De ce eşuează în România modelul politic german?

Cristian Campeanu 18.04.2013

De același autor

VIDEO Fenechiu, pe făraş. Lucian Isar, fostul şef al CA din CFR, face dezvăluiri din interiorul „viesparului“ 17 aprilie 2013, 21:36 citesc mai tarziu download pdf print article Articol Comentarii 1 Video de Adina Vlad Devino fan Dan Străuţ Devino fan +1 (1 voturi) citeste totul despre: cfr lucian isar relu fenechiu ministerul transporturilor tarom astra 10 share 0 inShare 91 Live Aboneaza-te la newsletter Abonare Lucian Isar este convins că BERD, FMI, CE şi Banca Mondială au discutat la nivelul Guvernului despre planul de administrare respins fără motiv de oficialii de la ministerul condus de Relu Fenechiu FOTO Eduard Enea Fostul şef al Consiliului de Administraţie de la CFR, Lucian Isar, enumeră presiunile la care au fost supuşi managerii privaţi de către oficiali de la Transporturi. Isar a vorbit ieri, la Adevărul Live, la prima ieşire în public după demisia din conducerea companiei de stat, despre ingerinţele factorului politic în managementul privat care ar putea afecta relaţiile Guvernului cu finanţatorii internaţionali. Ştiri pe aceeaşi temă Adrian Năstase, primul interviu după eliberarea din închisoare Vizita premierului din Islanda împreună cu soţia sa în China dă speran... Baronii l-au învins pe Ponta Publicitate Credit de Nevoi Personale www.otp-credit.ro Cu dobândă 0 la a-12-a rată. Aprobare în 24H. Aplică acum! Trei luni a rezistat managementul privat numit la CFR SA după regulile convenite de Guvern cu FMI şi Comisia Europeană. Planul de administrare pentru CFR discutat de boardul în fruntea căruia s-a aflat până zilele trecute Lucian Isar cu finanţatorii internaţionali, BERD, CE, Banca Mondială şi FMI,a fost respins luni, fără niciun motiv oficial, de către Adunarea Generală a Acţionarilor. Despre argumentele Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) privind respingerea planului, Isar spune că „nu au avut suficient timp să ne explice, practic nu aveau cum să găsească o motivare fundamentată economic să respingă un astfel de plan pentru că este bazat pe acordul cu BERD, cu FMI, pe angajamentele cu Comisia Europeană, cu Ministerul Transporturilor, pe planul de guvernare“. Isar spune că membrii CA şi finanţatorii ştiau că se pregăteşte respingerea planului de administrare şi că erau cunoscute, de asemenea, şi numele înlocuitorilor”. „Ni s-a spus cine va veni în loc şi ne presau cu acest lucru ca să semnăm diverse hârtii. Au fost numeroase situaţii în care ni s-a cerut să facem anumite lucruri sau ca unele persoane să se ocupe de anumite lucruri“, a declarat Isar. El spune că finanţatorii au fost surprinşi de precipitarea evenimentelor. Întrebat ce impact va avea respingerea planului de administrare şi demisia lui Dimitris Sophocleous asupra relaţiei cu aceste instituţii, Isar a amintit de contractul de împrumut cu BERD semnat de conducerea demisionară, asumat practic de Guvernul României. Despre discuţiile finanţatorilor cu premirul Victor Ponta, Isar declară: „Acestea sunt nişte discuţii păstrate în spatele uşilor închise, nu aş vrea să comentez, sunt sigur că instituţiile respective şi-au exprimat părerea de-a lungul timpului asupra planului de administrare“. El crede că „discuţiile ar putea avea consecinţe, se