De același autor
Nu există niciun alt motiv pentru amânarea de către guvern a adoptării proiectului de lege privind modificarea Codurilor Penal și de Procedură Penală altul decât introducerea unui prag valoric pentru infracțiunea de abuz în serviciu și nu există motiv pentru introducerea acestui prag altul decât voința politică a guvernanților. Orice altă pretenție, inclusiv decizia Curții Constituționale, ar fi o minciună sfruntată.
Fără a intra prea mult într-o dezbatere sterilă, Curtea Constituțională nu „obligă“ legiuitorul – parlament sau guvern – să introducă vreun prag valoric, indiferent ce susțin domnii Dragnea, Grindeanu, Iordache și, mai nou, Tudorel Toader, indiferent cât de tare urlă Antena 3, Luju și alte organe de propagandă ale partidei penalilor. Indiferent chiar de considerațiile judecătorilor CCR privind „obligația“ legiuitorului de a face sau nu face ceva. Pe de o parte, CCR admite ea însăși că nu poate obliga în niciun fel legiuitorul să legifereze, chiar în comunicatul în care vorbește de „obligație“, iar pe de alta, nu are niciun temei să o facă. Dacă absența pragului ar fi fost neconstituțională, atunci CCR ar fi admis excepția ridicată de fosta soție a lui Liviu Dragnea. Cum a respins-o, înseamnă că a admis implicit că Articolul 297 privind abuzul în serviciu este constituțional, fără prag și în interpretarea pe care a dat-o anul trecut privind „încălcarea legii“, fapt remarcat de altfel și de Cristi Danileț. În consecință, judecătorii CCR pot face absolut orice considerații poftesc despre „obligația“ legiuitorului, pot spune că acesta are obligația civică, datoria morală, ba chiar datoria sacră să legifereze un prag. Un singur lucru nu poate să îl facă fără să intre în contradicție cu propriile decizii și cu Legea fundamentală: că parlamentul și/sau guvernul ar avea „obligația legală“ să introducă pragul. Restul sunt piruete politice pentru că decizia privind introducerea pragului valoric este pur politică și nu poate fi legată în nici un fel de decizia sau de motivația CCR.
În consecință, revenirea lui Tudorel Toader asupra deciziei de a nu introduce acest „prag nenorocit“, cum îl califică Dragnea, este politică, deși este făcută sub pretextul deciziei CCR. Fiind o decizie politică, ea trebuie asumată politic de legiuitor și aici cred că se află sursa neînțelegerilor dintre prim-ministrul Grindeanu și Dragnea. O decizie de modificare a codurilor asumată politic nu poate lua decât forma unui proiect de lege pus în dezbatere și trimis în parlament, care trebuie să își asume responsabilitatea politică, adică exact ceea ce are de gând să facă guvernul și Dragnea încearcă să evite. Dacă, în schimb, guvernul ar îmbrățișa narațiunea „obligației legale“ de a introduce pragul valoric, atunci nu ar mai fi nevoie de nicio dezbatere, ci de punerea cât mai rapid în acord a codurilor cu pretinsa obligație impusă de Curte, ceea ce s-ar putea face prin ordonanță de urgență, așa cum de altfel s-a exprimat purtătorul de cuvânt al lui Dragnea, fostul ministru Florin Iordache. În acest caz, decizia de modificare ar fi considerată una „tehnică“ și nimeni, în afară de guvern, nu ar trebui să își mai asume nimic. Din punctul său de vedere, Dragnea are motive bune să fie nemulțumit de Grindeanu și de guvern, care una zice și alta face. Mai exact, zice că respectă decizia CCR și introduce pragul, dar o face prin proiect de lege pe care îl trimite în parlament spre asumare politică. Motivul nu stă în faptul că lui Grindeanu i-a crescut de când e prim-ministru o conștiință, ci în faptul că nu vrea să repete situația din iarnă, în care sute de mii de oameni au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva Ordonanței 13. Grindeanu nu are o problemă cu abuzul în serviciu, așa cum are Dragnea, iar după eșecul Ordonanței 13, mesajul prim-ministrului, secondat de ministrul Justiției, este că Dragnea ar trebui să își rezolve singur problema.
Chestiunea care se ridică pentru Dragnea este însă una de timing. Un proiect de lege nu poate fi adoptat în timp util pentru a-l salva pe Dragnea de o nouă condamnare. După ce Curtea Constituțională a respins excepția de neconstituționalitate ridicată de Bombonica Prodana, dosarul de instigare la abuz în serviciu al lui Dragnea se întoarce la Înalta Curte, unde următorul termen este pe 20 iunie. Argumentele legale sunt împotriva lui Dragnea și sunt sprijinite și de recunoașterea vinovăției a inculpaților cheie, deci un verdict nu mai poate fi amânat prea mult de Înalta Curte și există șanse mari ca Dragnea să primească o a doua condamnare înainte de introducerea pragului. Ceea ce ar însemna sfârșitul politic al lui Dragnea. Este acesta un motiv suficient pentru doborârea guvernului și numirea unui prim-ministru care să își asume o ordonanță de urgență? Pentru Dragnea este mai mult decât suficient, este o chestiune de viață și de moarte.
Abuzul în serviciu adună pe zi ce trece dușmani tot mai numeroși, atât dușmani politici, dar și în justiție și n-ar fi rău ca, din motive tactice, pentru a salva acest instrument anticorupție util, DNA să facă mai puține dosare de abuz în serviciu și să se concentreze pentru o vreme asupra altor infracțiuni.