De același autor
O confluență dintre semidoctismul cu diplomă și neîncrederea în instituțiile statului liberal generează recăderea periculoasă în superstiție și conspiraționism a unei părți deloc nesemnificative a populației.
Ministerul Sănătății – spune ministrul de resort – va promova o lege care să sancționeze refuzul părinților de a-și vaccina copiii – act ce pune în pericol nu numai sănătatea acestora, dar, de la un anumit grad de refuz, și sănătatea populației în ansamblu. Era și cazul. Datele arată că numai într-un singur an – 2014 față de 2013 – rata vaccinării cu ROR (rujeolă, oreion, rubeolă) a scăzut cu aproape 20 de puncte procentuale (de la 97,4% la 78,3%) în București, iar cea a vaccinării cu DTP (difterie, tetanos, pertussis) cu peste 20 de puncte procentuale, de la 95,9% la 75%. Remarcabil însă mi se pare faptul că pe ansamblul țării scăderile sunt cu mult mai mici, de exemplu, doar cu două puncte procentuale pentru ROR.
De ce remarcabil? Fiindcă Bucureștiul are, cantitativ vorbind, populația de părinți tineri (cu copii mici la vârsta vaccinărilor) cea mai instruită, cea mai informată, dar și cea mai bine situată material. De unde rezultă – împotriva unei credințe naive – că sporul de informație și instrucție nu numai că nu ferește de obscurantism și conspiraționism, dar le și facilitează acestora răspândirea.
Se cunoaște că moda refuzului vaccinării – deja puternică în SUA și în unele țări europene – a găsit la noi susținători din belșug, inclusiv în unele grupări ortodoxiste, precum organizația ProVita. Dar chiar BOR adoptă formulări echivoce: „Susține vaccinările dacă acestea urmăresc scopuri terapeutice, și nu comerciale și este respectată libertatea pacienților“. Dar, mai întâi, „pacienții“ sunt copiii de un an, care nu au discernământ! Apoi, cine decide dacă vaccinul are, sau nu, o valoare „terapeutică“? Părintele, medicul, preotul? Până una-alta, Internetul abundă cu pseudoinformații privitoare la presupusa nocivitate a vaccinurilor. Oamenii lipsiți de o instrucție științifică reală pot cădea ușor pradă acestor pseudoinformații, vehiculate iresponsabil chiar și de unii „formatori de opinie“ din Occident sau de la noi.
Vorbind în termeni generali, nu ar trebui să ne mirăm prea mult de persistența neîncrederii în știință. Întotdeauna, numai o minoritate a crezut cu adevărat în aceasta, iar majoritatea a crezut în demoni, duhuri, descântece, zei (fie și rebotezați „extraterești“). Sunt destule motive pentru „necredința“ în știință, printre care – enumerând la repezeală câteva – faptul că știința elimină centralitatea omului din univers, exilează divinitatea activă, este contraintuitivă, presupune o disciplină riguroasă a gândirii raționale și eliminarea emoțiilor. Cu toate acestea, au existat epoci, în sec. XIX și XX, când cel puțin marea majoritate a populației instruite a crezut în știință. Azi situația pare a se schimba: un procent semnificativ al acestei populații devine „sceptică“ în această privință.
Văd două cauze principale ale acestui „scepticism“, specifice situației de la începutul secolului XXI (care se adaugă la cele generale, notate mai sus).
Mai întâi, dezvoltarea (chiar și la noi) a educației, astfel încât procente însemnate ale populației au astăzi nu numai studii liceale, dar și studii universitare, deși a ameliorat performanțele punctuale ale oamenilor, nu a asigurat decât într-o măsură limitată difuzarea spiritului științific. Devenită de masă, educația liceală și chiar cea universitară au rămas superficiale și, în cel mai bun caz, instrumentale. Pe vremuri, educația era mai limitată în suprafață sub raport populațional, dar mai profundă. De aceea, azi, milioane de oameni cu diplome universitare, cu masterate și chiar doctorate gândesc preștiințific sau neștiințific, dar cred în schimb despre ei că au competența de a discuta și critica știința în ansamblu, deoarece posedă câteva elemente de vocabular științific. Trebuie să recunoaștem că există și persoane foarte capabile în specialitatea lor, dar care judecă complet preștiințific, de îndată ce se referă la alte specialități – spre pildă, „realiști“ care nu înțeleg valoarea științifică a istoriei sau a biologiei evoluționiste ori „umaniști“ care nu înțeleg fundamentele fizicii etc.
Dar găsesc și un alt motiv important, socio-politic: mulți oameni nu au încredere în știință, fiindcă aceasta este tot mai mult văzută ca parte a establishment-ului (stat și corporații) sau, cum se spune, a „sistemului“. Or, spre deosebire de ceea ce se întâmpla acum 100 de ani, azi mulți nu numai că privesc critic statul, dar îl văd adesea ca pe o parte a unei entități malefice, pusă pe control total și nimicirea vieții – „sistemul“. Știința, cu laboratoarele ei extrem de scumpe, cu limbajele ei incomprehensibile pentru neinițiat, cu reacțiile ei, nu o dată, contradictorii (ceea ce, științific vorbind, este extrem de normal), cu realizările ei uimitoare, dar și înfricoșătoare pare a fi principala resursă a „sistemului“. Ca să „crezi în știință“, când nu ești tu însuți un om de știință și nici măcar nu înțelegi spiritul acesteia, ar trebui măcar să ai încredere în instituțiile socio-politice care garantează și finanțează știința – statul și „sistemul“. Când însă ești tot mai ispitit să vezi în stat și în corporații un „mare Satan“, când devine cool să fii „antisistem“, anticorporatist, neoanarhist, e aproape obligatoriu să ajungi neîncrezător a priori în știință, iar la limită să vezi în întreaga știință mainstream o „conspirație“ urzită de forțele răului.
Prin urmare, susțin că o confluență dintre tot mai răspânditul semidoctism cu diplomă, care ratează spiritul științific, și neîncrederea mereu mai mare din epoca noastră în instituțiile statului liberal generează recăderea periculoasă în superstiție și conspiraționism a unei părți deloc nesemnificative a populației, nu în ultimul rând, a celei zise „instruite“. Înțelegem, poate, acum și de ce refuzul vaccinării tinde să fie mai mare la București decât în zone mai sărace din provincie: acolo, oamenii, statistic vorbind, mai tradiționaliști, au rămas mai obedienți față de edictul autorității și mai puțin expuși la módele anarhiste de pe Internet. Dimpotrivă, printre noile generații urbane se regăsesc în mai mare măsură spiritul contestatar (pe care îl lăudăm în alte situații), cât și scepticismul generalizat față de „adevărurile“ publice. E ironic că, dorind să fie libere de tirania „Sistemului“, destule persoane aparținând acestor generații ajung să refuze rezultatele cele mai prețioase ale științei, neștiind să vadă în aceasta unul dintre bunii și vechii aliați ai libertății.