De același autor
S-ar putea ca ziua de 23 aprilie 2017 să intre în istorie ca fiind începutul refluxului valului populist și izolaționist din lumea occidentală. Primul tur al alegerilor prezidențiale din Franța l-a propulsat pe primul loc pe Emmanuel Macron, de 39 de ani, un politician „nou“, nemembru al niciunuia dintre marile partide, un liberal și centrist de stânga, proeuropean. Are toate șansele ca pe 7 mai, la al doilea tur de scrutin, să o învingă pe Marine Le Pen, candidata dreptei naționaliste, antieuropene și protecționiste, la un scor confortabil, raliind în jurul său un electorat larg, de toate orientările moderate, fie de stânga, fie de dreapta. (A primit imediat după aflarea primelor rezultate susținerea tuturor tenorilor dreptei și ai stângii.) A fost înlăturat pericolul unei confruntări Le Pen-Mélenchon (stânga radicală) în al doilea tur – ceea ce nu era deloc imposibil, judecând după scorurile foarte mari obținute de acesta din urmă. Mai mult, devansându-și contracandidata cu vreo două procente, Macron înregistrează și o victorie simbolică a moderației asupra extremismului, care e cu atât mai semnificativă, cu cât ascensiunea sa fulgurantă comporta un element de nesiguranță.
Mulți au comentat că această victorie a independentului Macron (mișcarea sa „En Marche“ a apărut abia în urmă cu un an) a marcat declinul deopotrivă al stângii și al dreptei tradiționale. Candidatul socialist, Hamon, a obținut un scor mizerabil de abia 7%, iar François Fillon, candidatul republicanilor, a venit abia al treilea la primul tur de scrutin, cu vreo două procente sub Marine Le Pen. Aceste observații sunt numai parțial corecte: e adevărat că partidele tradiționale sunt în suferință în Franța, așa cum au fost și în Austria cu ocazia alegerilor prezidențiale, dar și în Italia; de asemenea, nu se poate omite faptul că, în pofida victoriei lui Macron, circa 40% din electoratul francez a votat în favoarea unor candidați extremiști – de dreapta sau de stânga. Și în Olanda, la recentele alegeri parlamentare, extremistul Geert Wilders a obținut un scor bun, chiar dacă nu a reușit să vină în frunte, așa cum toată extrema dreaptă naționalistă spera și aștepta.
Totuși, Macron e departe de a fi un veritabil „outsider“ (așa cum îi place să se prezinte). A fost, un scurt timp, consilierul președintelui Hollande, apoi ministrul Economiei, dar și membru al Partidului Socialist. A demisionat, ce-i drept, din ambele poziții, din pricina unor poziții ceva mai liberale decât ale establishment-ului partidului. Dar nu e absurd să fie considerat (așa cum, de altfel, o și sugerează Marine Le Pen cu acrimonie) drept „fața ascunsă“ ori „rezerva strategică“ a stângii moderate, ba chiar a „sistemului“. Oricum, e greu ca fostul director de bancă și ministru să fie considerat „antisistem“. (Dar nu-i o virtute să fii „antisistem“!) Dacă Macron va câștiga președinția Franței, exemplul său va dovedi că mult hulitele (de populiști) „elite“ au capacitatea remarcabilă de a recâștiga terenul pierdut înaintea populiștilor, fie generând „independenți“ carismatici precum Macron, fie, precum în cazul președinției americane a lui Trump, impunând treptat o „normalizare“ în sens tradițional republican. (În politica externă, Donald Trump a răsturnat aproape toate tezele radicale și izolaționiste cu care a plecat: NATO nu mai e „depășit“, cu Rusia relațiile sunt rele, s-a implicat militar în Siria, China nu mai „manipulează piața“, cu aliații din Asia-Pacific a reînnodat legăturile spre a face față amenințărilor nord-coreene, a renunțat la bilateralism în raporturile economice cu Germania și așa mai departe.)
Dacă e așa, e o veste bună, nu în ultimul rând pentru democrația din Europa de Centru și de Est și, în particular, pentru România. Căci o Franță devenită ostilă Uniunii Europene (ca în cazul unei președinții Le Pen, care ar fi fost posibilă în cazul unui acces în al doilea tur al candidatului de extremă stângă, Mélenchon) ar fi putut duce la destrămarea de facto sau chiar de jure a Uniunii, o ruptură în raporturile transatlantice și un „prieteșug“ cu Rusia lui Putin, care ar fi ajuns să domine strategic Europa. Iar o președinție Fillon (dacă n-ar fi existat scandalul de corupție al acestuia, intrarea acestuia în turul doi în locul lui Macron ar fi fost foarte plauzibilă) ar fi însemnat, cel puțin, o atitudine mult prea îngăduitoare față de Rusia. Dar se pare că n-a fost să fie. În consecință, politicienii naționaliști și care pescuiesc de zor în apele tulburi ale populismului din aceste părți – de la Orbán la Dragnea –, care ba aruncă ochiade lui Putin, ba se rățoiesc la presupușii „sorosiști“ ori la multinaționale, au de ce să fie neliniștiți. Încă nu va fi după cheful lor!
Ar mai fi ceva de spus: Europa, în general, și Franța, în particular, au traversat vremuri dificile în ultimii ani - o creștere economică insuficientă, șomaj ridicat, polarizări sociale importante, un val de imigranți din Orientul Mijlociu și Libia, dar mai ales un val fără precedent de atentate teroriste sângeroase din partea islamismului jihadist (de care Franța a suferit cel mai mult), în plus, o probabilă, chiar dacă nerecunoscută, susținere ideologică, financiară și informațională a Rusiei pentru populiști și radicalii antieuropeni și anti-NATO, precum Marine Le Pen. La asta s-au adăugat și scandalurile de corupție din interiorul clasei politice, de felul celui care a năruit candidatura lui Fillon. Dacă, așadar, după toate aceste necazuri, va deveni președintele Franței un liberal pro-NATO, pro-UE, pro-business, susținător al „societății deschise“, putem spune că – în pofida marilor dificultăți care rămân de înfruntat – Europa libertăților, a prosperității și justiției nu-i chiar acel vas pe cale să naufragieze pe care începusem să-l vedem în coșmarurile noastre.