De același autor
„Cel mai important în război este să ataci în strategia inamicului.“ (Sun Tzu - Arta războiului)
Temele folosite în ultimele mari evenimente de pe scena geopoliticii mondiale, Crimeea și Siria, sunt voința poporului și lupta împotriva terorismului, iar, mai nou, în Republica Moldova, justiția și lupta anticorupție. Coincidență sau nu, sunt exact temele utilizate în ultimii ani de țările occidentale și, mai ales, de Statele Unite pentru a justifica propriile lor mișcări geopolitice. Doar că, de data aceasta, regia ultimelor trei mari mutări pe tabla de joc a geopoliticii - Crimeea, Siria și Republica Moldova - este semnată de Federația Rusă. Plagiat sau nu, Occidentul se vede pus în postura de a-și contrazice propriile argumente folosite, poate?, cu prea multă ușurință în jocul geopolitic pe care l-a regizat în ultimii ani sau, de ce nu, în postura de a tăcea memorabil.
Occidentul versus Federația Rusă
Lupta împotriva teroriștilor: Afganistan și Irak
Lupta împotriva terorismului, declanșată de Statele Unite și de aliații săi occidentali imediat după atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001 și războaiele din Afganistan și Irak care au urmat, a fost punctul de pornire pentru o resetare a pozițiilor de forță în jocul geopoliticii. Prezența în apropierea frontierelor sale a unor forțe militare percepute în continuare de Federația Rusă ca ostile, în special cele ale Statelor Unite, crizele succesive care au urmat, economică și financiară, ascensiunea Chinei și aparenta soliditate crescândă a Uniunii Europene au trezit în Federația Rusă monstrul adormit al naționalismului și al nevoii de hegemonie, de dominație și vasalitate asupra vecinătăților sale.
Voința populară: Revoluția Rozelor, Revoluția Portocalie și Primăvara Arabă
A urmat, apoi, valul de mișcări populare care a zguduit tot mai mult și, parcă, prea insistent vecinătatea Federației Ruse. Rând pe rând, președinți și regimuri politice fidele Moscovei decenii la rând se zdruncinau din rădăcini și se prăbușeau peste noapte.
A început cu Revoluția Rozelor izbucnită în Georgia, la Tbilisi, în 2003 și a continuat cu Revoluția Portocalie izbucnită la Kiev, în Ucraina, la finalul anului 2004, pe fondul rezultatelor alegerilor prezidențiale.
Ca o explozie în lanț a venit și Primăvara Arabă, valul de revolte care a lovit, începând cu anul 2010, peste 20 de țări din Orientul Mijlociu și Africa de Nord, în special state cu regimuri autoritare și totalitare. Susținută sau încurajată mai mult sau mai puțin voalat de Occident, Primăvara Arabă a fost percepută la Moscova drept o neîndoielnică extindere a zonei de influență a ceea ce Rusia va considera întotdeauna ca fiind adversarul său de moarte, democrația occidentală.
Piaţa Tahrir din Cairo în timpul Primăverii Arabe (noiembrie 2011)
Justiția și lupta anticorupție: România, Polonia și țările baltice
A urmat apoi o nou percepută „agresiune“ în zona de influență a Rusiei: succesul rețetelor occidentale de democratizare a unor instituții-cheie pentru funcționarea statului de drept, lupta anticorupție și independența tot mai mare față de factorul politic a justiției din România, Polonia și din țările baltice. State din vecinătatea directă cu Occidentul, considerate de Moscova, dacă nu părți efective din „Patria-Mamă“, cum este cazul micilor țări baltice, măcar zone necesare de influență rusă, se transformă sub privirile surprinse ale Kremlinului în democrații solide de tip occidental.
Alte „agresiuni“: gaze naturale și petrol din țările caspice direct în Europa
Și „invazia“ democrației occidentale nu părea să se oprească aici. Au urmat semnalele tot mai puternice venite din partea țărilor caspice, Turkmenistan, Azerbaidjan, Kazahstan, care doreau consolidarea relațiilor economice cu Uniunea Europeană și, mai ales, exportul de gaze naturale și petrol direct către statele comunitare, fără controlul impus de Federația Rusă. Este lesne de înțeles cum aveau să fie primite la Moscova intențiile public exprimate de niște foste republici sovietice care astăzi nu numai că încercau să întoarcă spatele „Patriei-Mamă“, dar mai voiau să o și priveze de resursele de gaze naturale și petrol atât de necesare Rusiei pentru a ține în șah țările Uniunii Europene.
