De același autor
Criza imunoglobulinei are o vechime de opt luni, din iulie-august anul trecut, când ultimii doi producători aflați pe piața românească au decis să se retragă. De atunci, statul nu a fost capabil să găsească o soluție, adică, simplu spus, să vină cu o propunere de preț care să fie reciproc avantajoasă. Singurul lucru pe care l-a făcut sub fostul ministru Bodog și continuă sub actualul ministru Pintea este să dea vina pe producători. Doamna Pintea a declarat că gestul său de a declanșa mecanismul de protecție civilă la nivel european „este un semnal că nu mai suntem dispuși să negociem viața pacienților“, o declarație care nu este nici aici, nici acolo. În primul rând, pentru că ceea ce trebuie să facă ministerul este să negocieze și, în al doilea, pentru că nimeni nu îi cere să negocieze „viața pacienților“, ci un preț acceptabil pentru ambele părți. Scopul producătorilor nu este să aibă grijă de pacienții români sau de aiurea, ci să își maximizeze profitul. Responsabilitatea protejării vieților pacienților revine în întregime statului român, nu producătorilor și, de vreme ce nu mai există în stoc nicio fiolă de medicament, este limpede că statul eșuează masiv în îndeplinirea obligațiilor sale. A vorbi despre vina producătorilor e pierdere de vreme.
Pe o piață liberă, producătorii de medicamente vitale ar avea o forță de negociere disproporționată în raport cu guvernele și, tocmai de aceea, piața medicamentelor nu este liberă nicăieri în Europa. Guvernele stabilesc prețuri în înțelegere cu producătorii, prin raportare la prețurile folosite în alte țări prin diverse metode de calcul. România stabilește sau, mai bine zis, stabilea prețurile alegând prețul cel puțin egal cu cel mai mic preț dintr-un coș de 12 state. La rândul lor, alte state europene iau prețul din România ca reper pentru stabilirea propriului preț. Altfel spus, dacă stabilești un preț prea mic la imunoglobulină la București, acest lucru atrage după sine o reducere a prețului la nivelul întregii Europe, inclusiv pe piețe mari, precum Germania, Franța sau Italia. În consecință, dacă ești un producător ce se confruntă cu situația în care un stat cu o piață relativ mică, așa cum este România, încearcă să impună un preț prea mic care să tragă în jos prețurile pe tot continentul, lucrul cel mai rațional de făcut este să te retragi din România, astfel încât acesta să nu mai figureze ca referință de preț pentru celelalte țări și în felul acesta îți salvgardezi profiturile. Ceea ce s-a și întâmplat. Guvernul le bate obrazul producătorilor cu faptul că în noiembrie a adoptat Ordonanța 100 prin care elimina taxa de clawback pentru imunoglobuline, iar producătorii tot nu au venit cu medicamentul. Or, acest lucru nu înseamnă decât că raportul cost/beneficii le-a ieșit supraunitar (profit negativ), cu tot cu suspendarea taxei. Dacă guvernul se așteaptă la pomeni în numele „vieții pacienților“, atunci este limpede că guvernul a reglementat prost un domeniu vital și că, mai mult, preferă chiar și acum să recurgă la ajutorul altora decât să stabilească o relație care să asigure aprovizionarea în ritmul nevoilor. Fostul ministru Voiculescu a calificat criza imunoglobulinei drept una „făcută în casă“. Având în vedere că nu există o criză similară absolut nicăieri în Europa, e clar că are dreptate.
Voiculescu mai are dreptate și când semnalează că la originea crizei se află și decizia fostului ministru Bodog de a anula fără nicio explicație, prin HG 143 din februarie 2017, lista medicamentelor esențiale pentru viață stabilită de OMS și care fusese introdusă de ministrul „tehnocrat“ prin HG 800/2016, prin care se stabilea și un regim special de prețuri (mai mari), astfel încât să se asigure aprovizionarea pieței. Or, imunoglobulinele se fac din plasmă umană și de aceea trebuie comandate cu mult timp înainte. Scoaterea lor de pe listă a fost un semnal pentru producători că e timpul să plece.
Și totuși, ce se întâmplă cu prețul? Ceea ce știm este că ele nu au mai fost ajustate de câțiva ani și se calculează la un curs leu/euro defavorabil pentru producători, știm că PSD încearcă să impună cu forța o reducere a prețurilor la medicamente de până la 35% și că producătorilor li s-a transmis că acest lucru este nenegociabil, pentru că figurează în programul de guvernare. Dar nu știm până unde au mers, pentru că același Bodog a eliminat obligativitatea publicării catalogului național al prețurilor medicamentelor CANAMED, deci acesta nu poate fi accesat. Jurnaliștii au încercat să afle cât a costat Pentaglobinul, un medicament greșit, care nu are recomandare decât pentru sepsis, nu și pentru imunodeficiențe primare, pe care ministerul l-a importat pe post de imunoglobulină, dar n-au reușit, pentru că în fața unei asemenea „gafe“ ministerul se apără cu legea omertei. Și mai știm că Parlamentul a modificat, în mai 2017, Legea 95/2006, astfel încât farmaciile pot face comerț en gros cu medicamente, ceea ce încurajează exportul paralel de medicamente.
Dragnea a promis la Congres că statul pesedist va avea grijă de cetățean din leagăn până în mormânt. Corupția și incompetența vor scurta acest drum foarte mult.