De același autor
Moartea lui Fidel Castro, dictatorul cuban comunist, vine într-un moment când, chiar sub conducerea fratelui său, Raul Castro, Cuba încearcă timid, dar totuși vizibil să îngroape moștenirea sinistră a lui El Comandante. Deja permite mici întreprinderi private, relaxează unele interdicții, admite – deși prețul rămâne prohibitiv – ceva Internet, încurajează turismul internațional și, mai ales, face pași spre reluarea relațiilor economice și umane cu Statele Unite. „Marele inamic“, reprezentat de Barack Obama, a vizitat deja statul din Caraibe și s-au reluat relațiile diplomatice dintre SUA și Cuba, după decenii de întrerupere. Oricâte zile de doliu național ar decreta regimul, oricâte lacrimi ar vărsa stângiștii de pretutindeni sau admiratori orbi precum Justin Trudeau ori Diego Maradona, un lucru e limpede: cu cât spectrul lui Fidel Castro va fi exorcizat mai repede, cu atât țara se va deschide mai repede și va fi mai bine pentru cubanezii din Cuba sau din exil.
Cuba este încă o țară nefericit de săracă, rămasă în urmă cu deceniile, cu mâncarea cartelată, cu infrastructură delabrată, cu deținuți politici, cu poliție politică pretutindeni, cu magazine speciale pentru turiști și nomenclatură. Iar dacă azi pare a fi ceva mai bine decât acum câțiva ani este nu fiindcă socialismul cubanez ar fi obținut în sfârșit o victorie împotriva imperialismului și a capitalismului yankeu, nu fiindcă „camaradul Fidel“ ar fi avut, totuși, un pic de dreptate, ci tocmai invers: e mai bine deoarece „camaradul Fidel“ a început să moară politic cu zece ani în urmă, când s-a retras de la putere, decesul fizic petrecut acum câteva zile nefiind decât încheierea unei lente, prea lente, ieșiri din scenă.
Fidel Castro a fost un inamic al libertății; în numele „revoluției“ a persecutat, a comandat uciderea unor oameni nevinovați, a alungat din Cuba milioane de oameni, a purtat războaie „de eliberare“ în Africa, contribuind la sărăcirea și nefericirea țărilor respective; până în 1990 a primit susținerea economică și politică a URSS și a țărilor comuniste (inclusiv România), în calitatea sa de „cap de pod“ comunist în coasta Statelor Unite, pe care era cât pe ce să le implice într-un război nuclear cu URSS. Dar poate nimic nu-i mai grav decât faptul că a întreținut până la capăt utopia comunistă, în pofida tuturor evidențelor, încercând să demonstreze că „sistemul comunist“ funcționează. N-a reușit.
Unii mai cred chiar și azi că ideea comunistă e un lucru bun, dar că a fost greșit aplicată. Lucrurile stau însă exact pe dos: ideea comunistă e un lucru rău, împotriva naturii umane; totuși, când lucrurile n-au stat sau nu stau atât de rău în practică, aceasta se datorează faptului că a fost rău, adică deficitar aplicată. Cu cât mai deficitar (precum în Ungaria lui János Kádár ori în China capitalismului de partid de azi), cu atât mai funcțională a devenit economia și în general mai vie societatea. Chiar și Lenin se pare că a înțeles acest lucru, atunci când a permis NEP-ul, adică o reinserție de capitalism în economia etatizată sovietică. În termeni abstracți: cu cât utopia e mai fisurată, cu atât devine mai suportabilă. (Firește, nu utopia propriu-zis e suportabilă, ci „umplutura“ ei nonutopică.) Poate – cine știe – vina e a naturii umane: instinctele de posesie sunt încă prea vii în noi, pentru ca să putem trăi în aerul pur al fraternității universale și al proprietății colective. Nu degeaba au căutat ideologii un „om nou“ și, pentru că nu l-au găsit, au încercat să-l producă cu ajutorul lagărelor de muncă și al îndoctrinării de masă. N-a folosit la nimic. În final, istoria a făcut o buclă, încercând pretutindeni, de decenii, unde utopia a fost politică de stat, să „recupereze“ timpul pierdut, să refacă țesutul social și moral destrămat, să reinventeze economia adevărată, să reinventeze politicul, să reafirme natura umană în toată imperfecțiunea ei. A reușit mai mult sau mai puțin, cum știm, și cu atât mai bine și mai repede a reușit, cu cât utopia și-a avut contururile mai puțin ferm trasate.
Ce-a rămas din Fidel Castro? Un corp care va fi cremat printre multe lacrimi ipocrite – unele, poate, și sincere – și printre condoleanțele circumstanțiale, unele penibile, sosite de la diverși șefi de state și de guverne. Și o moștenire politică pe care nimeni, nici măcar fratele său, actualul conducător al statului, nu mai vrea s-o asume ca atare. La moartea acestui fanatic revoluționar și dictator rămân ruine, vieți pierdute, destine frânte, tone de discursuri ilizibile și o sinistră paranteză a istoriei pe care istoria se pregătește să o închidă. //