De același autor
În materie de economie, Congresul PSD a adus o noutate: a schimbat paradigma urmăririi aproape obsesive a unui program de guvernare cu măsuri și strategii generale, pe termen mediu și lung, care au marea calitate (pentru cei care le propun) că nu pot fi urmărite și pentru care, în caz de neîndeplinire, nimeni nu poate fi făcut responsabil. Doar un exemplu: în documentul de la Congres, se afirmă că, în anul 2040, România va fi lider regional în domeniul industriei de tehnologia informației. Dacă acest proiect nu va reuși, rămâne să ne întrebăm cine va fi responsabil, pentru că, peste 22 de ani, cine știe unde se va afla Liviu Dragnea.
Programul de guvernare se diluează foarte mult, pierzându-se între cele 100 de măsuri citite de premierul Viorica Dăncilă și prioritățile de termen mediu și lung ale raportului PSD. Programul de guvernare - mult prea populist, care a destabilizat deja o parte din indicatorii macroeconomici, pe de o parte, și care, pe de altă parte, are multe amânări (o bună parte dintre ele binevenite, pentru că ar fi adâncit și mai mult zonele de risc ale economiei) - era un document prin care se putea face o comparație între promisiuni și realizări. Cele 100 de măsuri ale premierului Dăncilă, în care se amestecă, la grămadă, promovarea unor legi cu asfaltări din mediul rural și creșteri de pensii și salarii, vor face mai complicat de urmărit programul de guvernare.
Mai trebuie adăugate și cele șase direcții prioritare de dezvoltare (infrastructura, agricultura, energia și resursele naturale, educația, sănătatea, tehnologia informației) care sunt prezentate în cel mai pur stil propagandistic. Respectiv, PSD se întoarce la formulările vagi din ultimii 25 de ani. Sunt promise din nou măsuri de construcție a infrastructurii, se afirmă chiar că „va fi o infuzie uriașă de capital“, fără a se preciza, însă, concret, de unde va veni această „infuzie“. Din bani europeni, din fonduri naționale (știind că investițiile publice au scăzut, în ultimii ani), din iluzoriul Fond Suveran de Investiții sau din folosirea viitoarei Bănci de Dezvoltare a României. Niciuna dintre aceste surse nu a reușit, până acum, să devină „o infuzie uriașă de capital“ și este foarte probabil ca nici în viitor să nu poată fi.
Mai există, în cadrul noului document al PSD, un capitol legat de capitalul românesc. Se vorbește despre încurajarea, respectarea și protejarea capitalului autohton. Dar mijloacele pentru a realiza aceste lucruri sunt neclare. Știm de la premierul Dăncilă doar că în domeniul achizițiilor publice se va aplica „modelul german“. Dar informația este insuficientă pentru a înțelege cum va funcționa.
Pe de o parte, pentru că România trebuie să respecte regulile europene privind licitațiile publice. Pe de altă parte, România este, deja, de 11 ani, în Uniunea Europeană, au avut loc nenumărate ajustări ale Legii achizițiilor publice, iar dacă ar fi fost posibilă încurajarea firmelor românești în procesele de achiziții publice, fără abateri de la normele europene, se putea face până acum. De altfel, acesta nu este decât un anunț din seria de declarații propagandistice. În realitate, lucrurile stau exact pe dos. Să nu uitam că, recent, Primăria Capitalei a organizat o licitație pentru înnoirea parcului de autobuze din București. O licitație care deschide un business de peste 100 de milioane de euro și care nu a fost câștigată de vreo firmă românească, nici măcar de una din UE, ci de o companie din Turcia. Există, deci, o distanță foarte mare de la vorbe la fapte.
Este greu de crezut că Guvernul Dăncilă va putea să schimbe centrul de greutate de la salarii, pensii și instituții publice (obsesiile economice ale actualei coaliții politice) către investiții, stabilitate legislativă și măsuri de încurajare a mediului de afaceri. De altfel, schimbarea este recomandată de partenerii și observatorii economiei românești. Sub o formă sau alta, agențiile de rating, analiștii internaționali sau Comisia Europeană observă că beneficiile creșterii economice riscă să fie risipite, din cauza absenței investițiilor și acumulării de deficite. Chiar dacă, în cele mai multe ocazii, opiniile defavorabile ale analiștilor străini sunt ignorate sau chiar ironizate (așa cum proceda, de exemplu, fostul premier Mihai Tudose) de către oficialii români.
Comisia Europeană a publicat, recent, un raport în care se spune clar că, „în absența reformelor structurale și a consolidării fiscale, creșterea economică solidă riscă să fie urmată de o aterizare dură“. În esență, documentul arată că, acum, în anii de creștere economică, ar trebui restructurată economia și pregătită pentru perioade de încetinire sau chiar descreștere, care sunt de așteptat să vină.
Agenția de presă Bloomberg remarcă faptul că România, țara cu cea mai mare creștere economică din UE, înregistrează, în același timp, una dintre cele mai mari rate ale sărăciei din Europa. Nu este o surpriză, nici o noutate, dar este un semnal de alarmă. În plus, agenția de rating S&P, chiar dacă a menținut ratingul României, a constatat creșterea deficitelor, politica prociclică a guvernelor și creșterea graduală a datoriei publice.
Recapitulăm: 100 de măsuri, șase priorități, un program vechi de guvernare și avertismente de la instituțiile financiare internaționale. În total, cele 100 de fețe ale unui PSD aflat într-o continuă confuzie în materie de economie.