poartă negocieri“. „Noul director ştie să facă achiziţii“ Oficialii Ministerului Transporturilor au provocat luni demiterea în bloc a conducerii executive a CFR SA într-o AGA convocată cu două zile înainte de şedinţa la termen, care trebuia să aibă loc miercuri. După respingerea fără motiv oficial a planului de administrare, aceştia au numit un nou Consiliu de Administraţie, condus de Sorin Mîndruţescu, CEO al Oracle România. Iar ieri, din cadrul CA, membrii l-au numit director general al companiei de stat pe George Micu, fost preşedinte al CFR Marfă şi actual membru în CA al CFR Călători. Astfel că, dacă managerii privaţi s-au opus timp de trei luni anumitor „recomandări“ venite din minister, de ieri lucrurile s-au schimbat. Încă din prima zi de mandat, noul director Micu a reluat procedurile de achiziţie publică a unor servicii de consultanţă şi asistenţă tehnică, în valoare totală de 120,85 milioane de lei, blocate de fostul director Dimitris Sophocleous. „Au fost deblocate şi transmise către ANRMAP procedurile de achiziţie a şase contracte de consultanţă şi asistenţă tehnică pentru proiecte feroviare, în valoare totală de 120.850.448 de lei, prin semnarea declaraţiilor pe proprie răspundere de noul director general al CFR SA, George Micu“, se arată într-un comunicat al instituţiei. Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR SA, a declarat că tocmai aceste contracte de consultanţă reprezintă una dintre marile mize şi că, până acum, „acesta era stresul major – asta îl recomandă pe noul director, ştie să facă achiziţii“. „Se pare că pe câteva porţiuni pe care se lucrează pe linia ferată, pe fonduri europene, de aproape un an, nu există aceste servicii de consultanţă. Deci, practic, nimeni nu s-a uitat ce au făcut cu lucrările, nu a fost o consultanţă specializată contractată, ceea ce este foarte straniu, pentru că, în mod normal, întâi iei un consultant care să-ţi spună cam despre este vorba, să măsori ce o să realizeze constructorul şi abia apoi angajezi constructorul şi dai drumul la şantier. În cazul acesta... fericit, practic, după un an, respectivii constructori lucrează, dar consultanţii nu sunt încă numiţi“, a dezvăluit Isar. El a subliniat că este extrem de grav că se fac lucrări pe fonduri europene fără ca acestea să nu fie monitorizate, controlul revenind în momentul de faţă angajaţilor CFR. Lucian Isar, fost preşedinte CA al CFR, la Adevărul LIVE Fostul şef al CFR a explicat că divizia care se ocupă de fondurile europene din CFR este „ca un stat în stat“, iar oficialii Ministerului Transporturilor erau „foarte timizi“ în a le prezenta membrilor Consiliului ceea ce vroiau să liciteze, mai ales că „au văzut că nu eram foarte deschişi în a semna absolut orice“. „Presiunile au fost de la cereri pentru anumite persoane să fie puse sau menţinute în anumite poziţii sau cereri ca anumite departamente să fie mutate la nivel de minister, din punct de vedere al operaţiunilor, au fost numeroase situaţii în care au existat cerinţe de a face lucruri sau ca anumite persoane să se ocupe de anumite lucruri. