De același autor
Joi, 14 aprilie, cu 257 de voturi, Rada Supremă a aprobat demisia lui Arseni Iațeniuk din fruntea guvernului și numirea lui Vladimir Groisman în funcția de prim-ministru al Ucrainei. Unii comentatori au afirmat că această schimbare marchează sfârșitul erei Euromaidanului și deschide calea unei noi etape în istoria Ucrainei, ce va fi caracterizată de pragmatism. Greu de spus că iluziile Euromaidanului au durat până în aprilie 2016, când a fost înlăturat Iațeniuk. Mai degrabă, ele au început să se risipească la puține luni după fuga lui Viktor Ianukovici, când liderii prooccidentali de la Kiev au reluat competiția pentru diverse felii din tortul numit Ucraina, uitând de reformele promise, de războiul cu separatiștii pro-ruși sprijiniți de Moscova și asistând neputincioși la scăderea nivelului de trai.
„Slăbirea curelei“
După ce, vreme de doi ani, premierul și președintele au făcut apel la conștiința națională afirmând că cetățenii trebuie să „strângă cureaua“, ceea ce au și făcut pentru că nu aveau de ales, acum, președintele Petro Poroșenko, adresându-se deputaților cu ocazia votării noului guvern, a spus că așteaptă de la acesta „slăbirea curelei“. E doar unul dintre obiectivele care stau în fața guvernului. Corupția endemică, eșuarea de-oligarhizării mult trâmbițate, pierderea Donbassului, scăderea dramatică a producției industriale, lipsa reformelor au condus la prăbușirea PIB-ului în 2015 cu aproape 15%. Primii care au avut de suferit au fost oamenii simpli, loviți nu doar de inflație, ci și de creșterea tarifelor la curent, gaz, întreținere. În schimb, oligarhii și-au extins controlul asupra majorității companiilor de stat, a căror privatizare au izbutit s-o împiedice, ținând departe investitorii occidentali. Ministrul Economiei, lituanianul Aivaras Abromavicius, și-a dat demisia pentru a nu mai asista neputincios la degradarea situației. Demisia sa a declanșat, de altfel, criza politică încheiată cu înlocuirea premierului Iațeniuk și reformatarea coaliției de guvernare.
Modificarea Constituției este prioritară în următoarele luni. „Sarcina comună a coaliției și opoziției - a spus președintele Poroșenko - este schimbarea în Constituție a capitolului descentralizare și îndeplinirea acordurilor de la Minsk ca un element cheie al planului de revenire pe care pașnică a Donbassului sub suveranitatea Ucrainei și refacerea integrității ei teritoriale, inclusiv restituirea Crimeei“. Totuși, nici pe departe Kievul nu-i singurul responsabil de blocarea acordului de pace. Oricât ar fi vrut să avanseze Iațeniuk în modificarea Constituției, ceea ce n-a fost cazul, el blocând orice concesie făcută separatiștilor, s-ar fi lovit de refuzul Rusiei de a preda controlul asupra graniței ruso-ucrainene reprezentaților oficiali ai Kievului. Poroșenko, care a trăit câțiva ani în Transnistria, are experiența directă a acestor conflicte și înțelege că atâta vreme cât frontiera e controlată de către ruși, separatiștii vor fi aprovizionați cu armament, muniție și mercenari. Cu participarea mediatorilor internaționali se încearcă croirea unui mecanism în trepte care să asigure progresul procesului de la Minsk, a cărui primă etapă ar trebui să fie schimbarea Constituției și acordarea unei autonomii locale mult mai largi regiunilor, cu statut special pentru Donețk și Lugansk.
Groisman Strasse în Vinnița
Premierul Groisman este persoana potrivită spre a regla mecanismul fin al descentralizării din Ucraina. Are o licență în drept și alta în administrație publică. Și, mai important, are o solidă experiență în administrația locală, în consiliul local din Vinnița și două mandate de primar al orașului. A fost cel mai tânăr primar, la doar 28 de ani, ales în 2006. La data respectivă, pe cartea lui de vizită scria director comercial la una din firmele tatălui său, cunoscut om de afaceri din Vinnița, și deputat în consiliul orășenesc, alături de tatăl său, ambii aleși în 2002. Ultima dată drumurile în oraș fuseseră reparate în pregătirea Olimpiadei de la Moscova din 1980. Tânărul primar a izbutit să reconstruiască infrastructura orașului, motiv pentru care locuitorii au denumit mai multe străzi, în cinstea primarului, Groisman Strasse. A închiriat tramvaie de la Zürich, a asigurat transport în comun și Wi-Fi gratuit în oraș. Dar cel mai mult i-a impresionat pe locuitori schimbarea relației dintre birocrații primăriei și populație. Printr-un serviciu telefonic special, autoritățile locale erau anunțate și rezolvau operativ sesizările. Groisman a câștigat al doilea mandat, din primul tur, cu aproape 78% din voturile exprimate.
