De același autor
Alegerile regionale care au avut loc în data de 13 martie în Germania au fost mai puțin plictisitoare decât de obicei. Organizate în trei regiuni – sau Bundesländer – importante din reunificata Republică Federală Germania, două din Vest (Baden-Würtenberg și Renania-Palatinat) și una din Est (Saxonia-Anhalt), care însumează aproximativ 16,8 milioane de persoane sau o cincime din populația totală a țării, ele au consemnat un avans considerabil al unei formațiuni politice noi și protestatare ce și-a adjudecat locul trei în cele trei parlamente regionale: Alternative für Deutschland (Alternativa pentru Germania sau AfD). Constituit abia la începutul anului 2013, în bună măsură de către cadre și militanți provenind din vechile partide de centru și centru-dreapta, Partidul Liberal-Democrat (FDP) și Uniunea Creștin Democrată (CDU), AfD este un partid protestatar atipic pentru scena politică germană și mai puțin obișnuit în plan european.
Spre deosebire de partidele protestatare din țările mediteraneene (Syriza în Grecia, Podemos în Spania și – cu mult mai puțin succes! – LIVRE în Portugalia), care au apărut pe fondul crizei economice ce afectează puternic statele periferice membre ale zonei euro, AfD nu este nici o mișcare politică a tinerilor și cu atât mai puțin o mișcare politică de stânga radicală. Deși ea a fost repede calificată de populistă de comentatori, nu fără oarece motive, ca urmare a unor elemente de discurs din ultima vreme, AfD nu este totuși un partid populist clasic, centrat pe lider, precum Movimento Cinque Stelle a lui Bepe Grillo din Italia. În egală măsură, cu toate că AfD a fost catalogat drept un partid care tinde spre sau chiar aparține de dreapta extremă a spectrului politic, el nu este totuși un partid naționalist autoritar-populist, generat și alimentat din tradițiile vii ale acestei zone politice extrem de sensibile în Germania, așa cum este, de pildă, cazul cu Le Front National în Franța, atât sub conducerea lui Jean Marie Le Pen, cât și sub conducerea fiicei acestuia.
Caracterul protestatar al AfD este dat de combinația specifică dintre contextul politic german, unul caracterizat de o cultură politică extrem de consensuală, întreținută de două mari partide, cu o aură istorică, care nu ezită să guverneze împreună în mari coaliții, când matematica electorală o impune, și provocările sau șocurile politice în plan european cu care s-a confruntat Germania în ultimii ani, unde i-a revenit, vrând sau nevrând, un rol central. Dacă ar fi rămas un partid single-issue, concentrat pe problemele uniunii monetare europene și riscurile tehnice pe care le presupune criza zonei euro la adresa prosperității germane, așa cum a fost în primii doi ani sub conducerea lui Bernd Lucke, cea mai apropiată asemănare ar fi fost în mod cert euroscepticul United Kingdom Independence Party (UKIP), cu o retorică totuși mai puțin apăsat suveranistă decât cea a lui Nigel Farrage și cu o capacitate indirectă de a mișca centrul politic în direcția dorită mult inferioară acestei foste facțiuni a aripii conservatoare a Partidului Conservator britanic, reprezentată de Grupul Bruges. Câștigurile electorale înregistrate de AfD în Germania, după alegerile europene din mai 2014, survin însă în urma diversificării discursului politic al acestei formațiuni politice sub conducerea lui Frauke Petry, pe fondul problemelor sociale puse concomitent de criza gravă a refugiaților/imigranților musulmani din nordul Africii și Orientul Mijlociu care se derulează în prezent în Europa, fapt ce conferă un caracter centrist populismului acestei formațiuni, oricât de paradoxal sună formularea, asemănător întrucâtva partidelor agrariene populiste nordice, cum ar fi, în mod deosebit, Adevărații Finlandezi (Perussuomalaiset), cu toate că, și în acest caz, comparația între cele două formațiuni politice are limite. Acest caracter eteroclit și totodată centrist al tipului de partid protestatar pe care îl reprezintă AfD se reflectă și în electoratul pe care a reușit să îl atragă la alegerile care au avut loc duminică, 13 martie 2015, în Baden-Würtenberg, Renania-Palatinat și Saxonia-Anhalt. Deși aceste trei regiuni sunt, conform Legii fundamentale (Grundgesetz) din 1949, niște entități federale depline, și nu doar entități semifederale sau puternic descentralizate, ca în cazul altor state europene, federalismul german postbelic este deopotrivă egalitar și orizontal - caracterizat prin întrepătrunderea mai degrabă decât prin opoziția rigidă dintre autoritatea guvernului central și autoritatea guvernelor inferioare din unitățile componente. Din acest punct de vedere, este foarte semnificativ faptul că AfD a reușit – cu ocazia acestor alegeri regionale parțiale – mai puțin să mobilizeze la vot un nou electorat, cât să „fure“ electori de la aproape toate celelalte formațiuni politice mainstream, atât de dreapta, cât și de stânga, chiar dacă cel mai lovit a fost CDU, partidul de guvernare al cancelarului Angela Merkel.