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister, lucru pe care noi nu l-am acceptat pentru că nu aveam în acel moment toate opiniile legale să vedem dacă putem face acest lucru”, a declarat Lucian Isar. Aşa explică Isar şi convocarea AGA cu două zile mai devreme decât cea cerută de membrii Consiliului. „Să lanseze 120 de milioane de lei pentru consultanţă înseamnă că lucrurile ardeau şi nu puteau să mai aştepte“, a spus fostul şef al CA de la CFR. „Au dispărut clădiri, au dispărut terenuri“ Lucian Isar admite că CFR este o companie „plină de căpuşe“, cu multe deficienţe, dar crede că aceasta poate fi restructurată, nu peste noapte, şi doar dacă nu se cedează la presiuni politice. Fostul board al CFR SA a rezistat trei luni acestor presiuni până ce factorul politic a determinat schimbarea lui, dar Lucian Isar consideră că acesta este totuşi un început bun pentru managementul privat. Dacă nu se rezistă la presiuni, precizează Isar, este foarte probabil ca CFR să ajungă în situaţia Oltchim sau a Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare (RAAN). Fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR a enumerat câteva dintre problemele majore cu care se confruntă compania de stat: contractele de comodat pentru utilizarea căilor ferate, contractele de consultanţă pentru accesarea fondurilor europene, dar şi evaluarea patrimoniului: „Toată lumea se fereşte să facă un studiu, să vadă care mai sunt activele, pentru că au dispărut clădiri, au dispărut terenuri. S-au făcut deal-uri ciudate şi nimeni nu vrea să facă un studiu la zi de teama surprizelor care ar putea apărea“. „Informaţia ajungea şi pe masa ministrului“ La întrebarea dacă îl consideră responsabil pe ministrul Relu Fenechiu pentru cele întâmplate în ultimele trei luni la CFR, Lucian Isar a răspuns: „Depinde, dacă ştia sau nu ceea ce s-a întâmplat. În majoritatea cazurilor, corespondenţa cu noi era semnată de un secretar de stat pentru dumnealui, noi bineînţeles că trimiteam documentaţia sau scrisorile către cabinetul dumnealui. Nu ştiu exact dacă avea timp să se preocupe şi de evoluţiile de la CFR Infrastructură. Dar atât timp cât şi pionii din anumite departamente, şi cei de la nivel de conducere a ministerului au fost aduşi şi făceau parte din anturajul ministrului, plecăm de la premisa că marea parte a informaţiei ajungea şi pe masa ministrului“. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister. Au fost numeroase situaţii în care ni s-au cerut să facem anumite lucruri sau ca unele persoane să se ocupe de anumite lucruri. În asigurarea avioanelor Tarom „se fura startul“ Lucian Isar, membru în CA al Tarom, a explicat cum este posibil ca una şi aceeaşi companie să câştige mereu licitaţiile organizate de Tarom pentru asigurarea aeronavelor – o miză de peste 20 de milioane de euro anual. „Ceri înainte o cotaţie de referinţă (n.n.- pentru viitorul contract), iar ceilalţi concurenţi nu obţin această informaţie şi astfel reuşeşti să câştigi o licitaţie la care, la prima vedere, concurenţa este deschisă tuturor“, a spus Isar. El a lăsat să se înţeleagă că, acum, licitaţia a fost contestată tocmai pentru că ofertantului mereu câştigător nu i-a mai mers schema, Taromul având management privat. Licitaţia de asigurare a aeronavelor Tarom a fost contestată din motivele arătate mai sus de compania Astra Asigurări, firmă deţinută de Dan Adamescu. În consecinţă, Guvernul a decis ca atribuirea contractului de asigurare să se facă direct de conducerea companiei Tarom.

