De același autor
Condamnând abuzul la care s-a pretat USL împotriva predecesorului său, Klaus Iohannis va avea o mai bună apărare împotriva unui eventual viitor abuz al cărui obiect va putea fi el însuși.
Klaus Iohannis, noul președinte al României, are o restanță. Una moștenită din trecut: calificarea evenimentelor din 2012 ca atentat grav la adresa statului de drept (dacă se dorește evitarea sintagmei „lovitură de stat“), la care și vechiul PNL a fost parte. Am înțeles că în campania electorală nu a fost tactic potrivit să condamne fără echivoc acele evenimente. Fiecare vot era necesar și susținerea vechiului electorat al PNL, ca și a PDL-ului, era esențială. Dar acum, adus la putere printr-un val popular de negândit, lucrurile ar trebui să stea diferit. Nu e vorba aici neapărat despre o desolidarizare de partidul căruia i-a aparținut până acum câteva zile. Nici despre a-și recunoaște inacțiunea sau chiar complicitatea proprii de atunci. E vorba despre educația democratică pe care liderii trebuie s-o administreze națiunii și lor înșişi: a-ți privi critic trecutul, a recunoaște public erorile stau ca garanție minimală că nu se va mai permite repetarea lor.
Mutatis mutandis, e același lucru cu recunoașterea crimelor comunismului sau ale nazismului: o societate devine cu adevărat matură democratic atunci când își face autocritica. Ideea că trebuie lăsat trecutul în pace și privit numai spre viitor e nu doar imorală, dar și eronată sub raport practic: trecutul netratat corespunzător revine și lovește când te aștepți mai puțin.
Până și V. Ponta pare a fi înțeles că plagiatul său nu îi folosește și, fără a recunoaște efectiv delictul, i-a dat de înțeles actualului ministru al Educației că are cale liberă să-i retragă titlul de doctor în drept în baza deciziei Comisiei de Etică a Universității din București. E o lecție aici: nu te poți ascunde de consecințele unui plagiat nici dacă ești prim-ministru.
Trebuie să se înțeleagă odată pentru totdeauna și de către o majoritate a națiunii: constituie alunecări spre dictatură faptul de a modifica legi esențiale prin ordonanțe de urgență pentru avantaje politice de moment, cel de a interveni grosolan în mersul unor instituții esențiale prin presiuni, cel de a abuza de procedura suspendării președintelui fără avizul Curții Constituționale, cel de a-i amenința pe judecătorii acestei Curți. Ar fi extrem de periculos să se treacă senin peste lecția anului 2012, când am scăpat de căderea în „prăpastie“ numai datorită presiunilor occidentale și a mobilizării unei părți a societății la boicotarea referendumului. Trebuie să rostim limpede: nu numai soarta unui președinte era atunci în joc, ci în primul rând soarta statului de drept. Și cine altul să comunice acest lucru în modul cel mai convingător decât omul politic cel mai popular din acest moment – Klaus Iohannis?
De altfel, o asemenea declarație ar fi, chiar pragmatic vorbind, în avantajul noului președinte. Acum el este foarte popular, dar cine știe ce va fi peste doi-trei ani? Or, așa cum stau lucrurile, el poate fi la rândul său suspendat oricând de o majoritate parlamentară ostilă și demis printr-un referendum cu un prag de participare ajuns acum la numai de 30%. Condamnând abuzul la care s-a pretat USL împotriva predecesorului său, Klaus Iohannis va avea o mai bună apărare împotriva unui eventual viitor abuz al cărui obiect va putea fi el însuși.