De același autor
De vreme ce în discuție este petiția a 3 milioane de oameni pentru modificarea textului constituțional, dezbaterea trebuie circumscrisă politic exclusiv în context constituțional. Nu etic, nu metafizic, nu religios. Din acest punct de vedere, lucrurile se simplifică foarte mult. Pretenția restrângerii definiției familiei la uniunea dintre bărbat și femeie este, sub aspect constituțional, de nesusținut. Definiția actuală, care susține că „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între soţi, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor“, pune accentul în mod corect pe liberul consimțământ, egalitatea partenerilor și datoria față de copii. Pot exista cupluri gay care îndeplinesc toate cele trei condiții constituționale ale familiei? Absolut. În privința copiilor, oportunitățile de a recurge la inseminare artificială, mame surogat sau adopții oferă suficiente posibilități pentru a avea în România familii gay care să satisfacă în întregime toate condițiile constituționale și, prin urmare, orice restrângere a definiției familiei așa cum cer petiționarii reprezintă o restrângere a drepturilor fundamentale, pentru că Articolul 48, la care ne referim, face parte din titlul dedicat drepturilor și libertăților fundamentale. Ceea ce este inacceptabil. Singurele modificări acceptabile ale Constituției nu pot fi gândite decât în sensul extinderii drepturilor și libertăților fundamentale, nu în sensul limitării lor. Aici, președintele României are dreptate. Într-o țară care prețuiește libertatea, statul nu poate reglementa în sensul restrângerii drepturilor fundamentale, deci Constituția nu poate fi amendată în acest sens.
Constituția reglementează însă strâmb în chestiunea căsătoriei un paragraf mai jos, unde statuează: „Căsătoria religioasă poate fi celebrată numai după căsătoria civilă“. Deși pare o simplă condiție tehnică, această prioritizare afirmă în mod ilicit preeminența actului civil în fața celui religios sub aspect valoric, ceea ce reprezintă un abuz. Pentru creștin, cununia este una dintre Sfintele Taine, o uniune miraculoasă între entități contrarii pe care numai intervenția misterioasă a Duhului Sfânt o poate realiza ca un pas spre mântuire. Este dincolo de orice posibilitate de reglementare. Textul constituțional pretinde însă fără noimă că harul nu poate acționa legitim decât cu voie de la primărie sau de la poliție. Statul român plasează propriile criterii deasupra misterului actului religios al căsătoriei, pe care și-l subordonează fără a avea dreptul să o facă. Statul ar trebui să ia act în chip modest de consumarea tainei căsătoriei, indiferent în ce cult se produce aceasta, după care să producă prompt actele civile. La noi e invers. Mirii nu se pot prezenta în fața lui Hristos fără hârtie de la starea civilă.
Pericolul nu vine, așadar, din partea comunității gay, ci din partea statului, pentru că, în măsura în care statul ar avea dreptul să impună o definiție restrictivă a familiei, așa cum cer petiționarii, l-ar căpăta și pe acela de a impune cultelor religioase o definiție „incluzivă“ în numele toleranței și combaterii discriminării. Or, niciunul dintre aceste două cazuri extreme nu este acceptabil. Ca urmare, statul trebuie să se retragă definitiv dintr-o chestiune încărcată valoric cum este „căsătoria“, să devină absolut neutru și să se limiteze la înregistrarea uniunilor civile, indiferent dacă este vorba de persoane de sexe diferite sau de același sex.
Odată separate apele valorice, uniunile gay ridică probleme sociale legitime care în România au fost insuficient dezbătute. Statul ar trebui să aibă interese extrem de limitate în viața intimă a persoanelor și în opțiunile lor sexuale. Problema apare acolo unde intruziunea în viața privată - dincolo de garantarea egalității și protecției copiilor - este justificată prin drepturi pozitive: un număr de facilități și stimuli pe care statul îi acordă pentru încurajarea sporului demografic, a ordinii sociale etc. Statul îți poate pretinde să îți oficializezi uniunea la starea civilă numai dacă îți dă ceva la schimb, concediu de maternitate/paternitate plătit, alocații pentru familii tinere, ajutoare pentru locuință, scutiri de taxe, stimuli financiari etc. Aici intrăm însă într-o zonă extrem de tulbure, de vreme ce suntem îndreptățiți, în calitate de contributori, să ne întrebăm „ce bine social servesc familiile gay“? Mulți, în societatea noastră puțin tolerantă, s-ar putea arăta oripilați de ideea plasării unui copil în „familii“ homosexuale, dar adevărul este că acest lucru este perfect realizabil din punct de vedere legal. Putem accepta așa ceva? Dacă un cuplu gay recurge la inseminare artificială sau la o mamă surogat, ce drept are statul să le refuze calitatea de părinți, mai ales că în astfel de cazuri vorbim de cel puțin un părinte natural? Cu ce e mai îndreptățit statul să crească un copil decât părinții, dacă aceștia respectă drepturile legale ale copilului? Apoi, mai există și chestiunea adopțiilor. unde statul este suveran, dar este lipsit de criterii. De partea cealaltă, tocmai pentru că ne aflăm în ape sociale tulburi, ne putem întreba care e impactul psihologic și social asupra formării unui minor crescut într-un cuplu gay?
Există, așadar, un număr mare de întrebări și îngrijorări legitime în privința acestui experiment social, care nu pot însă primi răspunsuri printr-un schimb de insulte între „oameni fără Dumnezeu“ și „fanatici religioși“, ci în cadrul unei dezbateri naționale mature.