De același autor
Atunci când s-a comis o nedreptate flagrantă, o instigare la ură, când acestea se adaugă altora multe, devenite sistematice, când acestea sunt recunoscute unanim și fără dubiu, suntem datori să ne solidarizăm cu victima în virtutea calității noastre de oameni liberi și de cetățeni, nu de „breaslă“, neavând nicio importanță ce, cum și nici măcar dacă scriem.
Mai știți cum începe Anna Karenina? „Familiile fericite sunt toate la fel. Familiile nefericite sunt fiecare altfel.“ Parafrazându-l pe Tolstoi, aș zice: cei care se solidarizează în apărarea unei nedreptăți flagrante au un text unic. Cei care refuză să se solidarizeze au o mie de texte și pretexte, fiecare altfel.
Protestul „celor 500“ (deveniți între timp aproape 600, jurnaliști, publiciști etc.) a fost un astfel de text unic. L-a semnat cine a dorit. N-au existat condiții prealabile. N-am întrebat câte articole a scris fiecare, de ce tip erau aceste articole ori de care parte a baricadei politice au stat semnatarii de-a lungul timpului, ce patroni au sau au avut, nici nu le-am numărat păcatele de presă sau din alte locuri. Vor fi fost și de astea, desigur, dar oamenii s-au simțit solidari cu persoanele hăituite și insultate de Antena 3 – adică, mai ales, dar nu numai, cu Andreea Pora - și „au vorbit“ într-un unic glas, semnând.
Din partea celor care nu au semnat te-ai fi așteptat la tăcere. Nu e şi tăcerea un răspuns suficient? Ei bine, se pare că nu a fost. Așa că au curs explicațiile. Interesant însă: practic, toți aceștia au simțit nevoia să-și exprime indignarea față de o anumită emisiune de la Antena 3. Da, e o murdărie fără margini, au spus ei ritos, e cumplit! Dar totuși... și au început să curgă pretextele pentru a rămâne cu brațele încrucișate. Iar pretextele au avut diversitate: nu s-a semnat protestul fiindcă, explică unii, ei „nu se indignează în turmă“. Pe deasupra, nu le plac unii dintre semnatari, care li se par „propagandiști“. Alții văd în protest o acțiune politică a „băsiștilor“; alții sunt supărați că nu se respectă „echidistanța” (Mircea Toma), alții găsesc în protest „legitimări de grup“, alții descoperă numai „agenda partizană“ a protestului ori constată oripilați că printre respectivii protestatari există unii care „insultă sistematic România electorală“ (Paul Cernat). Așa că o cam merită! Sunt unii care le reproșează semnatarilor sau unora dintre ei că au făcut cam la fel ca Antena 3, fie și cu câteva grade mai benign, și că deci protestul nu ar avea autoritate morală. Căci e irelevant a se stabili gradații în rău! Alții au zis că nu e asta problema principală a momentului etc. În plus, cineva (Ovidiu Șimonca) e supărat pe Gabriel Liiceanu, care nu numai că a semnat și el protestul, dar i-a comparat pe cei câțiva jurnaliști insultați de Antena 3 cu cavalerul din gravura lui Dürer, Cavalerul, Diavolul și Moartea. (Bietul Șimonca, ce nefericit trebuie să fie un om pe care îl scoate din minți alegoria lui Liiceanu, care, magnanim, dar nu rău țintit, a dat „titlul de cavaler al lui Dürer“ Andreei Pora și lui Dan Tăpălagă!)
Culmea pretextelor absurde, de data aceasta și fiindcă are pretenții de logică, mi s-a părut însă atinsă într-un articol al d-lui Sorin Cucerai din Observatorul cultural, Ziariști, publiciști și războaie. Omul admite și el că dreptul la demnitate al Andreei Pora a fost încălcat „într-o manieră insuportabilă“. Insuportabilă teoretic, dar... în practică d-l Cucerai o suportă. De ce? Mai întâi, logicianul nostru discerne că printre cei care lucrează în presă unii sunt publiciști, alții jurnaliști. Ei nu ar face parte din aceeași breaslă, așa încât când un publicist (asta e Andreea?) cere celeilalte categorii să se solidarizeze cu el „în numele breslei“ e un „act incorect factual și necinstit din punct de vedere moral“. Căci nu avem breaslă, ci bresle. (Oare e necinstit moral și ca heterosexualii să se arate solidari cu homosexualii atunci când acestora li se comit nedreptăți, cei sănătoși cu cei bolnavi, bărbații cu femeile, majoritarii cu minoritățile etc.? Căci nici toți aceștia nu aparțin „aceleiași bresle“.) Mai mult, și publiciștii sunt de mai multe subcategorii, de asemenea fără legătură între ele. „E neclar în virtutea cărui temei etic cineva care practică un anume tip de publicistică are obligația de a se solidariza cu altcineva care practică un alt tip de publicistică.“ Neclar? Vă dau eu, domnule sceptic, două motive clare: fiindcă atunci când s-a comis o nedreptate flagrantă, o instigare la ură, când acestea se adaugă altora multe, devenite sistematice, când acestea sunt recunoscute unanim și fără dubiu, suntem datori să ne solidarizăm cu victima în virtutea calității noastre de oameni liberi și de cetățeni, nu de „breaslă“, neavând nicio importanță ce, cum și nici măcar dacă scriem.
Ori măcar, dacă nu din alt motiv, ne solidarizăm, domnule Cucerai și alți domni publiciști și doamne publiciste, din egoism luminat, fiindcă noi, „turma“, ne temem că, mai devreme sau mai târziu, va urma și rândul nostru și că nici al vostru, de altfel, nu va întârzia mult! Da, o facem deoarece, acolo unde dvs. distingeți între tipuri și subtipuri impenetrabile de publiciști, carnasierele lumii noastre s-ar putea să distingă numai între mic dejun, prânz și cină! //