De același autor
Clasa politica romaneasca (sau o mare parte a ei) pare a fi inventat zilele acestea un nou concept de guvernare, care ar trebui patentat de urgenta la scara internationala: opozitia guverneaza, guvernul executa. Duminica deja, am aflat de la premierul Calin Popescu Tariceanu urmatoarele elemente care vor determina politica din urmatoarea perioada: 1) refuzul alegerilor anticipate ca solutie pentru rezolvarea crizei de reprezentativitate a coalitiei guvernamentale; 2) un guvern minoritar PNL-UDMR cu excluderea PD, guvern care se poate bizui pe votul PSD, PC si, poate PRM in parlament, asadar accederea de facto a PSD la putere; 3) intrarea in opozitie a PD si a presedintelui Basescu, desemnat explicit de premier drept inamicul public numarul 1 si asupra caruia planeaza procedura de suspendare, cu bune sanse de reusita, si o demitere prin referendum, cu foarte putine sanse de reusita.
Ce se observa indata e fuga de consultarea optiunilor electoratului: premierul a prezentat alegerile anticipate ca pe un dezastru national, ce ar aduce instabilitate si oprirea cresterii economice. E ceea ce a facut - cum ne amintim - si in 2005. Ideea e falsa faptic si inacceptabila sub raport democratic. Dimpotriva, posibilitatea demisiei in bloc a guvernului nu pare a-l fi preocupat deloc pe d-l Tariceanu, desi aceasta - perfect fireasca in actuala criza - ar fi deschis calea unei deblocari mai profunde a crizei, fie ca ea ar fi dus la alegeri anticipate, fie la un guvern PSD-PC-UDMR, condus de un premier PSD. Dar, evident, demisia Cabinetului l-ar fi facut pe presedinte arbitrul situatiei, ceea ce nu convine nici premierului, nici PSD, nici PNL. Faptul ca premierul nu a optat pentru nici una dintre aceste doua solutii firesti si democratice, pretutindeni practicate in Europa, alegand-o pe a treia - "minoritara" -, arata dezinteresul sau pentru "regula majoritatii".
Mai grav, notiunea de "guvern minoritar", acceptabila in general numai ca formula tranzitorie si pe termen scurt, a ajuns investita cu o legitimitate neasteptata, ca solutie de stabilitate pe o durata de aproape doi ani. Daca tinem seama si ca viitorul guvern va fi, de fapt, nu minoritar, ci miniatural, neavand, prin partidele reprezentate, nici macar o treime din parlament, nefiind format nici macar in jurul formatiunii cu cel mai mare numar relativ de parlamentari (cum era Alianta D.A.) si ca aceasta guvernare miniaturala va guverna cel putin doi ani, va trebui sa notam ca premierul a renuntat in chip aproape explicit la conceptul democratiei reprezentative. Te intrebi, in aceasta situatie, de ce mai e nevoie in general de alegeri?
Aceasta concluzie e intarita si de cererea liberalilor ca democratii sa admita plecarea din guvern a d-lui Blaga si a d-nei Macovei pentru refuzul de a semna ordonanta de amanare a alegerilor europene, ordonanta pe care, fie si numai din punct de vedere strict formal, cei doi nu aveau cum s-o accepte. Premierul si cei care il sustin au aratat si in acest caz ca doresc sa evite in urmatoarea perioada orice scrutin popular, de orice fel ar fi acesta, in care PNL si PSD sa fie actori.
Dar sabotarea de facto a democratiei reprezentative este si opera PSD: acest partid ar putea accede acum direct la guvernare, ceea ce i-a fost refuzat - fie si pe nedrept - in 2004. El prefera insa sa guverneze de acum inainte din umbra, pretinzand ca e in opozitie, asa cum liberalii vor fi de acum in opozitie pretinzand ca guverneaza. Limitele clare dintre puterea si opozitia parlamentara vor fi sterse, ceea ce va insemna ca electoratele respective nu se vor mai regasi - unul in ceea ce puterea face, altul in ceea ce opozitia cere. Acest lucru contrazice vointa ambelor electorate, care nu sunt consultate in aceasta chestiune esentiala si peste capul carora s-a luat decizia unei noi aliante de facto. Deja premierul a evocat "reconcilierea nationala" (concept drag lui Ion Iliescu) si a evitat sa vorbeasca despre lupta impotriva coruptiei si pentru consolidarea statului de drept. Cum ar fi putut-o face, cand a exclus-o tocmai pe Monica Macovei? Or, e putin probabil ca majoritatea electoratului liberal se va regasi in "reconcilierea nationala" cu Ion Iliescu.
In sfarsit: a-l fi desemnat pe Traian Basescu ca pe singurul vinovat pentru destramarea Aliantei e nu numai impotriva bunului simt - in aceste cazuri acesta obisnuieste aproape automat sa judece ca vina este impartita in proportii variabile intre parteneri -, dar intra in coliziune cu faptul ca presedintele pastreaza - in pofida unor pierderi de cateva procente din ultimele luni - o mare popularitate, in orice caz cu mult mai mare decat a premierului. Nu are acum nici o importanta daca presedintele a facut greseli si cate, ci numai faptul ca intreaga actiune de suspendare, pe care majoritatea parlamentului (din care pare a face parte acum si PNL) a acceptat-o, opune reprezentativitatea acestuia reprezentativitatii presedintelui, subminandu-le in final pe ambele, dar mai mult si mai repede pe prima. Premierul si grupul de care el e dependent actioneaza, asadar, impotriva sentimentelor majoritatii publicului din acest moment si, in general, impotriva reprezentativitatii democratice, fara a avea deocamdata nici macar girul formal al unei decizii a Curtii Constitutionale de incalcare grava a Constitutiei din partea presedintelui.
Sa nu examinam acum si aici probabilele consecinte ale acestei decizii pentru diferitele partide si actori politici individuali. Sa remarcam doar atat: democratia reprezentativa din Romania a suferit o grea lovitura cu aceasta ocazie. Guvernarea a devenit "miniaturala" - ceea ce e numai un alt cuvant pentru a spune "oligarhica" . Desigur, ea a mai fost astfel si in trecut, dar, cel putin, aparentele "majoritare" au fost pastrate. Dar cred ca este pentru prima data dupa primele alegeri libere din 1990 cand guvernarea dispretuieste pe fata vointa electoratului! Rezultatul nu poate fi decat o guvernare, desigur, formal legala, dar nu mai putin ilegitima in conceptul ei, deoarece ea pare sa ocoleasca practic, sistematic, pe termen relativ lung si intr-un mod decisiv reprezentativitatea nationala, de la care, in mod constitutional, inca se mai reclama.