De același autor
Rusia a fost singura țară care a blocat prin veto înființarea unui tribunal internațional sub egida ONU care să judece vinovații de tragedia aviatică petrecută în estul Ucrainei. La 17 iulie 2014, avionul Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, care zbura de la Amsterdam la Kuala Lumpur, a fost doborât, cei 298 de oameni aflați la bordul aparatului pierind în catastrofă.
Comisia internațională formată din reprezentanți ai Australiei, Olandei, Malaeziei, Ucrainei, țări care au avut cel mai mult de suferit de pe urma catastrofei aviatice, la care s-a adăugat și Marea Britanie, au cerut înființarea unui tribunal internațional, în fața căruia să prezinte rezultatele investigației și care să-i judece pe cei acuzați de implicare în doborârea cursei MH17. În iulie 2015, președintele Vladimir Putin a fost foarte ferm împotriva acestei inițiative, numind-o contraproductivă.
Chiar dacă activitatea acestei comisii internaționale este prelungită până în 2018, este puțin probabil ca ea să mai poată aduce mărturii suplimentare importante. De fapt, nici nu mai este nevoie, de vreme ce ultimul raport, prezentat acum câteva zile, surprinde în cele mai mici detalii doborârea aparatului Boeing 777 de către militari ruși, intrați pe teritoriul Ucrainei din Rusia și care, după doborârea aparatului, se întorc în Rusia. Cea mai mare parte a acestora era deja cunoscută, încă din vara 2014. Noutatea este faptul că acest raport sintetizează, controlează acuratețea informațiilor, reface filmul deplasării complexului de rachete sol-aer Buk, pe ore și minute, ca și traseul exact al convoiului. Datele telefonice au permis comisiei nu doar să utilizeze înregistrarea convorbirilor, ci și poziția pe hartă a militarilor care însoțeau complexul Buk din care s-a tras. Sute de fotografii, zeci de filme, aproape toate făcute cu telefoane mobile, cele mai multe postate pe rețele sociale, se constituie în probe imbatabile. Grație raportului, cunoaștem faptul că alte două mașini, un UAZ militar, adică Jeep-ul rusesc, și o furgonetă Volkswagen au deschis coloana. Complexul cu patru rachete Buk era urcat pe un camion Volvo. A fost coborât de pe transportor și s-a deplasat pe propriile șenile în apropierea satului Snejnoe, zonă controlată atunci ca și astăzi de separatiștii pro-ruși, de unde a tras asupra avionului malaezian de pasageri. Drumul la întoarcere a fost, la rândul său, refăcut cu destulă precizie de către investigatori, după datele telefonice. Mai mult, pe când traversa Lugansk, convoiul a fost filmat și, în ciuda camuflajului, se vede foarte clar că sunt trei rachete în loc de patru. Imaginile din satelit, datele radar, interviurile cu martorii, convorbirile telefonice înregistrate și transcrise, toate acestea practic exclud posibilitatea unor banale potriviri. Totul e cât se poate de clar, impecabil de bine documentat. Urmele exploziei rachetei Buk 9M38 se găsesc pe suprafețele obiectelor găsite. Potrivit investigatorilor, numărul celor considerați responsabili și împotriva cărora se strâng probe este de circa 100 de persoane. Nu s-au dat nume la conferința de presă, nu e deloc limpede dacă printre cei învinuiți vor fi și politicieni de rang înalt de la Moscova, poate chiar de la Kremlin, și în ce fel vor fi ei considerați vinovați de moartea celor aproape 300 de oameni aflați la bordul avionului.
Tactica Rusiei de a respinge raportul rămâne suficient de ambiguă. După ce a lansat în spațiul public tot felul de teorii privind implicarea ucrainenilor, a CIA și a altor dușmani ai Rusiei în doborârea avionului și aruncarea responsabilității în seama Kremlinului, acum demnitarii ruși invocă faptul că ancheta nu a fost nici independentă și nici echilibrată, iar concluziile au fost dinainte trase și mai apoi documentate de investigatori. Pitoreasca Maria Zaharova, purtătoarea de cuvânt a diplomației ruse, răspunzând întrebării unui jurnalist, a insistat asupra faptului că sunt concluzii preliminare, că va fi chemat ambasadorul Olandei la Moscova, la Ministerul de Externe, spre a i se reproșa faptul că această comisie a ignorat „informația obiectivă“ transmisă de partea rusă, fapt care compromite eforturile preliminarii de stabilire a imaginii corecte și complete a tragediei. A urmat artileria grea, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov. Intervievat la HARDtalk, la BBC, Peskov i-a atacat pe autorii raportului, i-a acuzat că folosesc date false și că au tras concluziile înainte de anchetă. Au urmat alți înalți demnitari de la Moscova să respingă concluziile raportului și să-i atace pe autori pentru incompetență și lipsă de echilibru.
Raportul a fost prezentat mai mult sau mai puțin comentat de toată media din Rusia. În reacțiile înregistrate pe stradă, de la oamenii simpli din Moscova, a surprins o idee repetată de mai multă lume: chiar dacă ar spune adevărul, Kremlinul nu mai are niciun fel de credibilitate. Iar prin declarațiile și acțiunile Rusiei de astăzi, Putin nu face decât să repete istoria tragediei din septembrie 1983, când militarii sovietici au doborât un avion de pasageri sud-coreean. Dacă, în primul moment, Moscova a intenționat atunci să recunoască și să-și asume responsabilitatea pentru tragedie, liderii sovietici și-au schimbat brusc atitudinea și au preferat să se afunde în minciună, să ascundă adevărul, să dea vina pe americani, CIA, japonezi, coreeni, într-un delir propagandistic fără precedent. Dacă nu sancțiunile, atunci măcar teama de scufundare în penibil ar putea să determine Kremlinul să renunțe la a mai nega evidențele.