A fost invitat de ultimii trei președinți să ocupe poziții influente în guvern. Pe Viktor Iușcenko l-a refuzat în decembrie 2006 pe motiv că are un mandat dat de locuitorii Vinniței de dus la capăt. L-a refuzat și pe Ianukovici. Ambii i-au propus fotoliul de vice-premier responsabil cu dezvoltarea regională. În cele din urmă, a ajuns ministru, însă în guvernul instalat după victoria Euromaidanului, ca vicepremier și ministru al Dezvoltării Regionale, numit la 27 februarie 2014. Încă de la început a fost considerat „omul lui Poroșenko“ în guvernul Iațeniuk. Președintele a putut să remarce personal calitățile de gospodar ale lui Groisman, de vreme ce fabrici și firme deținute de Poroșenko se află în orașul Vinnița. Toată vara anului 2014 a circulat informația că Groisman este viitorul premier, însă victoria la mustață a Frontului Popular la alegerile parlamentare anticipate din octombrie 2014 i-a asigurat liderului acestuia, Arseni Iațeniuk, încă un an și jumătate de mandat. Chiar dacă s-a clasat pe locul doi la votul pe liste, Blocul Poroșenko a format cea mai mare facțiune din Rada Supremă, iar Vladimir Groisman a devenit președintele parlamentului.
Un evreu pentru liniștea Occidentului?
Majoritatea comentatorilor și analiștilor din Ucraina sau din afara acesteia au ținut să sublinieze evreitatea lui Groisman, ajuns premier într-o țară cunoscută pentru antisemitism și pogromuri. În urma împărțirilor repetate ale Poloniei, teritorii pe care locuiau de sute de ani importante comunități evreiești au devenit provincii ale Imperiului Rus. Deci nu evreii s-au dus peste ruși, cum se afirmă adesea, ci, prin politica expansionistă a țarilor, Imperiul Rus a ajuns să încorporeze teritorii locuite de mari comunități evreiești, Vinnița fiind unul dintre acestea. Dacă din secolul al XIX-lea și până în perioada interbelică majoritatea populației din oraș era evreiască, astăzi, potrivit ultimelor recensăminte, doar 1% mai sunt evrei. Într-un context oarecum similar cu cel din Sibiu, electoratul a votat în 2006, pentru funcția de primar, un reprezentant al minorității care altădată constituia majoritatea din acel oraș și care-i asigurase prestigiul, dezvoltarea și bunăstarea. Pentru pogromurile de la începutul secolului al XX-lea sau din perioada Războiului Civil, ca și pentru masacrarea comunității evreiești din Ucraina în timpul ocupației germane, în anii celui de-al doilea război mondial, nu poate fi acuzat statul ucrainean, sub orice formă ar fi existat atunci, ci Ohrana țaristă, care instiga la pogromuri, alb-gardiștii sau trupele bolșevice și armata germană. Totuși, antisemitismul ucrainenilor a devenit un clișeu în lumea academică occidentală, și pentru că s-a documentat indubitabil rolul jucat de populația locală ucraineană în abuzuri, dar mai ales în crimele comise împotriva evreilor.
După obținerea independenței, în 1991, partidele extremiste, cu un discurs antisemit, au fost prezențe active pe scena politică de la Kiev, stârnind îngrijorarea constantă a Occidentului. Cel mai cunoscut este partidul Svoboda, care la alegerile din 2012 a obținut 10% din voturi. Numai că, la anticipatele din 2014, Svoboda n-a izbutit să treacă bariera de 5% ca să intre în parlament la votul pe liste. În ultimii doi ani, s-au raportat cazuri tot mai puține de atacuri fizice împotriva evreilor (un singur caz în 2015, potrivit Euro-Asian Jewish Congress’s National Minority Rights Monitoring Group), dar vandalizarea sinagogilor și cimitirelor evreiești, cu peste 20 de incidente raportate pe an, rămâne în continuare o problemă serioasă.
Grupări de tineri naționaliști ucraineni acuză faptul că țara lor e condusă de o cabală evreiască și că toți liderii politici ar fi evrei sau, oricum, minoritari. Chiar dacă extremiștii sunt puțini, ei sunt foarte vocali în media, grație și propagandei rusești care pune reflectoarele pe ei.
O surpriză plăcută o reprezintă tonul opoziției, dar și al presei de la Kiev din aceste zile, chiar și cei mai critici adversari politici ai guvernului s-au abținut să facă cea mai mică trimitere la originea etnică a premierului. Asta nu înseamnă că această atitudine va dura prea mult timp.
Scandalul Panama Papers lovește în Poroșenko
În discursul de răspuns din Radă, noul premier a promis eficiență, voință politică pentru reforme europene, stârpirea corupției, bună guvernare și combaterea populismului. Noul guvern se deosebește de precedentele prin numărul mare de vicepremieri, nu mai puțin de cinci, și absența străinilor, cu care ne obișnuise Iațeniuk.
Prea mult timp amânată, schimbarea premierului vine într-un moment de criză declanșat de dezvăluirile presei internaționale despre afacerile președintelui Poroșenko, care, în 2014, în zilele în care sute de tineri ucraineni mureau luptând în Donbass, el se ocupa cu transferul bunurilor companiei sale într-un offshore din Insulele Virgine. Opoziția dă vina pe aceste dezvăluiri pentru rezultatul referendumului consultativ din Olanda, la care a fost respins Acordul de Asociere dintre Ucraina și Uniunea Europeană.
Răspunsul lui Poroșenko a fost consolidarea puterii personale, numirea unui premier loial, sporirea numărului deputaților din coaliția aflată la putere prin aceleași mijloace utilizate în 2010 și de fostul președinte, Ianukovici.
Avariată de scandalurile de corupție, cota de încredere a lui Poroșenko va continua să scadă și mai mult, orice critică la adresa guvernului lovind de acum încolo direct în președinte. Singurul politician care are de câștigat de pe urma schimbării guvernului este însuși Iațeniuk, a cărui cotă de popularitate scăzuse și care, de acum încolo, chiar dacă participă la coaliția de guvernare, se va pregăti pentru viitoarele alegeri prezidențiale.