Astfel, în Baden-Würtenberg, AfD a obținut 15,1% din voturi, care – în condițiile unui prag electoral de 5% – îi aduce 23 de deputați din cei 143 de deputați ai Landtag-ul de la Stuttgart. În condițiile în care Partidul Verde (Grüne) a obținut poziția de lider în acest land tradiționalmente creștin-democrat, urcând de la 24,2% la 30,3% aproape exclusiv pe seama SPD, care a scăzut de la 23,1% la 12,7% din sufragii, scorul obținut de AfD s-a realizat aproape în întregime pe seama CDU, care a repurtat doar 27% din voturi, comparativ cu 39% la algerile precedente organizate în anul 2011. În schimb, în Renania-Palatinat – un fost fief electoral al creștin-democraților din CDU, dominat însă din 1991 de rivalii social-democrați din SPD ce și-au reconfirmat poziția cu un avans minimal și cu ocazia acestor alegeri –, AfD a obținut 12,6% din sufragii (sau 14 fotolii dintr-un total de 101 în Landtag-ul de la Mainz) aproape exclusiv pe seama Verzilor, care au scăzut, comparativ cu alegerile din 2011, de la 15,4% la doar 5,3%, puțin peste pragul de reprezentare. În sfârșit, în Saxonia-Anhalt, un land încropit după 3 octombrie 1990 din teritoriul comunist al Republicii Democrate Germania, unde AfD a realizat cel mai bun scor de până acum, 24,2% din sufragii sau 24 din 87 de fotolii ale Landtag-ului din Magdeburg, câștigul electoral realizat de noua formațiune politică s-a efectuat aproape exclusiv pe seama formațiunilor socialiste de stânga: cu doar 10,6% din sufragii, tradiționalul partid de centru-stânga SPD pierzând jumătate din scorul realizat în 2011, în timp ce, cu doar 16,3% din sufragii, mai radicalul Die Linke, de extracție est-germană, pierzând o treime din scorul realizat în 2011. Numai fostul partid-pivot al scenei politice germane, FDP sau liberal-democrații, nu a fost canibalizat electoral de ascensiunea AfD, dar nici nu a înregistrat decât creșteri minore, comparativ cu alegerile anterioare, în toate cele trei cazuri (3% în Baden-Würtenberg, 2% în Renania-Palatinat, în sfârșit, circa 1% în Saxonia-Anhalt).
Succesul electoral al AfD, care este acum reprezentat în legislativele a 8 dintre cele 16 unități componente ale federației germane (pe lângă Baden-Würtenberg, Renania-Palatinat și Saxonia-Anhalt, este vorba de landurile Saxonia, Turingia și Brandenburg, din 2014, urmate de orașele libere Hamburg și Bremen în 2015), are însă slabe șanse să se transforme într-un succes politic asemănător celui cu care cochetează, la polul opus, partidul protestatar spaniol Podemos actualmente. Chiar dacă AfD își va consolida probabil poziția în intenția de vot până la alegerile generale pentru Bundestag, programate pentru octombrie 2017, pe fondul criticilor la adresa politicii imigraționiste a „porților deschise“ dusă de cancelarul Angela Merkel, care a generat un aflux de un milion de persoane din zonele de conflict arabe sau aproximativ 1,25% din populația totală a Germaniei, acesta va fi izolat politic de creștin-democrați și de social-democrați în negocierile postelectorale privind formarea unui nou guvern.
În momentul de față, este totuși prea devreme să estimăm în ce măsură AfD va deveni o permanență pe eșichierul politic german și care va fi evoluția acestei formațiuni politice, deși criza zonei euro și chestiunea imigrației, care i-a alimentat și îi alimentează succesul electoral, vor ține mai mult ca sigur capul de afiș al dezbaterilor politice din Germania și din Europa pentru încă o jumătate de deceniu. Este însă suficient să spunem că – după cum o reflectă scorul de două ori mai bun obținut de AfD în landurile mai sărace din fosta RDG, cu ocazia alegerilor regionale organizate până acum – există într-adevăr un bazin electoral important, format din germani din clasa de mijloc urbană caracterizați prin temeri economice și nemulțumiri populare la adresa politicii CDU, cât și a celorlalte partide mainstream, mari sau mici (SPD și Grüne), pe care AfD a reușit să îl capteze cu succes și într-un mod în care niciun alt partid german postbelic nu a reușit sau nu avea motive să o facă până în prezent.