Citeste mai mult: adev.ro/mlex0v
VIDEO Fenechiu, pe făraş. Lucian Isar, fostul şef al CA din CFR, face dezvăluiri din interiorul „viesparului“ 17 aprilie 2013, 21:36 citesc mai tarziu download pdf print article Articol Comentarii 1 Video de Adina Vlad Devino fan Dan Străuţ Devino fan +1 (1 voturi) citeste totul despre: cfr lucian isar relu fenechiu ministerul transporturilor tarom astra 10 share 0 inShare 91 Live Aboneaza-te la newsletter Abonare Lucian Isar este convins că BERD, FMI, CE şi Banca Mondială au discutat la nivelul Guvernului despre planul de administrare respins fără motiv de oficialii de la ministerul condus de Relu Fenechiu FOTO Eduard Enea Fostul şef al Consiliului de Administraţie de la CFR, Lucian Isar, enumeră presiunile la care au fost supuşi managerii privaţi de către oficiali de la Transporturi. Isar a vorbit ieri, la Adevărul Live, la prima ieşire în public după demisia din conducerea companiei de stat, despre ingerinţele factorului politic în managementul privat care ar putea afecta relaţiile Guvernului cu finanţatorii internaţionali. Ştiri pe aceeaşi temă Adrian Năstase, primul interviu după eliberarea din închisoare Vizita premierului din Islanda împreună cu soţia sa în China dă speran... Baronii l-au învins pe Ponta Publicitate Credit de Nevoi Personale www.otp-credit.ro Cu dobândă 0 la a-12-a rată. Aprobare în 24H. Aplică acum! Trei luni a rezistat managementul privat numit la CFR SA după regulile convenite de Guvern cu FMI şi Comisia Europeană. Planul de administrare pentru CFR discutat de boardul în fruntea căruia s-a aflat până zilele trecute Lucian Isar cu finanţatorii internaţionali, BERD, CE, Banca Mondială şi FMI,a fost respins luni, fără niciun motiv oficial, de către Adunarea Generală a Acţionarilor. Despre argumentele Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) privind respingerea planului, Isar spune că „nu au avut suficient timp să ne explice, practic nu aveau cum să găsească o motivare fundamentată economic să respingă un astfel de plan pentru că este bazat pe acordul cu BERD, cu FMI, pe angajamentele cu Comisia Europeană, cu Ministerul Transporturilor, pe planul de guvernare“. Isar spune că membrii CA şi finanţatorii ştiau că se pregăteşte respingerea planului de administrare şi că erau cunoscute, de asemenea, şi numele înlocuitorilor”. „Ni s-a spus cine va veni în loc şi ne presau cu acest lucru ca să semnăm diverse hârtii. Au fost numeroase situaţii în care ni s-a cerut să facem anumite lucruri sau ca unele persoane să se ocupe de anumite lucruri“, a declarat Isar. El spune că finanţatorii au fost surprinşi de precipitarea evenimentelor. Întrebat ce impact va avea respingerea planului de administrare şi demisia lui Dimitris Sophocleous asupra relaţiei cu aceste instituţii, Isar a amintit de contractul de împrumut cu BERD semnat de conducerea demisionară, asumat practic de Guvernul României. Despre discuţiile finanţatorilor cu premirul Victor Ponta, Isar declară: „Acestea sunt nişte discuţii păstrate în spatele uşilor închise, nu aş vrea să comentez, sunt sigur că instituţiile respective şi-au exprimat părerea de-a lungul timpului asupra planului de administrare“. El crede că „discuţiile ar putea avea consecinţe, se poartă negocieri“. „Noul director ştie să facă achiziţii“ Oficialii Ministerului Transporturilor au provocat luni demiterea în bloc a conducerii executive a CFR SA într-o AGA convocată cu două zile înainte de şedinţa la termen, care trebuia să aibă loc miercuri. După respingerea fără motiv oficial a planului de administrare, aceştia au numit un nou Consiliu de Administraţie, condus de Sorin Mîndruţescu, CEO al Oracle România. Iar ieri, din cadrul CA, membrii l-au numit director general al companiei de stat pe George Micu, fost preşedinte al CFR Marfă şi actual membru în CA al CFR Călători. Astfel că, dacă managerii privaţi s-au opus timp de trei luni anumitor „recomandări“ venite din minister, de ieri lucrurile s-au schimbat. Încă din prima zi de mandat, noul director Micu a reluat procedurile de achiziţie publică a unor servicii de consultanţă şi asistenţă tehnică, în valoare totală de 120,85 milioane de lei, blocate de fostul director Dimitris Sophocleous. „Au fost deblocate şi transmise către ANRMAP procedurile de achiziţie a şase contracte de consultanţă şi asistenţă tehnică pentru proiecte feroviare, în valoare totală de 120.850.448 de lei, prin semnarea declaraţiilor pe proprie răspundere de noul director general al CFR SA, George Micu“, se arată într-un comunicat al instituţiei. Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR SA, a declarat că tocmai aceste contracte de consultanţă reprezintă una dintre marile mize şi că, până acum, „acesta era stresul major – asta îl recomandă pe noul director, ştie să facă achiziţii“. „Se pare că pe câteva porţiuni pe care se lucrează pe linia ferată, pe fonduri europene, de aproape un an, nu există aceste servicii de consultanţă. Deci, practic, nimeni nu s-a uitat ce au făcut cu lucrările, nu a fost o consultanţă specializată contractată, ceea ce este foarte straniu, pentru că, în mod normal, întâi iei un consultant care să-ţi spună cam despre este vorba, să măsori ce o să realizeze constructorul şi abia apoi angajezi constructorul şi dai drumul la şantier. În cazul acesta... fericit, practic, după un an, respectivii constructori lucrează, dar consultanţii nu sunt încă numiţi“, a dezvăluit Isar. El a subliniat că este extrem de grav că se fac lucrări pe fonduri europene fără ca acestea să nu fie monitorizate, controlul revenind în momentul de faţă angajaţilor CFR. Lucian Isar, fost preşedinte CA al CFR, la Adevărul LIVE Fostul şef al CFR a explicat că divizia care se ocupă de fondurile europene din CFR este „ca un stat în stat“, iar oficialii Ministerului Transporturilor erau „foarte timizi“ în a le prezenta membrilor Consiliului ceea ce vroiau să liciteze, mai ales că „au văzut că nu eram foarte deschişi în a semna absolut orice“. „Presiunile au fost de la cereri pentru anumite persoane să fie puse sau menţinute în anumite poziţii sau cereri ca anumite departamente să fie mutate la nivel de minister, din punct de vedere al operaţiunilor, au fost numeroase situaţii în care au existat cerinţe de a face lucruri sau ca anumite persoane să se ocupe de anumite lucruri. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister, lucru pe care noi nu l-am acceptat pentru că nu aveam în acel moment toate opiniile legale să vedem dacă putem face acest lucru”, a declarat Lucian Isar. Aşa explică Isar şi convocarea AGA cu două zile mai devreme decât cea cerută de membrii Consiliului. „Să lanseze 120 de milioane de lei pentru consultanţă înseamnă că lucrurile ardeau şi nu puteau să mai aştepte“, a spus fostul şef al CA de la CFR. „Au dispărut clădiri, au dispărut terenuri“ Lucian Isar admite că CFR este o companie „plină de căpuşe“, cu multe deficienţe, dar crede că aceasta poate fi restructurată, nu peste noapte, şi doar dacă nu se cedează la presiuni politice. Fostul board al CFR SA a rezistat trei luni acestor presiuni până ce factorul politic a determinat schimbarea lui, dar Lucian Isar consideră că acesta este totuşi un început bun pentru managementul privat. Dacă nu se rezistă la presiuni, precizează Isar, este foarte probabil ca CFR să ajungă în situaţia Oltchim sau a Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare (RAAN). Fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR a enumerat câteva dintre problemele majore cu care se confruntă compania de stat: contractele de comodat pentru utilizarea căilor ferate, contractele de consultanţă pentru accesarea fondurilor europene, dar şi evaluarea patrimoniului: „Toată lumea se fereşte să facă un studiu, să vadă care mai sunt activele, pentru că au dispărut clădiri, au dispărut terenuri. S-au făcut deal-uri ciudate şi nimeni nu vrea să facă un studiu la zi de teama surprizelor care ar putea apărea“. „Informaţia ajungea şi pe masa ministrului“ La întrebarea dacă îl consideră responsabil pe ministrul Relu Fenechiu pentru cele întâmplate în ultimele trei luni la CFR, Lucian Isar a răspuns: „Depinde, dacă ştia sau nu ceea ce s-a întâmplat. În majoritatea cazurilor, corespondenţa cu noi era semnată de un secretar de stat pentru dumnealui, noi bineînţeles că trimiteam documentaţia sau scrisorile către cabinetul dumnealui. Nu ştiu exact dacă avea timp să se preocupe şi de evoluţiile de la CFR Infrastructură. Dar atât timp cât şi pionii din anumite departamente, şi cei de la nivel de conducere a ministerului au fost aduşi şi făceau parte din anturajul ministrului, plecăm de la premisa că marea parte a informaţiei ajungea şi pe masa ministrului“. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister. Au fost numeroase situaţii în care ni s-au cerut să facem anumite lucruri sau ca unele persoane să se ocupe de anumite lucruri. În asigurarea avioanelor Tarom „se fura startul“ Lucian Isar, membru în CA al Tarom, a explicat cum este posibil ca una şi aceeaşi companie să câştige mereu licitaţiile organizate de Tarom pentru asigurarea aeronavelor – o miză de peste 20 de milioane de euro anual. „Ceri înainte o cotaţie de referinţă (n.n.- pentru viitorul contract), iar ceilalţi concurenţi nu obţin această informaţie şi astfel reuşeşti să câştigi o licitaţie la care, la prima vedere, concurenţa este deschisă tuturor“, a spus Isar. El a lăsat să se înţeleagă că, acum, licitaţia a fost contestată tocmai pentru că ofertantului mereu câştigător nu i-a mai mers schema, Taromul având management privat. Licitaţia de asigurare a aeronavelor Tarom a fost contestată din motivele arătate mai sus de compania Astra Asigurări, firmă deţinută de Dan Adamescu. În consecinţă, Guvernul a decis ca atribuirea contractului de asigurare să se facă direct de conducerea companiei Tarom.

