De același autor
În dimineața de 25 noiembrie, trei vase ucrainene - două șalupe blindate, Berdiansk, Nikopol’, și un remorcher, Iani Kapu -, s-au apropiat de strâmtoarea Kerci, venind de la Odessa. Au fost întâmpinate în apropiere de strâmtoare de navele grănicerilor ruși. Remorcherul a fost lovit de nava rusească de grăniceri Don, într-o secvență parcă desprinsă din filmele cu pirați. Nava rusească e de câteva ori mai mare, are 1.210 tone și un echipaj de 47 de marinari. Agențiile moscovite de presă au anunțat faptul că din porturile ucrainene la Marea de Azov ar fi plecat nave militare spre Kerci, știre care s-a dovedit falsă, dar care a furnizat un pretext pentru ca Rusia să-și ridice în aer elicoptere de asalt Ka-52 cu rachete antinavă și avioane de vânătoare SU-25. După ce au patrulat zona, ele au dispărut de pe radar.
Spre seara zilei de duminică, 25 noiembrie, șalupele ucrainene s-au îndepărtat de strâmtoare. Ele se aflau în apele internaționale, la 12 mile maritime (22,7 km) de țărm, când au cerut ajutor prin radio. Deci cu 500 de metri în afara graniței pe care Moscova o pretinde, ca urmare a anexării Crimeei, în 2014. Șalupele ucrainene fuseseră atacate, la adăpostul nopții, de nave de frontieră și nave ale FSB, principalul serviciu rus de securitate. Mai mulți marinari au fost răniți, echipajele au fost arestate (în total 24 de oameni), iar navele reținute și aduse în portul Kerci.
Moscova pretinde că autoritățile de la Kiev nu au notificat trecerea navelor prin strâmtoare, cum este procedura, după 2014. Însă Kievul spune că a notificat, dar n-a primit răspuns. Mai mult, navele ucrainene ar fi fost atacate pe drumul de întoarcere, deci nici vorbă de forțarea intrării în Marea de Azov prin strâmtoarea Kerci.
Controlul asupra strâmtorii Kerci
Regimul de navigație este stabilit prin tratatul dintre Federația Rusă și Ucraina privind cooperarea în utilizarea Mării de Azov și a strâmtorii Kerci, semnat la 24 decembrie 2003. Marea de Azov și strâmtoarea sunt considerate ape interioare ale Rusiei și Ucrainei, cele două țări urmând să decidă împreună în toate problemele. Documentul mai prevede trecerea liberă a navelor comerciale și militare ale celor două țări prin strâmtoarea Kerci, în și dinspre Marea de Azov, precum și navigația liberă a navelor comerciale ale terților spre porturile Rusiei și Ucrainei. În cazul navelor necomerciale sub pavilion străin (se aveau în vedere cele militare), era necesar acordul ambelor părți, atât al Rusiei, cât și al Ucrainei. O anexă la acest document, acord privind securitatea navigației în mare și strâmtoare, s-a semnat în 2012. Se referă exclusiv la detalii tehnice, nu se discută problema graniței, asupra căreia Moscova și Kievul nu s-au înțeles niciodată.
După anexarea Crimeei, controlul asupra strâmtorii Kerci a fost de facto realizat de autoritățile rusești, cu încălcarea tratatului din 2003, care formal este încă în vigoare. Trecerea prin strâmtoare în fiecare caz concret presupune aprobarea comandantului portului Kerci, din martie 2014, odată cu anexarea Crimeei, port rusesc. Deși Rusia nu a denunțat tratatul din 2003, ea consideră strâmtoarea Kerci parte a apelor teritoriale rusești. Ucraina, dar și comunitatea internațională, care nu recunosc anexarea Crimeei, insistă că strâmtoarea are statut internațional.
