De același autor
In Adevarul literar si artistic din 26 mai, citesc, sub semnatura lui Adrian Papahagi, un articol programatic, intitulat Generatia katehontica, din care citez un pasaj:
“Dupa «mântuirea prin cultura» in care au crezut parintii nostri, mari devoratori de beletristica, noi preferam sa revenim, cu toata simplitatea, la mântuirea prin credinta. Generatia noastra este fara îndoiala generatia asteptata de România, dar nu doar pentru a o scoate definitiv din comunism si din convalescenta tranzitiei, cu întreaga sa cohorta de tare, ci pentru a-i pastra spiritualitatea si credinta pe care multi sunt gata s-o târguiasca pe treizeci de euro-arginti. Pentru aceasta, eu vad generatia noastra ca pe o generatie katehontica, îndreptata împotriva curentului «progresist», de dezintegrare a valorilor lumii vechi care domina azi.”
Mai demult, un alt reprezentant al aceleiasi “generatii katehontice” (in greceste “opritoare” sau “retinatoare”) ne avertiza pe toti ca, daca nu-i citim cartile, pierdem definitiv sansa mantuirii. De data aceasta, ni se sugereaza ca numai aceasta generatie poate opri (katehon) venirea Anticristului, conform referintei la o epistola paulina (2 Tess, 2, 6-8) la care d-l Papahagi trimite semnificativ intr-o nota!1
La citirea randurilor de mai sus despre menirea mesianica a “generatiei katehontice” (si a intregului articol cu note de subsol cu tot), mi-a fost cu neputinta sa nu-mi amintesc de vorba celebra a lui Hegel, cum ca evenimentele pe scena istoriei se joaca de doua ori: o data in chip de tragedie, iar a doua oara in chip de farsa.
Dar nu suntem prea severi cu un grup de tineri merituosi, cu frumoase studii in strainatate, cu rezultate academice notabile, poate cumva frustrati (si nu neaparat fara motiv), si care, pozand putin, vor sa se contrapuna celorlalti, altor generatii? Nu contest bucuria de a te recunoaste intr-o generatie intelectuala si intr-un grup. Totusi, pana unde e legitim gregarismul intelectual? De ce atata “noi” in acest text, atata “zusammenmarschieren”, atata spirit militant? De ce ii asteapta, si inca “fara indoiala”, tocmai pe “ei” Romania ca sa opreasca Raul si cum va recunoaste ea semnele electiunii “lor”? Ostilitatea acestei “generatii” fata de “neostangismul intelectual care domina intelighentia mondiala” poate fi inteleasa si aprobata, dar inregimentarea lor sub un stindard radical mi se pare profund defectuoasa, cu nimic mai buna decat inregimentarea contrara, “neostangista”. Daca acesti “katehontici” ar fi cu adevarat conservatori si nu doar “antiprogresisti”, ar fi aflat de la Michael Oakshott ca a face un program antitetic programului stangii inseamna a cadea in cursa: conservatorismul autentic e fara program, fara inregimentare, fara “noi”, fara doctrina - e o atitudine individuala, spontana si libera, nu un plan tactic de operatiuni.
Cu atat mai mult detest planificarea a ceea ce trebuie sau nu sa credem. E legitim dreptul oricui de a cauta o legatura intre cultura si spiritualitate. Dar utopia salvarii colective prin credinta, ca si in general orice utopie ce anunta solutia unica si indiscutabila, mi-e profund suspecta. Ea ar trebui sa para oricum ridicola, dupa catastrofa tuturor ideologiilor secolului XX. Pare oare astfel? Ar fi ingrijorator daca simtul ridicolului deja ni s-a atenuat!
Nu ne-am intors sau n-am venit unii dintre noi, mai varstnici, la credinta? Formam “pe ansamblu o generatie pierduta”? Suntem apostrofati ca, in pofida anticomunismului, a liberalismului, n-am depasit “libercugetatorismul saizecioptist”? Ei si? E rau sa fii sceptic, agnostic, liber-cugetator (cine este astfel)? Cine stie! Pana vom afla definitiv, refuz categoric sa accept acest limbaj milenaristo-patetico-apocaliptic. Vrea d-l Papahagi mantuirea prin credinta si nu prin cultura? E minunat, dar sa n-o prescrie altora, care prefera, Doamne fereste, sa traiasca pacatosi si culti. Vor sa ne salveze pe noi, tara, omenirea? Nu vreau sa fiu salvat nici de Papahagi, nici de Badilita si, in general, de nimeni. De peste doua sute de ani, Europa trece dintr-o utopie a salvarii intr-alta si dintr-un milenarism in altul. Catastrofele s-au tinut lant in lume, dar si la noi, pe masura multiplicarii mantuitorilor. Chiar nu-si aduc aminte “katehonticii” ca si cei pe care ii pun in cadra - Eliade, Cioran, Noica, Voiculescu - tot pe linia spirituala au pornit, dupa care a venit deraierea colectiva in politica si rinocerizarea? Si apoi, e mai firesc sa fim salvati si noi, si toata lumea dupa placul bunului Dumnezeu, si nu dupa catehismele “katehontice”. S-a trait in relativa liniste, la noi, si pe oriunde altundeva, atat cat s-a trait, atunci cand profetii somnolau si fanaticii erau luati drept nebuni. Nu-mi convine, deci, ca iarasi nebunii sa treaca drept filosofi si somnambulii drept profeti!
Si apoi, care e credinta propusa? Una care ne cere “sa iubim mai abitir o baba desculta si analfabeta care crede în Dumnezeu decât un functionar civilizat si liber-cugetator”. Ce religie e asta, care face distinctii atat de fine intre oameni? N-o cunosc. Sa inteleg ca porunca “iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti” se poticneste in civilizatie sau in necredinta, dar e stimulata de analfabetism? Baba mi-e “aproapele”, iar functionarul - nu? Dar daca baba e pura, iar functionarul - pacatos, nu e el “mai abitir” oaia cea pierduta? Eu unul as banui ca ambii trebuie iubiti deopotriva, fiind amandoi niste nefericiti, fie si din motive diferite. Pe de alta parte, poate nu suntem de tot damnati, daca ne gandim la alfabetizare, modernizare si alte maruntisuri. Oare cine are aceste preocupari s-a si pregatit sa “targuiasca spiritualizarea pe treizeci de euro-arginti”? Inteleg de aici ca aceia care se straduiesc sa puna in practica modernizarea Romaniei sunt “iude”. Penibil acest exercitiu de radicalism pe triviale figuri impuse! Dar discursul este si ipocrit: intr-adevar, mai inteleg din aceasta simpatica analogie ca Occidentul, unde “katehontii” traiesc, muncesc sau chiar slujesc statul roman, este echivalentul unui Sanhedrin criminal. Cum de nu le e scarba atunci sa intarzie printre “arhierei”? A, au acolo biblioteci bune, emulatie stiintifica, slujbe sau burse platite si ele in euro-arginti! Dar credinta unde e?
Asadar, schizofrenia “katehontica” e maxima, ceea ce recunoaste cumva, spre sfarsitul articolului, si autorul. Ma tem ca nu-l pot ajuta: e dulce viata in palatul lui Caiafa si cine poate sta acolo e slobod sa ramana! Altminteri, cum e la noi se stie: functionarii sunt pravoslavnici si spagari, iar babele, analfabete si desculte, il iubesc pe Dumnezeu si pe Ion Iliescu!