Șase profiluri din media alternativă

Astăzi putem vorbi de un întreg ecosistem media alternativ, mai puțin interesat de fapte decât de a interpreta acele fapte prin filtrul senzaționalist-conspiraționist.

Ciprian Cucu 07.02.2023

De același autor

După ce Donald Trump și echipa sa au descoperit că „adevărul alternativ” poate avea cel puțin la fel de mare succes la public precum adevărul adevărat (sic!), era doar o chestiune de timp ca fenomenul să ia amploare.

Fenomenul poate fi denumit generic post-adevăr, centrat pe ideea că adevărul nu poate fi aflat și că oricum e o chestiune de interpretare. Câtă vreme poți intui ce vor oamenii să audă publicul e asigurat. Dacă poți încadra totul în așa fel încât să fie șocant și periculos, cu atât mai bine, nimic nu funcționează precum zgândăritul emoțiilor maselor de oameni.

Unii au mers un pas mai departe, construind site-uri și posturi radio/TV care să astâmpere setea de senzațional și teorii conspiraționale. Astăzi putem vorbi de un întreg ecosistem media alternativ, mai puțin interesat de fapte decât de a interpreta acele fapte prin filtrul senzaționalist-conspiraționist. Spațiul este amplu și merită o analiză mai profundă, însă câteva profiluri actuale ies în evidență.

 

Profiluri din România

Aceasta nu este o „listă a rușinii”, ci una care își propune să ne ajute să înțelegem. Nu cred că se impune penalizarea acestor oameni sau că ar fi niște monștri porniți să distrugă lumea. Unii sunt „orbiți ideologic”, alții caută rating sau urmăresc jocuri politice. Una peste alta, nu avem de pierdut dacă încercăm să-i percepem așa cum se percep ei înșiși, drept oameni care luptă pentru ce cred ei că e bine.

Profilurile de mai jos sunt selectate subiectiv, dar în baza unor monitorizări sistematice.

 

Adriana Bahmuțeanu

Prezentată pe net drept „jurnalist și prezentatoare TV, life coach”, Adriana Bahmuțeanu este mai cunoscută prin prisma scandalurilor ce țin de viața sa personală. Astăzi, prezintă pe Facebook o emisiune de tip talk-show pentru Cetateanul.net, o publicație online obscură.

Pe lângă emisiune, postările sale sunt un amestec de glume bătrânicioase, reclame, diverse texte sau imagini motivaționale. E mai interesată de a rula invitați din mediul ei, decât de a-și promova ideile. De altfel, nu pare să aibă conținut original, ci doar să copieze tendințele din media alternativă, emisiunea fiind catch-all, adică fără un specific aparte.

Printre invitații recurenți se numără Cozmin Gușă, Ninel Peia, Dumitru Coarnă, Aurelian Popa, Cristian Terheș, completați cu toți medicii cu tendințe conspiraționiste/antivaccin pe care i-a putut identifica.

Pagina sa are 285.000 de urmăritori, în creștere cu 23% față de acum un an. Postările sale nu atrag foarte multe aprecieri, însă emisiunea live ajunge în general la peste 10.000 de vizualizări, câteva ajungând la 40.000.

 

Cozmin Gușă

Probabil cel mai titrat nume dintre cei menționați aici, fost jurnalist, politician, analist politic, Gușă a fost descris la un moment dat drept un „demagog informat, cultivând suspiciunea în discurs, proiecție a propriului «machiavelism»”.

Gușă a preluat recent postul de radio Gold FM, prin fiul său Andrei, schimbându-i profilul din muzică în politică. Postul are o prezență online susținută, iar publicul, încă redus - 65.000 de followers, este în creștere rapidă, +48% față de anul trecut. Postările paginii Gold FM încă nu atrag multă atenție, cu excepția emisiunii realizate de Gușă însuși, care ajunge în general la 13.000 - 14.000 de vizualizări pe episod.

Gușă se vede expert în geopolitică, dar interpretează totul ca pe o serie de jocuri între puteri vizibile (state, politicieni) și ascunse (Soroș, Rothschild, servicii etc.). A strâns pe lângă el o serie de jurnaliști și influenceri „alternativi” precum Marius Ghilezan și Iosefina Pascal, formând un așa-numit „club de gândire”, pe modelul think tank din SUA.

Narațiunile pe care le promovează, multe având detalii contradictorii, favorizează o viziune „multipolară” a lumii, în care SUA să nu mai fie „hegemon”. Gușă aduce frecvent în discuție faptul că mai mulți oameni trăiesc în afara a ceea ce numim „Occident”, pe care îl vede decadent și decăzut, fără religie, deci fără valori morale, infectat cu gândire corectă politic și cu propagandă LGBT.

 

Luis Lazarus

Lazarus a devenit cunoscut în România datorită prezenței pe scena mondenă și postului OTV, care atrăgea audiențe importante cu emisiuni senzaționaliste și diverse invenții.

În 2010 a lansat canalul Zeus TV, care n-a rezistat decât trei ani. Mai recent, a devenit activist naționalist (Asociația PATRIA) și jurnalist online, pagina sa de Facebook preluând denumirea fostului post TV.

Este printre cei mai activi și urmăriți influenceri, având peste 650.000 de followers în prezent, în creștere cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. Postează în mare parte clipuri live, emisiuni de tip talk show (fără vreo producție deosebită) cu alți invitați din media alternativă. Principalii invitați „de casă” sunt Diana Șoșoacă, Cristian Terheș, Dumitru Coarnă, Laurențiu Primo, Răzvan Constantinescu și Oana Lovin.