Astfel, episodul dramatic din seara zilei de 25 noiembrie este un fel de declarație a lui Putin că peninsula Crimeea (cu strâmtoarea Kerci) este teritoriu rusesc. Iar după regulile de apărare a granițelor, Rusia își rezervă dreptul de a trage în oricine îi trece frontiera, chiar și în cine se apropie de ea, fără s-o treacă. Putin reafirmă că Rusia a anexat Crimeea, în speranța că astfel Ucraina, în primul rând, dar și celelalte state or să recunoască asta.
Agresiunea Rusiei este clară, ea a încălcat dreptul internațional, dreptul maritim internațional, tratatul bilateral ruso-ucrainean privind Marea de Azov, ce prevede tranzitul liber prin strâmtoare, inclusiv al navelor militare. De vreme ce niciun stat din lume nu a recunoscut anexarea Crimeei, alegația Moscovei conform căreia Ucraina ar fi încălcat teritoriul rus nu poate fi luată în considerare.
Dilemele introducerii Legii marțiale
În ciuda faptului că amenințarea unui incident major legat de tranzitarea strâmtorii Kerci plutea în aer de câteva luni, autoritățile ucrainene au fost luate pe nepregătite. Ca și cancelariile europene, cu toate că exact cu o lună în urmă, Parlamentul European votase o rezoluție prin care condamna acțiunea Rusiei de blocare ilegală a Mării de Azov și practica întârzierii cu multe zile a navelor comerciale care se îndreaptă spre porturile din sudul Ucrainei.
Că ucrainenii au fost prinși pe picior greșit s-a văzut și atunci când șalupele, deși atacate în Marea Neagră, n-au ripostat, dar și în bâlbâielile presei de la Kiev, care a preluat fake news livrate de mașina rusească de manipulare.
Abia duminică seara târziu, președintele Poroșenko a anunțat convocarea Comitetului Militar și a Consiliului de Securitate și Apărare Națională, care a recomandat instaurarea Legii marțiale.
În Rada Supremă, însă, sesiunea extraordinară care a început luni, la ora 16.00, a fost extrem de tensionată. Cea mai disputată a fost durata, de vreme ce la 31 martie 2019 sunt programate alegeri prezidențiale. Instaurarea Legii marțiale pentru 60 de zile, așa cum recomandase Consiliul de Securitate și Apărare Națională, ar fi dus la amânarea alegerilor. Cei trei foști președinți, Leonid Kravciuk, Leonid Kucima și Viktor Iușcenko, au lansat un apel împotriva introducerii Legii marțiale pentru că aceasta ar restrânge drepturile și libertățile cetățenești. De teama amânării alegerilor, opoziția a blocat tribuna parlamentului până la găsirea unui compromis. După discuții tensionate, deputații au căzut de acord asupra introducerii Legii marțiale pentru o perioadă de 30 de zile, între 28 noiembrie și 27 decembrie. Iar Legea marțială a fost introdusă doar în 10 regiuni ale Ucrainei, aflate la granița cu Rusia sau care se învecinează cu enclava separatistă Transnistria.
În ciuda asigurărilor președintelui Poroșenko că legea nu restrânge libertățile politice și civice, opoziția și o parte a opiniei publice sunt neîncrezătoare. Mai mult, principalul contracandidat în viitoarele alegeri, Iulia Timoșenko, care conduce în sondaje, a anunțat încă din vară că Poroșenko plănuiește introducerea Legii marțiale pentru a rămâne la putere. De altfel, mai mulți comentatori de la Kiev cred că președintele dorește amânarea alegerilor și s-a folosit de acest incident în Marea de Azov. De aici și până la acuzația formulată de Vladimir Putin potrivit căreia întreaga criză de la Kerci ar fi fost un complot al lui Poroșenko n-a mai fost decât un pas. Oricum, datele publice infirmă categoric acest scenariu, navele și militarii ucraineni fiind victime, și nu agresori. Nici măcar acuzația rușilor că șalupele ucrainene ar fi forțat „frontiera maritimă“ rezultată în urma anexării Crimeei nu stă în picioare, navele ucrainene fiind atacate la 500 de metri de aceasta.
