NU finanțării publice a campaniilor electorale!

Andrei Cornea 03.03.2015

De același autor

De ce ar trebui eu, ca plătitor de impozite, să subvenționez implicit partide pe care nu le doresc la putere, ba chiar aș dori să nu existe?

 

Cum ar trebui să fie finanțarea campaniilor elec­torale? Din fonduri publice sau private? Iar dacă sunt private, oare ar trebui ca ele să fie limitate, așa cum prevede legea actuală (adoptată în 2006), sau nelimitate, așa cum se întâmplă în Statele Uni­te, de exemplu? Comisia parlamentară de Cod elec­toral, preluând un model polonez, ni se spune, a adoptat recent în unanimitate principiul finanțării exclusiv de la buget a campaniilor. Argumentul a fost că numai așa se va evita corupția și banii ne­gri donați de partide. Nu ne impresionează această grăbită unanimitate, așa că ne vom întreba dacă soluția adoptată este rezonabilă.

 

În actuala lege, nu se pot depăși anumite plafoane în donațiile private făcute partidelor. De ase­me­nea, partidele dispun de anumite subvenții anuale de la buget, calculate după un anumit algoritm. Orice sumă – legal donată – care depășește pla­fo­nul (calculat în baza salariului minim pe eco­no­mie) este confiscată. Costul real al campaniilor elec­torale depășește însă cu mult acest plafon și de aceea partidele sunt tentate să primească do­na­ții neînregistrate și nedeclarate (bani duși cu ser­vieta), care, evident, au destule șanse să fie mur­dari. În felul acesta, partidele procură fonduri su­ficiente, iar oamenii de afaceri vor spăla diverse su­me, obținând pe deasupra promisiuni de la oa­me­nii politici. Cazul Udrea, investigat acum de DNA, este o bună dovadă a acestui mecanism pe­riculos. Or, tocmai existența unui plafon legal es­te ceea ce creează tentația încălcării legii din par­tea partidelor. Cu ce se vor schimba lucrurile atunci, dacă finanțarea campaniilor va fi trans­ferată asupra bugetului? Cu nimic, afară doar că sar­cina financiară va cădea asupra tuturor plă­ti­torilor de impozite. Campaniile vor rămâne la fel de scumpe în realitate, iar ingineriile financiare prin care se vor transfera bani nedeclarați dinspre oa­menii de afaceri către partide și candidați vor înflori cel puțin la fel de bine ca și acum. Orice de­calaj major între oferta legală de fonduri și cererea reală va tinde să fie redus în mod ilegal. Dar fi­nan­țarea de la buget are și alte cusururi.

 

Primul dintre acestea privește faptul că banii pre­văzuți se decontează după alegeri, spune proiectul adoptat de Comisie. Așadar, partidele trebuie să se împrumute înaintea campaniei electorale. În acest caz, partidul de la putere are, mi se pare, un clar avantaj. Băncile s-ar putea să fie mai ge­ne­roase cu partidele aflate la putere. Dar, oricum, rezultă că prin finanțarea de la buget vom deplasa influența de la donatorii privați români la bănci - și ele private, în plus deținute, în majoritate, de ca­pitalul străin.

 

Apoi, mă întreb: în numele cărui principiu de drept cetățenii ar fi privați de dreptul de a-și exprima opțiunea politică, adeziunea la un par­tid sau la un candidat la președinție și prin donații, mai ales în timpul cam­pa­niilor elec­to­ra­le? Desigur, donația - de 10 lei sau de un milion de lei - tre­buie să fie transparentă și deci în­re­gis­trată cu ac­te contabile. Dar de ce să fie oprită? Mai mult, în numele cărui principiu de drept ea trebuie să fie li­mitată, ca în legea actuală? În plus, de ce ar tre­bui eu, ca plătitor de im­po­zi­te, să sub­venționez implicit partide pe ca­re nu le doresc la putere, ba chiar aș dori să nu existe? De ce ar trebui eu să con­tri­bui la candidaturile lui Dan Dia­co­nes­cu și C.V. Tudor și chiar Vic­tor Ponta, plagiatorul? Sunt de acord să plătesc impozite pentru mul­te, in­clu­siv pen­tru ca statul să asigure un ca­dru pro­pice pentru alegeri, dar de aici și până la a subvenționa can­di­daturi corupte, șovine, antioccidentale și populiste es­te o cale lungă, pe care nu doresc s-o parcurg! Una este sus­ți­ne­rea cadrului jocului democratic, și alta – susținerea unora dintre jucătorii în­șiși. Prima mi se pare o datorie pu­blică, cea de-a do­ua – o opțiune privată.

 

Soluția, după mine, nu este finanțarea de la buget, ci finanțarea exclusiv din fonduri private, neplafonată și trans­pa­rentă, cu respectarea unor reguli de înregistrare severe și cu pedepse aspre pentru orice evaziune fiscală. În felul aces­ta, cred, nivelul de corupție va scă­dea, fie și numai pentru că una din­tre destinațiile importante ale banilor negri va pierde din pondere. Cel pu­țin, partidele vor fi mai puțin tentate să se preteze la inginerii financiare, de­venite nu doar mai riscante, dar și mai puțin necesare, deoarece nu mai există limite legale, dincolo de care ori­ce sumă este confiscată. Unii vor zi­ce: astfel, partidele se vor afla la che­re­mul oamenilor de afaceri bogați, chiar mai mult decât acum. Dar e pre­ferabil ca ele să aibă cât mai mulți do­natori privați (iar numărul acestora poa­te crește foarte mult, dacă s-ar ape­la la potențial numeroșii mici do­na­tori) decât să aibă unul singur – sta­tul – a cărui imparțialitate este foarte ne­convingătoare – la noi cel puțin, un­de în practică statul înseamnă un par­tid sau o coaliție majoritară. Interesul public rezultă mai sigur din însumarea și contrapunerea spontane a nu­me­roa­se interese private decât din auto­pro­mo­varea statului ca unic exponent al acestui interes public. Aș mai adăuga că, deocamdată, partidele politice „be­neficiază“ de extrem de puțină apre­ciere din partea publicului. Oare cei ca­re au votat în unanimitate finan­ța­rea din banii contribuabililor a cam­pa­niilor electorale își închipuie că în acest fel vor ridica nivelul respectiv de apreciere? Nu vor zice oamenii: „Du­pă ce că trebuie să plătim pentru ne­simțiții și corupții din parlament, acum trebuie să plătim ca ei să fie și aleși acolo“?

 

Trebuie să știm, desigur, cine câți bani a dat și cui, pentru a evalua co­rect legăturile dintre politicieni și oa­menii de afaceri. Totuși, existența aces­tor legături rămâne un dat inevi­tabil într-o societate capitalistă și li­beră. Întrebarea este numai dacă vrem să le scoatem la lumina zilei și, deci, eventual, să le putem cu ușu­rin­ță judeca sau preferăm să le ascundem ipocrit, interesat și, în orice caz, pă­gubos pentru societate.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22