De același autor
Importanţa acordată de electorat alegerilor prezidenţiale reprezintă o constantă a regimului politic postcomunist pe care decuplarea de alegerile parlamentare nu face decât să o sublinieze mai bine.
Deşi rezultatele ultimelor alegeri prezidenţiale sunt vechi de patru luni, abia în momentul de faţă se pot face cu suficientă rigoare câteva aprecieri de ordin general privind efectul acestora asupra dinamicii de ansamblu a regimului politic românesc în vigoare.
În primul rând, în percepţia electoratului autohton, alegerile prezidenţiale rămân cele mai interesante sau cele mai importante competiţii electorale, în ciuda diminuării prerogativelor prezidenţiale exprese cu ocazia revizuirii constituţionale din anul 2003. Dovadă stă o rată de prezenţă la vot în alegerile prezidenţiale substanțial mai mare decât cea înregistrată la alegerile parlamentare: 62,04% la alegerile prezidenţiale din 2014 şi 58,02% la cele din 2009 versus doar 41,72% la alegerile parlamentare din 2012 şi 39,26% la cele din 2008.
În al doilea rând, trebuie apreciată tendinţa sociologică de consolidare şi chiar de creştere a unui electorat emancipat şi autonom, care nu este captiv structurilor şi mentalităţilor moştenite din trecutul totalitar comunist şi care se confundă în mediul politic românesc cu electoratul generic de „dreapta“ – şi asta într-un context intern şi internaţional marcat de o criză economică adâncă, care ar fi putut da naştere, aşa cum s-a întâmplat de alfel cu ocazia alegerilor din anul 2000, unei replieri considerabile a electoratului către partide şi candidaţi cu un discurs politic nostalgic, anticapitalist şi antiliberal. Acest lucru se poate cel mai bine observa în urma unei analize a scorurilor din turul II al alegerilor prezidenţiale, defalcate în funcţie de orientarea politică generic de „stânga“, respectiv de „dreapta“ a candidaţilor, din primii ani ai regimului postcomunist românesc şi până astăzi, conform tabelului de mai jos.
În al treilea rând, trebuie remarcat faptul că, spre deosebire de alegerile prezidenţiale din 2004 sau 2009, cele din 2014 nu au fost acompaniate până în acest moment de o schimbare majoră a coaliţiilor legislative şi, în definitiv, de o schimbare a guvernului în tandem cu profilul partizan şi ideologic al noului preşedinte. Ca urmare, se poate afirma că, după tendinţa pronunţat prezidenţială imprimată regimului politic cu ocazia alegerilor prezidenţiale din 2009, de data aceasta şi pentru prima dată de la decuplarea alegerilor parlamentare de alegerile prezidenţiale în anul 2004, rezultatele alegerilor prezidenţiale din 2014 au imprimat regimului politic o tendinţă pronunţat nonprezidenţială sau parlamentară.
Scorul candidaţilor la prezidenţiale în funcţie de orientarea politică (turul II, în %; sursa: AEP)
Nu toate consideraţiile formulate mai sus constituie o noutate generată de rezultatele la alegerile prezidenţiale care au avut loc în octombrie 2014. Importanţa acordată de electorat alegerilor prezidenţiale – explicabilă atât prin nevoia de personalizare şi simplificare a opţiunii de vot, cât şi prin deprinderi culturale mai vechi, care concentrează aşteptările publicului românesc asupra unui lider popular şi puternic – reprezintă, practic, o constantă a regimului politic postcomunist pe care decuplarea de alegerile parlamentare nu face decât să o sublinieze mai bine.
Mult mai surprinzătoare este tendinţa de creştere a electoratului moderat şi reformist, în ciuda climatului economic, dar şi politic, care încurajează derapaje electorale antiliberale chiar şi în democraţii mai consolidate decât cea românească, un fapt subliniat chiar de personalitatea mai puţin comună pentru o funcţie politică de asemenea avengură a candidatului prezidenţial care a acumulat majoritatea voturilor: un membru al unei minorităţi naţionale istorice, dar astăzi nesemnificativă numeric în România, chiar dacă este vorba de o minoritate naţională cu un mare prestigiu cultural în rândul publicului autohton.
În sfârşit, cel mai important aspect al rezultatelor alegerilor prezidenţiale de la sfârşitul anului trecut, care se cere urmărit din perspectiva unei analize a evoluţiei regimului politic românesc în parametrii săi actuali, este această schimbare de tendinţă în funcţionarea sa internă, de la instituţia prezidenţială către instituţia parlamentară, deşi aceasta din urmă nu beneficiază, din nefericire, de încrederea şi atenţia publică de care se bucură cea dintâi.