Emisiunile sale sunt văzute în general de 50.000 - 80.000 de oameni, dar ajung din când în când la valori de două-trei ori mai mari. Câteva emisiuni au depășit chiar 400.000 de vizualizări, conform datelor Facebook.

Lazarus se aliniază destul de bine la linia „suveranistă”[1], promovând un amestec de naționalism și conspiraționism. Deși invită uneori antivacciniști, este mai degrabă în zona opoziției față de presiunile (reale și închipuite) pro vaccinare. Rolul său este mai mult de a oferi platforma sa celorlalți, în special pe subiecte politice.

 

Iosefina Pascal

A devenit cunoscută după participarea la emisiunea-concurs „România 100” de la Antena 3, dar și pentru apropierea de Maria Grapini, pentru care ar fi fost o perioadă consilieră.

Pascal și-a început repede apropierea de media alternativă, fiind activă în campaniile împotriva „abuzurilor” DNA şi „statului paralel”. În pandemie a fost printre principalii vectori ai protestelor față de măsuri, folosindu-și profilul aflat în creștere și pentru răspândirea narațiunilor false clasice ale perioadei.

Profilul ei i-a adus un job la News Romania, televiziune care și-a pierdut licența pentru încălcări repetate ale principiilor de informare corectă. Ulterior, Pascal a fost recuperată de Cozmin Gușă, realizând acum emisiunea „Scamatoriile Iosefinei” la Gold FM. Emisiunea se pretinde „pamflet”, dar este în realitate un monolog pe teme de actualitate, interpretate în cheie suveranist-conspiraționistă. Temele alese urmează ciclul de știri de la pandemie la război, de la criza energetică la aderarea Schengen sau pericolele digitalizării.

Pe lângă emisiune, Pascal își folosește pagina proprie, care, deși a fost suspendată în câteva rânduri, rămâne relevantă - are 81.000 de followers, dublu față de anul trecut. Clipurile postate pe pagina personală variază mai mult decât în alte cazuri, dar cele mai multe depășesc 50.000 de vizualizări, unele ajungând să depășească 100.000. Clipurile făcute pentru Gold FM au în schimb 7.000 - 15.000 de vizualizări.

 

 

Aurelian Popa

Descris drept cel mai activ activist (sic!) civic de prietenii/colaboratorii săi, Popa a fost unul dintre fondatorii Coaliției pentru Națiune, alături de Iulian Capsali, Dan Chitic și Răzvan Constantinescu, partid suveranist înființat recent și sucombat în certuri interne la puțin timp după lansare.

Popa ratează puține subiecte din arsenalul suveranist, urmărind să contracareze prin activism și activitatea sa de influencer ceea ce numește „tâmpenii progresiste”, cum ar fi „gender, climă, vax”. Preocuparea principală rămâne COVID, fiind unul dintre puținii care își asumă teoria conspirațională prin care pandemia și măsurile au avut în spate intenții malefice (cum ar fi reducerea populației). Popa este și unul dintre principalii influenceri care au răspândit narațiunea falsă care susține că țările cu rată de vaccinare mai mare ar avea rate mai mari ale mortalității excedentare[2], pe care o susține alegând doar țările și lunile care susțin ideea.

Pentru postările sale, a fost suspendat în mod repetat de Facebook, ajungând la a șasea iterație a paginii, unde a strâns deja 22.000 de urmăritori. Postările sale au în general 1.000 - 2000 de aprecieri, iar clipurile, 8.000 - 16.000 de vizualizări.

 

Cristian Terheș

Europarlamentar din partea PNȚCD, Cristian Terheș consideră că UE nu trebuie să dispară, dar să se transforme fundamental (cu mai puțin LGBT, green deal și greieri, mai mult creștinism și capitalism.

Terheș este un comunicator abil, fluent în engleză, convins de ceea ce vinde: ideea că Uniunea Europeană e condusă în prezent de un grup de birocrați nealeși de nimeni și care sunt adepții unei ideologii neomarxiste.

Tot ce fac aceștia e prin definiție greșit, parte a unui complot progresist de a transforma lumea în rău. De la green deal la măsurile împotriva pandemiei sau chiar dezvoltarea și autorizarea vaccinurilor, toate politicile UE, precum și conducerea instituțiilor sunt interese pentru Terheș. Pe de altă parte, Terheș este probabil singurul suveranist cunoscut declarat pro-Ucraina și anti-Putin, probabil datorită legăturilor sale cu SUA.

Terheș este invitat frecvent de mulți dintre influencerii din media alternativă, dar este foarte activ și pe pagina proprie, cu live-uri din Parlamentul European sau de la diferite proteste, pe lângă care mai preia articole de pe diverse site-uri sau opinii pe temele de interes.

Pagina lui are 375.000 de urmăritori, în creștere cu 20% față de acum un an. Aproape toate postările sale au peste o mie de aprecieri, multe depășind 5.000, iar o poză cu steagul României în fața Parlamentului European a strâns 13.000 de aprecieri. În ultimul an, clipurile postate de Terheș au depășit cu ușurință 200.000 de vizualizări, câteva depășind 500.000.


[1] Suveranismul este o mișcare ideologică ce combină elemente de populism și naționalism.

[2] Calculată ca diferență între decesele lunare și o medie (lunară) a perioadei 2016-2019.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22