De același autor
La începutul lui februarie 2018, primarul Timișoarei a organizat o dezbatere largă despre parcursul proiectului Capitală Culturală Europeană. Sala a fost arhiplină, indicând interesul major semnalat de presă, dar și de declarațiile unor personalități culturale. O scrisoare deschisă cu titlul A cui este TM2021?, semnată de conducerea Teatrului Național timișorean, dezvăluise anterior o serie de disfuncții în activitatea Asociației ATCCE2021, din care fac parte peste 100 de instituții culturale, ONG-uri, firme, oameni de cultură. Ce i se reproșa din start directoarei executive Simona Neumann era lipsa de transparență și respectarea aproximativă a statutului asociației. Președintele board-ului ATCCE2021 înființat în 2011 este un controversat om de afaceri, fără profil cultural, Emil Cristescu, campionul privatizărilor din epoca de aur a devalizării industriei românești transformate în afacere imobiliară. O conferință de presă a asociației a dezvăluit câteva cifre ale bugetului pe 2017, susținut în cea mai mare parte de Primărie, care arată că s-a cheltuit peste un milion de euro fără ca publicul să fi primit altceva în afara unui spectacol de circ la finele anului. Dar detaliile financiare vor face obiectul unei comunicări publice în viitorul apropiat.
Mecanismul de funcționare a conceptului de Capitală Culturală Europeană este similar în orașele selectate: o organizație asumă managementul proiectului cu care s-a câștigat titlul și înscris detaliat în bid book. În cartea de căpătâi sunt marcate etapele, modul de aplicare, strategiile și tacticile. Periodic, un juriu european monitorizează respectarea proiectului și face recomandări într-un raport anual. Așa se întâmplă și la Novi Sad și în Eleusis, desemnate tot pentru 2021. Monitorizarea din octombrie 2017, bazată pe raportul de activitate al ATCCE2021 și pe discuții cu persoane nerelevate în raportul bruxellez, face aprecieri pozitive, dar și observații privitoare la neîmpliniri, unele conceptuale, cum este pierderea pe drum a temei „luminii“ și a specificului timișorean, altele manageriale, ca întârzieri în revizuirea structurii organizaționale, clarificarea responsabilităților și intensificarea efortului de a obține finanțările înscrise în bid book. Râvnitul titlu oferă orașelor desemnate o șansă unică: de a produce dialog cultural, de a alimenta energia și mândria locală și de a construi infrastructura culturală de care duc lipsă marile orașe. „Timișoarei i se întâmplă cel mai frumos lucru care i se poate întâmpla unui oraș, iar asta îl va schimba din temelii (...) Din experiența pe care am avut-o la Sibiu în 2007, știu că nu trebuie să faci lucruri senzaționale pentru a reuși, dar e nevoie ca tot ceea ce faci să faci bine. Oricât de buni am fi, dacă nu avem o echipă, nu vom avea realizari notabile“, transmitea președintele statului în 2016, odată cu felicitările.
Cum se confiscă un vis
În 3 octombrie 2016, președintelui Iohannis i s-a prezentat public la Timișoara proiectul câștigător. Atunci a semnalat și câteva riscuri, printre care confiscarea proiectului de către grupuri de interese. După un an, oamenii de cultură din oraș și din regiune, incluzând Aradul, se întreabă ce s-a întâmplat cu frumosul proiect, aflat într-o etapă de start-up și eșuat în întâlniri prin cafenele cu 20-30 de oameni sau în dezbateri parohiale pe teme sociale. Cine elaborează programele culturale, cum sunt selectate ele, pe ce criterii, cum se cheltuiesc fondurile despre care aflăm mereu de la conducerea asociației că sunt insuficiente, toate acestea reprezintă un secret bine păzit. Însuși site-ul asociației este mărturia activității netransparente: multe dintre rubricile sale tematice nu au mai fost actualizate cu informație din 2015. Primăria, la rândul ei, are de dat raport public despre stadiul celor 38 de obiective turistice, culturale, sociale la care s-a angajat.
Imagine de la dezbaterea despre parcursul proiectului Capitală Culturală Europeană organizată de primarul Timișoarei.
Dezbaterea de la Primărie s-a arătat furtunoasă. Scriitorul, universitarul, diplomatul Vasile Popovici a pus în cea mai crudă lumină adevărul: proiectul a fost confiscat de familia Neumann, aflată într-o flagrantă incompatibilitate: „În proiectul Timişoara Capitală Culturală, doamna Neumann decide şi domnul Neumann controlează“, a spus acesta referindu-se la prezența lui Victor Neumann în board-ul asociației. Și Marcel Tolcea, profesor și publicist, fost director al Muzeului de Artă, vede la fel: „Din afară, se vede ca şi cum aţi pus monopol pe proiect“, a spus, alăturându-se altor vorbitori care au subliniat că aproape toți oamenii de cultură ai orașului, inițial participanți la elaborarea proiectului, au fost încet-încet înlăturați. Președintele de onoare al asociației și totodată al proiectului, Ioan Holender, personalitate de vârf cu care orașul se mândrește, cel mai longeviv director al Operei din Viena, a fost uitat și el, rămânând decorativ în paginile glorioase ale bid book.