Citeste mai mult: adev.ro/mlex0vDemisia lui Cristian Preda din board-ul ISP, fundaţia politică a PDL, semnalează eşecul ultimei tentative de, introduce în România modelul german şi european al fundaţiilor afiliate partidelor politice. Declinul ISP este un caz şcoală.

Demisia lui Cristian Preda din board-ul ISP, fundaţia politică a PDL, semnalează eşecul ultimei tentative de, introduce în România modelul german şi european al fundaţiilor afiliate partidelor politice. Declinul ISP este un caz şcoală.

Spre deosebire de ­ONG-uri, care sunt finan­ţate cu precădere din fonduri private, fundaţiile politice germane afiliate partidelor politice sunt finanţate din fonduri publice în funcţie de ponderea politică a fiecărei formaţiuni. Konrad Adenauer este asociată Uniunii Creştin-Democrate, Hanns Seidel, Uniunii Creştin Sociale, Friedrich Ebert, Partidului Social-Democrat şi Friedrich Naumann, Partidului Libertăţii. Fiecare din aceste curente doctrinare au şi câte un echivalent la nivelul Uniunii Europene, finanţa­rea fun­daţiilor politice europene făcându-se din bugetul Parlamentului European. Beneficiul politic al acestor fundaţii este evident. Ele asigură o sursă continuă de idei, analize, studii şi soluţii politice, o pepinieră de educaţie şi, aproape ca în sport, de antrenament politic pentru viitoarele generaţii de lideri ai partidului şi generează o reţea de legături politice formale şi informale la nivel naţional şi interna­ţional în beneficiul politic al curentului politic pe care îl reprezintă. Cu alte cuvinte, baza intelectuală şi organizaţională necesară oricărui partid democratic serios. În pofida acestor beneficii, modelul german al fundaţiilor politice nu a prins şi în România. De ce?

O explicaţie constă în faptul că nu există o legislaţie care să permită finanţarea transparentă de la buget a acestor fundaţii. Nu că nu ar fi existat propuneri în acest sens. Într-un text recent, Dragoş Paul Aligică scrie că, deşi existau semnale clare că PSD şi PNL ar fi acceptat trecerea unei astfel de legislaţii, guvernul condus de PDL nu a avut curajul sau viziunea să o promoveze. Dar finan­ţarea este doar o parte a problemei.

În România au existat şi există fundaţii politice, numai că ele ­s-au decredibilizat în timp şi/sau au fost folosite în alte scopuri, de multe ori lucrative – de către membrii lor, astfel încât nemţii au preferat să se ţină departe de ele. Astfel, fundaţia PSD, Institutul Ovidiu Şincai, este o întreprindere în fruntea căreia se află Adrian Năstase şi Adrian Severin, aşa că social-democraţii de la Friedrich Ebert preferă să desfăşoare programe pentru tineri şi pentru sindicalişti sau să susţină portaluri de atitudine gen Critic­atac. După un debut promiţător, Institutul de Studii Liberale s-a stins în uitare. Ultimul lucru important pe care l-am aflat despre el este că în 2008, Guvernul Tăriceanu l-a declarat (laolaltă cu “Ovidiu Şincai”) “de interes public”, se pare spre beneficiul privat al unor apropiaţi, iar astăzi, în plin regim Antonescu, PNL a renunţat la orice pretenţii intelectuale, ISL nu mai are nici măcar un website, Friedrich Naumann nu mai are nicio activitate în România. Dimpotrivă, pe site-urile lui S.R. Stănescu se vorbeşte despre “planurile de hegemonie germană în România activate de fundaţiile politice ale Angelei Merkel”. Ultimul sosit în clubul rotator este Institutul de Studii Populare al PDL, cu care fundaţia creştin-democrată Konrad Adenauer Stiftung a refuzat să mai colaboreze.

