De același autor
Guvernul în exerciţiu trebuie să prezinte un proiect fiscal şi un plan de cheltuieli care să se înscrie, fără artificii, în parametrii de echilibru bugetar conveniţi cu instituţiile europene şi asumaţi prin legislaţia naţională.
Criticile la adresa noului proiect de Cod Fiscal prezentat de Guvernul Victor Ponta, în acelaşi timp cu un proiect de Lege a salarizării unice în administraţia publică, s-au înmulţit în ultima vreme. Ele provin din direcţii variate şi comportă, inevitabil, mai multe dimensiuni, de natură politică, economică sau socială. O parte a opoziţiei, de pildă, se declară împotriva noului Cod Fiscal nu atât din convingere, ci pur şi simplu pentru că – aşa cum s-a mai întâmplat înaintea votului parlamentar – partidul în cauză ştie că nu se va putea lăuda cu măsurile populare de scădere a taxelor şi de creştere a salariilor publice în alegerile generale de anul viitor. Alţi critici, de varii convingeri, văd în dezbaterea de faţă doar o bună ocazie de a se opune unor politici liberale de reducere a taxelor, respectiv a unor politici sociale care întreţin o inechitate în materie de salarizare a diverselor componente ale sectorului public. De aceea, este necesar ca – dincolo de nemulţumirile punctuale inevitabile, de o parte sau de alta – publicul românesc să aibă o viziune de ansamblu relativ imparţială asupra problemelor fundamentale de la baza celor două acte normative deosebit de importante pentru politica fiscală a României.
Noul Cod Fiscal nu este criticabil pentru că operează o reducere a taxelor la nivel precriză, ci pentru că scăderile semnificative de taxe pe care le operează sunt dublate de o creştere importantă a cheltuielilor publice, cu salariile administraţiei publice, dar şi cu angajamente pe alte capitole, precum apărarea, care dovedesc o lipsă de prudenţă şi de gândire pe termen lung, încălcând ecuaţia stabilităţii fiscale şi punând în pericol sau reversând stabilitatea macroeconomică fragilă a României, care a fost obţinută prin dificilele măsuri de austeritate din anul 2010, ele însele fiind în bună măsură consecinţa unor măsuri bugetare nesustenabile similare adoptate în deceniul anterior. Conform analizei publicate de Consiliul Fiscal în data de 22 iulie, Responsabilitate fiscal-bugetară şi noul Cod Fiscal, măsurile de relaxare fiscală din noul Cod Fiscal (scăderea TVA de la 24% la 19%, a impozitului pe dividende de la 16% la 5%, suprimarea taxei pe construcţii speciale ş.a.m.d.), împreună cu creşterile de cheltuieli publice prevăzute, deocamdată, de Legea-cadru de salarizare şi de angajamentele în materie de apărare vor genera – după luarea în calcul a efectului stimulativ avut asupra economiei pe durata unor runde succesive de patru ani de multiplicator fiscal apreciat la un consensual 0,4 – un deficit bugetar efectiv de peste 3% în 2015; 4,6% din PIB în 2016; 5,0% în 2017 şi 4,5% în 2018. Acest lucru nu înseamnă doar încălcarea Legii responsabilităţii fiscal-bugetare şi a acordurilor de stabilitate şi convergenţă fiscală din tratatele europene, ci şi o presiune ascendentă asupra raportului datoriei publice, care – deşi a pornit de la o bază redusă – a înregistrat în ultimii cinci ani una dintre cele mai rapide creşteri din Europa.
Cu alte cuvinte, scăderea taxelor, în sine, nu este o problemă, dimpotrivă: scăderea sustenabilă şi predictibilă a taxelor contribuie, în logica stimulării ofertei, la creşterea economică şi poate chiar genera venituri bugetare adiţionale, cu toate că – aşa cum a arătat Radu Nechita într-un studiu IREF – reforma cotei de impozitare unice din România în anul 2005, spre deosebire de cea din Slovacia de pildă, şi-a ratat în parte obiectivul, tocmai din cauza impredictibilităţii legislative, a parafiscalităţii şi a mediului instituţional distorsionat (corupţie, povară birocratică etc.). Nici creşterea salariilor în sectorul public nu este, în sine, teoretic, o problemă, cu condiţia ca ea să fie sustenabilă – adică fundamentată pe venituri fiscale pe termen lung, independente de cele destinate investiţiilor publice şi cheltuielilor fixe; corelată cu evoluţia productivităţii muncii în economie; şi, totodată, transparentă, adică să nu fie bazată pe tot felul de „sporuri de vedere“ de 15% din salariul de bază, care fac concurenţă indemnizaţiei de handicap şi alte asemenea găselniţe ridicole (nu ar strica, de asemenea, să fie şi mai echitabil distribuită între diversele categorii de angajaţi!).
Codul Fiscal în forma prezentată de Guvernul Ponta este o improvizaţie de politică publică nearmonizată cu ansamblul politicii fiscale dusă de acest guvern şi care nu ţine cont de situaţia macroeconomică naţională şi internaţională, riscând, prin urmare, să repună România pe traiectoria ciclului vicios al creşterilor populist-electorale de cheltuieli publice, salariale şi nonsalariale, urmate apoi de ajustări dureroase şi de tăieri impopulare. Date fiind constrângerile financiare, dar şi politice, externe şi interne, chestiunea încurajării consumului versus încurajarea economisirii nu are în momentul de faţă nicio relevanţă asupra politicii fiscale. De altfel, este de presupus că, după o criză a balanţei de plăţi, agravată de ciclul politic al deficitului bugetar care a avut loc pe fondul unei economii supraîncălzite la finalul lui 2008, o moderare a consumului înseamnă de fapt o mult dorită şi binevenită îmbunătăţire a poziţiei investiţionale externe nete, care a constituit una dintre principalele vulnerabilităţi ale României în contagiunea declanşată de criza economică internaţională. În consecinţă, guvernul în exerciţiu trebuie să prezinte un proiect fiscal şi un plan de cheltuieli care să se înscrie, fără artificii, în parametrii de echilibru bugetar conveniţi cu instituţiile europene şi asumaţi prin legislaţia naţională.