Încă alte „agresiuni“: acordurile Ucrainei și Republicii Moldova cu Uniunea Europeană
Picătura care avea să ridice în poziție de război monstrul naționalismului și al hegemoniei ruse a fost, însă, iminenta semnare a acordurilor de asociere între Uniunea Europeană și Ucraina, respectiv, Republica Moldova, care trebuia să aibă loc la Summit-ul Parteneriatului Estic de la Vilnius, Lituania, din decembrie 2013. Acordurile de asociere ar fi permis inclusiv stabilirea unei Zone de Liber Schimb Aprofundată şi Cuprinzătoare între statele semnatare și Uniunea Europeană, care ar fi dus la întărirea fără precedent și greu reversibilă a legăturilor economice și politice dintre aceste state. Cu presiuni din partea Federației Ruse care amintesc de Războiul Rece și care vor rămâne peste ani ca moment-cheie în istoria continentului european, Ucraina a renunțat, în ultimul moment, să semneze acordurile de asociere. Victoria Rusiei, care și-a arătat pentru prima dată colții, după mulți ani, în fața unei Uniuni Europene nepermis de surprinsă, avea să fie începutul revenirii Federației Ruse în capul masei marilor jucători geopolitici ai lumii. La umbra eșecului cu Ucraina, semnarea acordurilor de asociere doar de către Republica Moldova, vedem bine în aceste zile, a fost o simplă victorie de etapă, oricum resimțită la acel moment doar pe cele două maluri ale Prutului.
Federația Rusă versus Occident
Cum s-a văzut la Moscova jocul geopolitic din ultimii ani?
Pentru Federația Rusă, Occidentul, dar, mai ales, Statele Unite rămân și după finalizarea Războiului Rece inamici în ale căror acțiuni și gesturi trebuie căutate mereu rele și meschine intenții. Cea mai mare țară din lume ca suprafață, Federația Rusă, atât de mare încât nu încape într-un singur continent, țara care a dat (cei mai) mari scriitori, compozitori, sportivi, oameni de știință ai lumii trebuie privită cu respectul cuvenit. Și nu doar atât, ci o atitudine firească pentru mentalitatea rusă în fața „celui mai mare“: capul plecat. Este lesne de înțeles că mișcările din ultimii ani în zona de influență a ceea a fost, până în 1990, Uniunea Sovietică sunt percepute de Federația Rusă ca agresiuni directe la adresa ei. Răspunsul Rusiei nu putea să întârzie.
Avion de luptă rusesc pe aeroportul Hmeimim din Siria (octombrie 2015)
Voința populară: alipirea Crimeei la Federația Rusă
Prima lovitură a fost Crimeea. Pe fondul deciziei autorităților de a nu semna Acordul de asociere cu Uniunea Europeană, capitala Kiev devine scena unor proteste de mare amploare, EuroMaidanul, începute de studenți, cărora, în scurt timp, li s-au alăturat partidele din opoziție și alte grupări proeuropene. Începute în data de 21 noiembrie 2013, protestele, extinse și în alte zone din țară, aveau să înceteze abia în martie anul următor, după mai multe ciocniri ale forțelor de ordine cu protestatarii și sute de morți și răniți. Protestele aveau să adune la un loc și peste 800.000 de persoane (conform BBC). Președintele Ucrainei, Viktor Ianukovici, fuge în Rusia, iar, la 22 februarie 2014, Rada Supremă, Legislativul ucrainean, îl demite.
A doua zi, Rada Supremă abrogă legea care conferea limbii ruse statut de limbă regională în 13 dintre cele 27 de regiuni administrative ale Ucrainei. Decizia inflamează spiritele și oferă Federației Ruse argumentul necesar pentru a porni ofensiva în Crimeea. Funcționând cu statutul de Republică Autonomă a Crimeei, dar parte a Ucrainei, peninsula servea drept gazdă pentru flota militară rusă din Marea Neagră. Pe fondul protestelor și al instabilității din Ucraina, autoritățile autonome din Crimeea și cele din Sevastopol, care avea un statut administrativ special, separat de regiune, convoacă un referendum, la 16 martie 2014, prin care populația era întrebată dacă este de acord cu aderarea republicii la Federația Rusă. Cu un vot favorabil de peste 96%, potrivit datelor oficiale, unirea cu spațiul Federației Ruse a fost practic o formalitate. Cum o formalitate a fost și faptul că, pe durata referendumului, clădirea Consiliului Suprem al Crimeii, Legislativul republicii, s-a aflat sub controlul trupelor rusești, care, potrivit declarațiilor președintelui Federației Ruse, Vladimir Putin, au venit „să asigure condițiile adecvate pentru ca poporul Crimeei să poată să-și exprime în mod liber propria voință“. La cinci zile după referendum, pe 21 martie, președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, promulgă legile constituționale care consfințesc alipirea Crimeei și Sevastopolului (conform Newsweek). O adevărată lecție de respectare a voinței populare aplicată de Federația Rusă!