Contactat telefonic, d-l Holender ne-a declarat: „Nu am fost întrebat despre cum să fie acest program. Primesc înștiințări despre ședințe, dar o discuție serioasă despre conținutul programului nu am avut cu nimeni. Dacă m-ar fi întebat cineva, aș fi putut să scriu vreo trei pagini despre cum văd eu Timișoara capitală culturală în Europa. Am mare apreciere pentru oameni de cultură ca Ungureanu, Vighi, Marineasa, Tolcea și alții, dar nu i-am văzut luând parte la proiect. Dacă nici ei, atunci cine?“.
Punctul pe TM2021
Numeroase defecțiuni în aplicarea prevederilor din bid book au fost semnalate de Ovidiu Șandor, businessman și colecționar de artă, inițiatorul bienalei Art Encounters, printre care angajarea fără competiție internațională a directorului artistic, Chris Torch, scoțian rezident în Suedia, care n-a dovedit că înțelege spiritul locului, precum și comunicarea defectuoasă. Dincolo de chemările la bună înțelegere ale Lucianei Friedmann, președinta comunității evreiești timișorene, sau de suspiciunile că vocile critice ascund vreun interes personal, nici reprezentanții sectorului independent nu s-au arătat
Imagine de la dezbaterea despre parcursul proiectului Capitală Culturală Europeană organizată de primarul Timișoarei. |
mulțumiți de cum merg lucrurile. Regizorul Florin Iepan a fost tranșant, cerând demisia președintelui board-ului: „Domnule Cristescu, mă adresez dumneavoastră direct. Sunt convins de bunele dumneavoastră intenții. Nu credeți că ajutați mai mult acest oraș, care v-a dat foarte mult și căruia îi datorați foarte mult, să lăsați personalități culturale să facă parte din acest board? (...) Dacă nu găsim o modalitate să resetăm acest proiect, acesta va păstra marca anului 2017. Adică va fi total steril până în 2021“.
La toate aceste critici, Simona Neumann a răspuns pe larg, sugerând că oamenii nu au înțeles bine cerințele din bid book, fiindcă: „Este un program foarte vast, foarte complex şi trebuie înţeles pe toate componentele. Nemulţumiri vor exista întotdeauna pentru că unii au aşteptări să li se finanţeze un anumit proiect aşa cum îl vor ei, fără să îl mai adapteze, şi lucrul acesta nu se poate pentru că ieşim din parametrii cu care am câştigat“. Directoarea executivă a apărat spectacolul Circului Circör adus din Suedia cu 110.000 de euro, a respins acuzația de incompatibilitate a soțului și a explicat neconvingător de ce s-au ales programe prin invitare, iar nu prin aplicații deschise. Cât despre angajarea fără concurs a directorului suedez, a declarat că „într-o lume ideală ar fi trebuit să facem acest concurs în mai, dar pentru că au existat probleme financiare foarte mari (nu am putut angaja personal, darămite firmă internaţională care să organizeze concursuri şi a existat o presiune să începem să facem ceva), l-am consultat pe preşedintele juriului care ne-a selectat pentru Capitală Culturală Europeană dacă putem să facem selecţia unui director artistic pentru etapa de start-up, 2017-2018, prin consultarea mai multor CV-uri“.
Cum merge Timișoara mai departe
Nici primarul Nicolae Robu nu a fost scutit de întrebări punctuale despre obiectivele de infrastructură, unele abia în fază de proiectare. Și arhitecții sunt îngrijorați de riscul unor întârzieri care pot compromite intențiile care merg de la edificarea unui Centru de artă, tehnologie și experiment, la reconversia unor centre culturale și până la restaurarea unor clădiri de patrimoniu. Sunt măsuri practice de luat, a conchis liberalul Nicolae Robu, trebuie să îndreptăm din mers. Sunt banii cetățenilor și ei așteaptă rezultate. Pe pagina sa de Facebook, primarul liberal a anunțat un set de măsuri, ca înființarea unei Comisii de Etică, a unui Consiliu Cultural Consultativ și a unui Consiliu de coordonare interinstituțională și monitorizare locală, ca instrumente de sprijin pentru transparentizare și corectă selecție a programelor. Intrat ulterior în discuție, președintele PSD al Consiliului Județean a dat o tentă politică dezbaterii, încercând să tragă spuza pe turta partidului său. Din declarația sa a rămas doar o virgulă, iar asta e bine, fiindcă politizarea nu face bine unei capitale culturale europene. Zilele viitoare va fi prezentat programul pe 2018. Cine l-a făcut și cine îi va da consistență este azi un mister. Bugetul prevăzut pentru anul în curs este de peste 3,8 milioane de euro. Este o sumă mare, la care visează multe instituții culturale consacrate. Despre oportunitatea cheltuirii banilor timișorenii pun și vor pune întrebări. La întrebarea „a cui este Timișoara Capitală Culturală Europeană?“, răspunsul e simplu: a timișorenilor, a românilor, a Europei.