Ce i se reproșează lui Poroșenko este faptul că a propus introducerea Legii marțiale înaintea începerii campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, deși putea să facă acest lucru încă din 2014, odată cu anexarea Crimeei. Într-adevăr, discuțiile sunt vechi, iar explicațiile oferite publicului se bat cap în cap. Fostul șef al administrației prezidențiale spune că, în 2014, UE și SUA au sfătuit Kievul să nu introducă Legea marțială și i-ar fi cerut să nu se angajeze într-un conflict armat cu Rusia, de unde și strania utilizare a termenului de antiterorist pentru a acoperi realitatea unui război convențional cu Rusia. Fostul procuror general spune că ar fi cerut încă din februarie 2014 introducerea Legii marțiale, însă s-au opus politicienii, în primul rând Iulia Timoșenko, care a insistat că nu trebuie repetată eroarea făcută de Mihail Saakașvili în Georgia, în vara 2008. Iar președintele parlamentului spune că nu s-a dorit introducerea Legii marțiale pentru că nu s-ar mai fi putut organiza alegeri, iar Ucraina ar fi rămas fără un președinte și un parlament legitimi. La rândul său, președintele Poroșenko declară că n-a introdus Legea marțială pentru că situația financiară a Ucrainei era precară, iar FMI n-ar fi dat bani unei țări aflate în război. Imediat, doi reprezentanți ai FMI l-au contrazis pe președinte, declarând că Legea marțială n-ar fi limitat cooperarea și că instituția are o experiență bogată în a lucra cu țări pe teritoriul cărora se desfășoară conflicte militare.
Reacții internaționale, de la Merkel la Trump
Președintele Ucrainei s-a adresat liderilor occidentali și instituțiilor euroatlantice cerând acțiuni concrete împotriva Rusiei. NATO spune că are deja o prezență puternică în regiune, că în 2018 navele NATO au navigat 120 de zile în Marea Neagră, față de doar 80 de zile anul trecut, și că execițiile programate își urmează cursul lor. Deci, un fel de refuz, nici măcar prea diplomatic, oferit lui Poroșenko.
Uniunea Europeană a condamnat atacul rușilor asupra navelor ucrainene, dar nimic despre sancțiuni noi. Cancelarul german Angela Merkel a fost și mai „constructivă“ cu Rusia, cerându-i lui Putin să „de-escaladeze“ prin „dialog“ tensiunile din relația cu Ucraina. La cererea lui Poroșenko de a spori sancțiunile, Merkel a spus că nu va impune sancțiuni de dragul sancțiunilor și a apărat proiectul Nord Stream 2, criticat de americani și care face Germania și mai dependentă de gazul rusesc.
Oameni politici din Occident, dar și presa din Germania sau Franța au manifestat suficient cinism cât să dezbată „neutru“, în paradigma falsului echivalent, a simetriei dintre cele două istorii livrate de ruși și de ucraineni.
Ceva mai optimiste au fost reacțiile de la Washington, unde Jim Mattis, secretarul Apărării, a calificat acțiunea Rusiei drept o încălcare flagrantă a legislației internaționale. Surpriza a venit de la președintele Trump, care și-a anulat în ultimul moment întâlnirea cu Putin la Summitul G-20din Argentina. Importantă este motivarea anulării, anume că Rusia nu i-a eliberat pe cei 24 de marinari ucraineni luați prizonieri și nu a restituit șalupele lor Ucrainei. Se pare că nu doar secretarul de stat Pompeo a contat în luarea acestei decizii, ci și un articol din Washington Post, care l-a comparat pe Trump cu Obama, spunând că „precum Obama, care a dat Rusiei Crimeea“, acum și Trump o să dea Rusiei Marea de Azov. Orice acceptă Trump, numai nu o comparație cu Obama.