Lupta împotriva teroriștilor: atacurile rusești din Siria
Primăvara Arabă, valul de revolte populare din Orientul Mijlociu și Africa de Nord, a lovit și Siria în 2011. Republica Arabă Siria este condusă din 2000, în urma unui scrutin la care n-a avut contracandidat, de președintele Bashar al-Assad, care i-a succedat tatălui său, Hafez al-Assad, președinte din 1971 până la moartea sa, în 2000. Reacția autorităților siriene la protestele din 2011 a fost una în forță, ceea ce a transformat întregul conflict într-un război civil care continuă și astăzi și care a făcut în jur de 310.000 de morți până în aprilie 2015, potrivit unor organizații locale (Observatorul Sirian pentru Drepturile Omului, citat de CNN.com). Statul Islamic din Irak și Levant (ISIL), cunoscut și ca ISIS - Statul Islamic din Irak și Siria, folosește prilejul și preia controlul unei bune părți din teritoriul statului. Astăzi, în conflictul din Siria sunt implicați în jur de 50 de formațiuni beligerante, armate naționale, organizații militare și politice, fracțiuni ale acestora, miliții, unități și grupări religioase.
Fostul premier al Republicii Moldova, Vlad Filat, a fost arestat preventiv, fiind acuzat de luare de mită şi fraudă bancară (octombrie 2015)
Statele Unite, prin vocea președintelui Barack Obama, l-au acuzat pe președintele Bashar al-Assad de comiterea unor „acte brutale împotriva propriului popor“ și au cerut înlăturarea lui de la putere. Armata Statelor Unite a intervenit, inclusiv cu atacuri aeriene, în sprijinul forțelor de opoziție guvernamentală. Armata SUA atacă mai multe ținte din rândul Statului Islamic. Forțele ISIL continuă ofensiva, iar în vara acestui an au reușit să înainteze și să preia controlul, de la autoritățile siriene, asupra tot mai multor teritorii și orașe.
Relațiile Rusiei cu Siria sunt vechi și foarte strânse nu numai în plan economic și politic, dar și militar. Singura bază militară navală a Federației Ruse din Marea Mediterană se află în portul sirian Tartus. În plus, Siria a convenit să achiziționeze echipamente și tehnică militară din Rusia, inclusiv avioane de vânătoare MiG. Nu trebuia să fie o surpriză pentru nimeni solicitarea oficială de ajutor pe care autoritățile siriene au înaintat-o Federației Ruse, ceea ce a făcut, ca, la 30 septembrie 2015, Forțele Aerospațiale Ruse să lanseze primele atacuri aeriene asupra unor ținte teroriste, potrivit ministrului Apărării din Federația Rusă, Serghei Șoigu. Prim-ministrul Federației Ruse, Dmitri Medvedev, a asigurat că scopul operaţiunilor ruse în Siria este învingerea teroriştilor, dar Statele Unite şi NATO au acuzat Rusia că atacă poziţii ale insurgenţilor susţinuţi de Occident. Situația rămâne la fel de tensionată și astăzi, cu atât mai mult cu cât, în ultimele săptămâni, țările europene se confruntă cu un val de sute de mii de sirieni care solicită să se refugieze în țările occidentale, ceea ce provoacă o criză fără precedent în rândul țărilor Uniunii Europene.
Folosindu-se de criza din regiune, Federația Rusă le râde în față, fără niciun menajament, liderilor occidentali. Uimiți, aceștia privesc încremeniți cum sunt atacați cu propriile arme: „luptăm împotriva teroriștilor“, spun rușii, parcă amuzați. Și nu se opresc aici. De la tribuna Organizației Națiunilor Unite (ONU), președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, nu se mai ferește și spune ce-l doare cu adevărat: „Exportul aşa-numitelor revoluţii democratice continuă. Departe de a învăţa din propriile erori, acestea sunt repetate. Este suficient să ne uităm la Orientul Mijlociu şi la nordul Africii... În loc să aducă reforme, ingerinţele străine au generat violenţă, sărăcie şi anarhie socială“. Nu este deloc voalată trimiterea la Primăvara Arabă și la suportul mai mult sau mai puțin vizibil al Occidentului pentru mișcările populare care au inflamat, începând cu 2010, Orientul Mijlociu și Africa de Nord.
