De același autor
Decizia CCR din 16 februarie, în temeiul căreia SRI nu mai poate face interceptări (ascultări) la cererea procurorilor DNA, DIICOT și din Parchetul General, pe motiv că SRI nu este organ de urmărire penală, face parte din aceeași serie nefericită cu „legea lui Dragnea“ privind „discriminarea socială“: noblețe, democratism în aparență, care acoperă sau riscă să acopere lucruri mai puțin frumoase. S-o spunem clar: Decizia CCR e o bătălie pierdută pentru lupta anticorupție, dar și un risc la adresa securității naționale, într-o vreme internațională tulbure.
Vorbim mai întâi, bineînțeles, despre declararea ilegală a interceptărilor în dosarele în curs, fără a aștepta închiderea acestora. Ideea care se desprinde e urgența: presupusele încălcări ale dreptului la intimitate au fost atât de teribile, încât e musai să fie îndreptate pe loc! Dar unde a fost abuzul atâția ani? A demonstrat cineva neutru (vreo instanță) până acum că interceptările realizate sub mandatul unui procuror și cu avizul unui judecător au fost abuzive ori excesive? N-am auzit. Am auzit, în schimb, și am văzut transcrierile nenumăratelor șpăgi, trafic de influență, șantaje etc. Pe astea le radem de acum din dosare? Cică e la latitudinea judecătorului, spune judecătorul constituțional Daniel Morar, deoarece există „nulități absolute“ și „nulități relative“. Cum adică? Curtea înlocuiește o ambiguitate („alte organe specializate“) cu un haos? Dosarul lui Oprescu devine mai alb, fiindcă aici nulitatea e absolută (a dosarului!), în timp ce al lui Icsulescu – nu, că e „relativă“? Și apoi, mă întreb și eu, ca omul prost: de ce o conversație telefonică dintre doi inși care pun la cale fie o șpagă uriașă, fie un trafic de droguri, fie chiar o crimă poate deveni deodată „probă lovită de nulitate“ în instanță, dacă a fost culeasă de SRI, dar aceeași probă e în regulă, dacă a fost culeasă de un serviciu tehnic al DNA sau DIICOT (care încă nu există)? E mai important cine trage cu urechea decât ce anume află acesta? Însă, se va spune, poate: cum putem fi siguri că ce ascultă SRI e corect, și nu contrafăcut sau abuziv descifrat? În general, parcă poți să ai încredere în „servicii“?
Or, eu cred că nu vom evita abuzurile pentru viața privată a cetățeanului mai bine dacă scoatem SRI din joc complet în dosarele de corupție, dotând în schimb procurorii cu servicii de informații specializate (care vor dubla, tripla SRI). Dimpotrivă, mărim riscul de abuzuri. Există o metodă veche și verificată în construcția politică și instituțională pentru a evita abuzul și prea marea putere a unei singure instituții: divizarea responsabilității și cooperarea instituțională. Este exact ceea ce am avut până în 16 februarie: dosar DNA sau DIICOT, realizat (deloc exclusiv) și cu sprijinul tehnic al SRI, mandatul de interceptare fiind aprobat de un judecător. Trei parteneri, așadar, independenți ierarhic. De acum înainte însă, unul dintre parteneri (ofițerul de informații) va deveni subordonatul ierarhic al procurorului. Era greu de crezut, până acum, că un procuror abuziv putea să-l convingă pe un ofițer SRI ca acesta să-i falsifice probele din interceptările obținute, deoarece ofițerul îi era doar colaborator, nicidecum subordonat. Și invers, e mai puțin probabil ca un ofițer de informații să falsifice probele pentru un procuror colaborator decât pentru un procuror care-i e șef, căruia, să zicem, vrea să-i fie pe plac cu orice preț. În definitiv, n-are foarte mare importanță cine te ascultă. Dar cred că are oarecare importanță pentru evitarea abuzurilor și creșterea încrederii ca cel care te ascultă și cel care utilizează informația într-un dosar penal să nu aparțină aceleiași instituții și ca unul să nu fie subordonatul celuilalt. E tocmai ceea ce a refuzat acum CCR. Așadar, însuși principiul pe care se bazează hotărârea CCR mi se pare vicios în fond, și nu numai aplicarea sa la dosarele în curs.
Apoi, corupții se plâng în mod uzual de „dosare politice“. Dacă e un adevăr aici ale cărui consecințe CCR a vrut să le înlăture, a procedat straniu. În fapt, cred că SRI e mai greu controlabil politic chiar decât DNA, DIICOT sau Parchetul General, care pe viitor vor dispune de servicii de ascultare. Se spune adesea, și cu destul temei, că SRI se sustrage relativ ușor aproape oricărui control civil, inclusiv celui al parlamentului. SRI, învelit în secretul operațiunilor sale, are și acest mic avantaj de a fi o nucă tare pentru cei din afară, inclusiv pentru politicieni. DNA a fost și el o nucă tare cu Kövesi la cârmă, dar lucrul e mult mai puțin valabil pentru DIICOT și Parchetul General. V-ați simți mai liniștiți cu ascultări, potențial comandate de persoane de genul Alina Bica și Tiberiu Nițu, până nu de mult șefii acestor două instituții, și care apoi, tot ei, să instrumenteze și dosarele? Iar dacă – să zicem – toate instituțiile „de forță“ sunt influențabile politic într-o anumită măsură într-o direcție sau alta, parcă e mai bine ca ele să aibă nevoie de colaborare, fie și pentru verosimila anulare reciprocă a influențelor respective.
În concluzie, Decizia CCR nu numai că pune piedici neașteptate în calea luptei anticorupție și a crimei organizate, dar ea e mai permisivă chiar și cu ceea ce pretinde că dorește să îngrădească: abuzurile la siguranța cetățeanului - interceptările cu consecințele respective ar putea deveni mai abuzive, nu mai puțin abuzive și, potențial, mai supuse influențelor politice.
P.S. Între timp, prin OUG, guvernul a încercat să remedieze situația, cel puțin provizoriu. Parchetele vor putea folosi numai infrastructura tehnică a SRI, dar ofițerii vor fi proprii. Pe de altă parte, SRI capătă pentru prima dată dreptul de urmărire penală în cazuri de terorism, trădare și alte asemenea, privind siguranța națională. Prin „colaborarea“ dintre CCR și guvern, atât SRI, cât și parchetele devin sau vor deveni de fapt mai puternice fiecare pe felia lui, deoarece se intersectează și colaborează mai puțin. Abuzurile pentru cetățean nu pot fi, în consecință, decât mai probabile