi rezultat o schizofrenie între un ideal religios, exprimat în monahism mai ales, și o formă de viață profană și impură, care avea să conducă la ateism; în epoca modernă, această schizofrenie nu a făcut decât să se exacerbeze, devenind „hidoasă“. Mai rău, profitând de declinul politic al Islamului (cuprins și el de corupție morală mai ales odată cu califatul Omeyyad), Occidentul a ajuns să domine lumea islamică și arabă, voind să-i impună și acesteia aceeași „schizofrenie hidoasă“.
Ca orice fascist, Qutb a respins cu indignare liberalismul occidental, derivat, după el, din viziunea creștină schizoidă asupra lumii. Vina liberalismului este că amplifică amintita „schizofrenie hidoasă“, voind să rețină religia în spațiul privat și să confere statului și instituțiilor sale neutralitate religioasă – o crimă în ochii lui Qutb, devotat ideii de „totalitate“, la fel ca și Mussolini. Se înțelege bine de aici de ce adepții radicali de mai târziu vor să introducă Sharia în Europa, chiar și cu ajutorul bombelor și al mitralierelor.
Una dintre cele mai vizibile urme ale influenței fascisto-naziste asupra lui Qutb este antisemitismul. Într-un fel, Qutb este aici contradictoriu, fiindcă, potrivit perspectivei „convenționale“ asupra Coranului, el trebuie să prețuiască iudaismul biblic ca pe o relevație divină, fie și incompletă. Totuși, susține Qutb, evreii l-ar fi trădat pe Mahomed și, de atunci, ar fi complotat neîncetat împotriva Islamului, încercând să-l submineze, sionismul modern nefiind decât un episod final – ce-i drept, dureros – al acestei conspirații evreiești și „sioniste“ eterne. De fapt, evreii ar fi avut trăsături rasial negative, încă din vremea sclaviei din Egipt. (Aici „altoiul“ nazist e patent.) Așa cum scrie Paul Berman, pentru Qutb „păcatele și nelegiuirile evreilor din Medina din secolul VII au o calitate cosmică, eternă – cam ca păcatele și crimele evreilor din Ierusalim din unele interpretări tradiționale ale Evangheliilor“. Conspirația evreiască ar fi generat sau inspirat liberalismul, comunismul, „cultura universală“ și „majoritatea teoriilor diabolice care încearcă să distrugă toate valorile“, dar ar fi stat și în spatele lui Mustafa Kemal, zis Atatürk, care a desființat califatul. (În treacăt fie spus, despre Atatürk, în cercurile islamice circulau zvonuri persistente că, după mamă, ar fi descins dintr-o veche sectă iudaică din Tesalonic, numită Dömneh, convertită la Islam.) De aici se vede și că înființarea statului Israel a contribuit la această viziune global-antisemită, dar nu a generat-o.
În sfârșit, o marcă indelebilă a fascismului european asupra gândirii lui Qutb o reprezintă cultul morții. „Moartea celor care sunt uciși pentru cauza lui Dumnezeu, scrie el (apud Berman, op. cit., p. 123), impulsionează și mai mult cauza, care continuă să se hrănească din sângele lor...“ „Viva la muerte!“ sau „Am îmbrăcat cămașa morții“ sunt echivalentele falangist, respectiv, legionar, altoite pe solul creștinismului catolic, respectiv ortodox.
Înțelegem astfel mai în profunzime de ce teroriștii francezi au „îmbrăcat cămașa morții“, de ce au omorât caricaturiști – expresie chintesențială a „schizofreniei hidoase“ a lui Qutb - și de ce au omorât și evrei – autorii „complotului etern“, în viziunea acestuia și a tuturor fascismelor europene. Este Islamul responsabil? Tot la fel de mult sau de puțin precum creștinismul este responsabil de crimele legionarilor români. Deși „trunchiul“ s-a dovedit în toate aceste cazuri prea îngăduitor, o semnificativă responsabilitate cultural-ideologică cade și asupra „altoiului“: fascismul sau radicalismul revoluționar antimodern, antiliberal și antisemit european.