De același autor
Revoltele din închisori par să se fi stins, dar semnificațiile acestui episod nu trebuie neglijate. Dacă tot e sezonul loviturilor de stat mai mult sau mai puțin eșuate, putem spune că am asistat săptămâna trecută la o tentativă de lovitură de forță în sprijinul deținuților de lux sprijinită de mass-media angajate și de lideri politici. Or, tocmai această combinație toxică reprezintă o amenințare constantă la adresa statului de drept și a stabilității sociale.
Revoltele au luat sfârșit la fel de brusc cum au început în momentul în care ministrul Justiției, Raluca Prună, a spulberat orice îndoială, declarând că nu va introduce sub presiune un proiect privind amnistia și grațierea, dar și, fapt relevant, după ce principalul instigator al revoltelor, Antena 3, a făcut apel public la încetarea protestelor. Acest deznodământ dovedește, pe de o parte, că, așa cum am arătat, miza reală a revoltelor a fost forțarea unei Legi a amnistiei și grațierii și, pe de alta, că a fost o criză artificială, declanșată și alimentată pentru a servi interesele unor deținuți de lux, cum este Dan Voiculescu.
Vestea cu adevărat gravă este că Voiculescu poate în continuare să facă agenda publică chiar și din închisoare și că are sprijin de la nivel înalt, unde politicienii au jucat, din nou, murdar. În afara masei de manevră chemate să deplângă din studiourile Antenei 3 și Realității TV „genocidul din închisori“ și a parlamentarilor dispuși întotdeauna să adopte legi în favoarea borfașilor (precum Șerban Nicolae), există o serie de lideri de rang înalt care nu au apărat interesele statului român și s-au arătat mai degrabă favorabili intereselor lui Voiculescu.
Vorbim în primul rând de liderii PSD, care au făcut presiuni asupra prim-ministrului Cioloș să o demită pe Raluca Prună. Unul dintre motivele invocate: modificarea prin ordonanță de urgență a Codurilor Penal și de Procedură Penală, care ar afecta drepturile și libertățile fundamentale, ar avea un temei numai dacă, de exemplu, Curtea Constituțională ar găsi modificările respective neconstituționale. Cioloș nu le-a făcut însă pe plac. PSD este partidul care furnizează cei mai mulți condamnați și acuzați pentru fapte penale, în frunte cu președintele Liviu Dragnea, și, prin acțiunile sale politice, trebuie prezumat ca fiind, mai degrabă, un element de sprijin politic pentru infractori și corupți decât ca un partid care respectă și apără principiul domniei legii.
În al doilea rând, un rol lipsit de onestitate l-a jucat vicepremierul Vasile Dâncu. Prin declarațiile sale cum că situația din închisori ar fi „ca în Evul Mediu“, Dâncu a validat teza Antenei 3 și l-a pus pe ministrul Justiției într-o situație precară. Starea închisorilor este departe de a fi satisfăcătoare, dar un vicepremier al guvernului nu își poate permite să recurgă la hiperbole care să alimenteze o situație tensionată. Mai gravă și mai subversivă este cererea lui Dâncu de a lansa o „dezbatere publică“ pe tema situației din închisori. Or, în această chestiune nu e loc de dezbatere publică. Situația deținuților nu este o chestiune de dezbatere, este una care ține de respectarea Convenției Europene a Drepturilor Omului și, ca atare, ține de obligațiile asumate de România în această privință. Altfel spus, investițiile în îmbunătățirea sistemului penitenciar nu sunt obiect de discuție, sunt o obligație a statului român. Orice „dezbatere publică“ are un rezultat previzibil: majoritatea românilor nu va fi de acord cu investițiile în sistemul penitenciar, ci va alege investițiile în școli și spitale. Sub această „presiune populară și democratică“, statul român nu ar mai avea altă soluție decât golirea pușcăriilor prin grațiere și amnistie. Acesta rămâne un scenariu plauzibil și vom vedea în următoarele luni, după ce Ministerul Justiției va publica măsurile pe care le are în vedere, dacă el va fi reactivat sau nu. Modul în care tabăra penalilor proamnistie și grațiere s-a retras tactic în tranșee este o indicație că s-au regrupat în așteptarea unei lupte viitoare.
În al treilea rând, ministrul Justiției a fost pus într-o situație umilitoare încă din primele zile de mandat, când i-a cerut demisia șefului ANP, Cătălin Bejan, iar acesta a refuzat. Ministrul s-a aflat în imposibilitatea de a-l demite, pentru că Bejan primise calificativul „excepțional“ de la ministrul Cazanciuc, dar a rămas și fără posibilitatea de a administra eficient sistemul penitenciar, cu un șef al ANP ostil. Această stare de ambiguitate nu a făcut decât să alimenteze nemulțumirile și incertitudinile din sistem, când lucrul cel mai firesc și mai onest care trebuia făcut era ca cei care l-au pus pe Bejan acolo - adică PSD - să-l fi și retras, în momentul în care ministrul s-a declarat nemulțumit de activitatea sa.
A adopta o Lege a amnistiei și grațierii înseamnă o recunoaștere implicită că România este incapabilă să respecte normele europene în materie de drepturi ale omului, iar o astfel de recunoaștere ar genera un cutremur de proporții și haos în sistemul de justiție și tulburări sociale. În pofida pericolelor evidente, se dovedește că există forțe politice puternice, care sunt dispuse să torpileze stabilitatea și credibilitatea justiției, pentru a servi interesele grupurilor infracționale de lux din jurul unor personaje precum Dan Voiculescu și celor asemenea lui, care nu au niciun scrupul să se folosească de cea mai periculoasă masă de manevră imaginabilă - deținuții - pentru a arunca țara în haos.