Justiția și lupta anticorupție: Republica Moldova
Situația creată în ultimele zilele în Republica Moldova prin arestarea deputatului Vlad Filat, fost prim-ministru, sub acuzații de corupție pasivă, trafic de influență și fraude bancare, formulate de Centrul Național Anticorupție, Direcția Națională Anticorupție (DNA) locală, face tot mai plauzibilă varianta unui scenariu scris de strategii de la Kremlin. Autoritățile de la Moscova au demonstrat în nenumărate rânduri că, în accepția lor, justiția nu poate funcționa liber și că cine se află la putere este posesorul de drept și al pârghiei justiției. Oficialii din Federația Rusă nu pot accepta că ceea ce văd astăzi că se întâmplă în România este o justiție care funcționează independent de politic, și nu o justiție, așa cum probabil și-o explică unii, controlată politic. Eventual, chiar de marele lor adversar, Statele Unite. Așa cum, probabil, nu-și explică nici cazurile mai puțin dezbătute public ale sistemelor de justiție din Polonia și țările baltice, care, la fel ca în România, au aplicat cu succes rețetele occidentale de bună funcționare a instituțiilor din angrenajul statului de drept.
Vinovăția sau nevinovăția deputatului Vlad Filat nu o pot stabili decât instanțele de judecată din Republica Moldova, dar nu putem trece cu vederea contextul în care are loc această arestare preventivă și coincidențele care fac puțin verosimilă varianta unei succesiuni de fapte liberă de orice ingerințe exterioare.
Renato Usatîi, președintele Partidului Nostru, de stânga, prorus, anunță, în data de 14 octombrie 2015, organizarea unui protest la Chișinău pentru a doua zi, care consta într-un marș spre sediul Parlamentului Republicii Moldova. Solicitarea protestatarilor: demiterea actualei puteri și organizarea de alegeri anticipate. Să fie oare o coincidență faptul că, în exact ziua protestului, procurorul general al Republicii Moldova, Corneliu Gurin, avea să ceară ridicarea imunităţii parlamentare a deputatului Vlad Filat pentru ca acesta să poată fi anchetat, fiind acuzat de implicare directă în fraudele de la Banca de Economii?
Ce a urmat pare desprins dintr-un film cu un scenariu destul de cunoscut nouă. Protestatarii nimeriți accidental la Parlament chiar în această zi sunt gata să ia cu asalt clădirea Parlamentului în timpul votului. Îndemnați de președintele Partidului Nostru, au blocat străzile din jurul clădirii și au început să verifice mașinile pentru a împiedica „evadarea“ deputatului Vlad Filat. Același președinte al Partidului Nostru, Renato Usatîi, anunța că va da drept recompensă „un Mercedes nou din salon“ polițistului care-l va aresta pe deputat. Mai mult decât atât, afirma că a pregătit 50 de maşini pentru a bloca ieşirile din ţară pentru ca acesta să nu fugă din țară în România. În tot acest timp, deputatul Vlad Filat se afla în sediul Parlamentului, de unde a și luat cuvântul în apărarea sa, clădirea fiind, de altfel, înconjurată cu forțe de intervenție și mascați ai Centrului Național Anticorupție. De la tribuna Parlamentului, deputatul acuzat, Vlad Filat, afirmă că Centrul Național Anticorupţie și Procuratura Generală sunt controlate de oligarhul Vladimir Plahotniuc, despre care presa moldoveană scrie că este un vajnic reprezentant al intereselor Federației Ruse în Republica Moldova.
Românii știu cu ce preț și după câți ani de eforturi a ajuns DNA din România la o incredibilă cotă de 63% încredere multă și foarte multă în rândul populației. Ar fi o naivitate să imaginăm instituția anticorupție din Republica Moldova chiar și apropiată ca independență față de politic, așa cum se întâmplă în ultimii ani cu DNA din România. Dar jocul geopolitic îi obligă pe actorii statali și pe reprezentanții lor oficiali la o prezumție de corectitudine. Poate că tocmai în asta constă din nou parșivitatea și, de ce nu, ingeniozitatea Federației Ruse, care, iată, cu atât de multă iscusință, e posibil să fi folosit împotriva intereselor Occidentului și această armă, justiția și lupta anticorupție, îndelung fluturată în ultimii ani de țările occidentale.
***
Poate că Federația Rusă a fost prinsă pe picior greșit de evenimentele anilor 1989-1990, dar îndemânarea cu care astăzi revine în capul mesei la negocierile geopolitice, folosind împotriva Occidentului exact armele pe care acesta le-a folosit în ultimii ani, ne arată o Federație Rusă deloc dispusă să accepte chiar și locul secund în orice dezbatere și negociere care privește soarta echilibrului de forțe în plan mondial.