Comentarii 8
Rahan5 - 12-07-2018
Catre @ Marian. Nu are logica ce spui tu. Turcia nu a anexat Marea Neagra. Turcia detine teritoriul stramtorii Bosfor, dar in urma unor razboaie urmate de Tratate Internationale au cedat Dreptul de Tranzitare a teritoriului Bosforului si de catre nave ale altor state. Bosforul are vreo 700-2000 m latime, iar Marea Neagra cateva sute de km latime. De pe ambele maluri ale Bosforului te aflii in Apele Teritoriale ale Turciei. Ceea ce nu e cazul pentru Marea Neagra si nici pentru Stramtorea Kerci. Stramtoarea Kerci are minimul de 3,1 km. Adica o fasie de vreo 1,5 km sunt Ape Teritoriale Ucrainiene si orice vas , (inclusiv al SUA) il poate traversa oricand din punct de vedere Legal.
RăspundeMarian - 12-06-2018
după logica asta înseamnă că Turcia a anexat Marea Neagră
Răspundeprofesoru - 12-06-2018
@Rahan5: cum adică nu există nici o reglementare? Există reglementările impuse de Rusia. O fi jumătatea de est a strâmtorii recunoscută internațional ca ape teritoriale ale Ucrainei, dar din punctul de vedere al Rusiei sunt acum, după anexarea Crimeei, ape teritoriale rusești, iar Rusia impune anumite reguli privind tranzitul pe acolo. Ce spui tu e o naivitate - că ucrainenii au dreptul să intre când și cum vor în apele teritoriale ale Crimeei (sau în Crimea!). // Am explicat că, dacă rușii nu ar reacționa la provocările ucrainenilor, atunci ar da dovadă de slăbiciune, iar mâine s-ar trezi cu distrugătoarele americane lângă Sevastopol, ”în apele teritoriale ucrainene”, sau cu avioanele americane pe deasupra Crimeei, așa cum procedează în Marea Chinei de Sud. Caz în care am avea război Rusia-NATO.
Răspundeprofesoru - 12-06-2018
@silicon_v ”Dupa anexarea de facto a unui teritoriu strain, ai pretentia sa devii brusc legalist” - aici nu e vorba neapărat de legalitate, ci, așa cum am explicat, de considerente practice, reglementările fiind impuse ”pentru a asigura siguranța navelor și a podului.” Dacă nu ar fi impuse aceste reglementări, ar exista riscul ciocnirii navelor. Rușii trebuie să asigure și securitatea podului, deoarece ucrainenii s-au opus vehement construirii acestuia - așa că navele ucrainene trebuie inspectate, pentru a nu transporta explozibili sau arme cu care să distrugă podul.// În 1994, când Rusia a recunoscut integritatea Ucrainei, NATO era departe în Vest. Rusia a respectat integritatea Ucrainei (le-a lăsat Crimeea) atâta timp cât nu s-a pus problema aderării acestei țări la NATO. Dar la summitul de la București din 2008 s-a decis că Ucraina și Georgia vor adera la NATO, iar revoluția Maidanului a făcut ca aderarea să devină posibilă. Sevastopolul ar fi devenit bază NATO (!) - ceea ce ar fi afectat grav securitatea Rusie, de aici și intervenția militară, pentru a bloca aderarea Ucrainei la NATO și pentru a recupera Crimea.
RăspundeRahan5 - 12-05-2018
Catre @ profesoru. Nu exista nici o ,,reglemetare" ,,De asemenea, Rusia a impus, în conformitate cu UNCLOS, reglementări privind traficul prin strâmtoarea Kerci, pentru a asigura siguranța navelor și a podului. Așa cum au impus de ex. turcii pentru tranzitul prin Bosfor. Liberatatea navigației nu înseamnă că poți să ignori reglementările." La Bosfor stramtoarea este un teritoriu turcesc pe ambele maluri recunoscut de toate statele. La Kerci, jumatatea de vest din stramtoare este teritoriu Ucrainian recunoscut international. Pe acolo au vrut sa treaca cel 3 nave ucrainiene.