 

Tragicomedia ISP

După consultarea unor surse multiple convergente, putem susţine că ruptura dintre KAS şi ISP a intervenit după instalarea în fruntea ISP, pe filiera Valeriu Stoica, a doamnei Cristina Trăilă, fosta şefă a Agenţiei Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice. Doamna Trăilă l-a găsit în funcţia de director executiv pe Thomas ­Kleininger, reprezentant al KAS. Thomas Kleininger a tradus Heidegger împreună cu Gabriel Liiceanu, a fost un membru de marcă al GDS, după care s-a dedicat programelor de educaţie şi construc­ţie democratică în România. În cadrul KAS, printre altele, conduce Institutul Ordoliberal, un proiect destinat politicilor de promovare a economiei sociale de piaţă aşa cum a fost ea formulată de creştin-democraţii germani la origini, nu cum a ajuns în România pe filiera Ion Iliescu. Cu sau fără Heidegger, doamna Trăilă a fost deranjată de prezenţa lui Kleininger în conducerea ISP şi de faptul că, prin intermediul acestuia, KAS dorea să păstreze un cuvânt de spus în privinţa proiectelor derulate împreună cu ISP pe banii nemţilor, aşa că l-a îndepărtat din conducerea ISP. După mai multe incidente, KAS s-a retras din colaborarea cu ISP, iar Cristian Preda şi-a anunţat demisia din board-ul de conducere. L-am consultat şi pe un alt (fost) membru al board-ului, Sever Voinescu, cu privire la situaţia creată şi acesta ne-a oferit o perspectivă inedită. În opinia sa, “colaborarea a încetat în momentul în care conducerea KAS a încercat să intervină în deciziile interne ale ISP, iar KAS s-a dovedit un partener neserios”. Cum a ajuns Voinescu să vadă în nemţii de la KAS “un partener neserios” în comparaţie cu seriosul ISP poate fi explicat, poate, prin prisma faptului că în luna februarie a deschis, împreună cu Cristina Trăilă, o casă de avocatură al cărei obiect de activitate este con­sultanţa în domeniul achiziţiilor publice.

Partea comică a poveştii intervine în momentul în care, luni, Blaga a profitat de demisia lui Preda ca să-l “demisioneze” şi pe Voinescu din board, deşi acesta nu şi-a dat, după cum ne-a confirmat el însuşi, demisia din board. Pentru Blaga, criza de la ISP nu este decât un prilej pentru a declanşa vânătoarea “intelectualilor lui Băsescu”, care sunt cam toţi intelectualii din PDL, iar marţi a mai făcut un pas declanşând un nou atac la adresa lui Preda şi a lui Teodor Baconschi. Mai nou, Blaga s-a decis ca, în premieră absolută, să susţină o conferinţă la ISP, prima oară când va călca prin sediul funda­ţiei propriului partid. KAS nu a rupt încă legăturile cu PDL, dar pe măsură ce ISP devine o structură goală şi PDL se debarasează de intelectuali, partidul se va provincializa şi se va stinge în anonimatul lipsei de viziune şi de anvergură, al micilor intrigi de partid şi al superficia­lităţii de televizor.

Contactată de România liberă, Cristina Trăilă a negat existenţa vreunei crize între ISP şi KAS şi a subliniat că există în continua­re colaborări punctuale între ­cele două fundaţii. Ea l-a acuzat pe Cristian Preda că minte şi că „îşi caută un pretext să schimbe barca“.

Articol publicat de Romania libera
 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22