RăspundeRahan5 - 12-05-2018
Domnul Armand Gosu greseste in povestea cu interceptarea la 500 de m in Apele Internationale. Daca consideram ca nava Corveta ruseasca Don a lovit ,,legal " navele ucriniene, atunci in timpul noptii cand au reusit mobilizarea fortelor de infanterie marina necesare, Marina Rusa a avut dreptul sa captureze navele care au fortat intrarea in Stramtoarea Kerci, chiar si pentru a reusii sa recupereze pagubele suferite de nava Don la izbire. Cele trei nave ucrainiene stat acum legate impreuna la o dana rusesca si vor fi vandute pentru recuperarea pagubelor daca statul ucrainian nu achita pagubele produse. La marinari le da drumul pentru ca nu poate sa-i intretina Rusia in puscarii prea mult timp. Deci marinarii ucrainieni au gresit ca au stationat ,,la 500 de m" pe timpul noptii. Ei trebuiau sa fuga spre Odesa imediat dupa esecul fortarii stramtorii Kerci.
Răspundesilicon_v - 12-05-2018
Adica Rusia calca in picioare tratatele semnate de ea si ocupa parti intregi din alte tari, iar dumneata nu vezi absolut nimic in neregula cu asta. "E dreptul lor, isi protejeaza interesele" Mai comic, ai argumente care se bat cap in cap. Dupa anexarea de facto a unui teritoriu strain, ai pretentia sa devii brusc legalist: "Așa cum au impus de ex. turcii pentru tranzitul prin Bosfor. Liberatatea navigației nu înseamnă că poți să ignori reglementările." Ce vorbim noi aici? Rusia pune reglementari in zone acaparate militar, cu forta, incalcand tratate semnate chiar de Rusia in 1994 si dumneata vorbesti de respectarea regulamentelor impuse de Rusia? Cum bine zicea cineva, situatia asta e ca si cum cei care asista la un viol sunt imediat pedepsiti de violator de "consum ilegal de pornografie" Atata simpatie fata de cauza ruseasca ma impresioneaza pana la lacrimi. Vorbim de o tara care are deja armata bagata cu forta in tarile din zona, adica Moldova, Ucraina sau Georgia. O tara care acum 60 de ani avea trupe si tancuri in Romania. Ce repede am uitat.
Răspundeprofesoru - 12-04-2018
După anexarea Crimeei Rusia consideră că apele teritoriale ale acesteia, și strâmtoarea Kerci, sunt ape teritoriale ale Rusiei. Dacă Rusia nu ar reacționa la provocările ucrainenilor, atunci s-ar trezi mâine cu distrugătoarele americane lângă Sevastopol, iar americanii vor susține că au tot dreptul să se afle acolo, ”în apele teritoriale ale Ucrainei”. Caz în care rușii ar recurge la forță ca să-i îndepărteaze, și am avea război Rusia-NATO. De asemenea, Rusia a impus, în conformitate cu UNCLOS, reglementări privind traficul prin strâmtoarea Kerci, pentru a asigura siguranța navelor și a podului. Așa cum au impus de ex. turcii pentru tranzitul prin Bosfor. Liberatatea navigației nu înseamnă că poți să ignori reglementările. Și nu e suficient că ucrainenii au notificat trecerea. trebuie să aștepte să primească acceptul, nu să se repeadă ca berbecii. Indiferent unde au fost capturate, navele ucrainene au intrat inițial în apele teritoriale ale Crimeei și au încercat să forțeze trecerea. Erau bine înarmate, Pororosenko și păpușarii lui din spațiul occidental sperând că vor opune rezistență, că vor rezulta victime - miza lui Porosenko fiind menținerea la putere cu orice preț, deoarece în martie sunt alegeri prezidențiale, iar el are sub 10% în sondaje. De-aia caută scandal. De fapt, propaganda anti-Rusia cunoaște foarte bine aceste lucruri. Dar urmărește să genereze un nou val de isterie anti-Rusia și impunerea de noi sancțiuni.
Răspunde