Teodosie și Statul

Când a sfidat regulile stării de urgență și pe cele ale stării de alertă, Teodosie nu a sfidat statul laic în numele datoriei creștinești, ci pentru a umili acest stat.

Cristian Campeanu 02.06.2020

De același autor

După mai bine de trei luni de la apariția primelor cazuri de infectare cu virusul Sars-Cov-2, se vede că boala nu ocolește pe nimeni, de la cetățeni simpli la parlamentari și până la înalte fețe bisericești. Focare de infecție pot apărea oriunde – mai ales în spitale, ce-i drept, dar, iată, și în lăcașuri sfinte cum este mănăstirea Putna. Ca să parafrazăm, virusul este neutru față de valori, inclusiv față de spinoasa problemă a relației dintre Biserică și Stat. Acestea fiind spuse, trebuie moderată isteria celor care cred că virusul stă ascuns în sfântul potir sau în lingurița de împărtășanie gata să țâșnească și să îmbolnăvească toți credincioșii care, în „bigotismul lor medieval”, reprezintă un pericol pentru sănătatea publică. Genul acesta de atitudine reprezintă tot o formă de bigotism din partea unor oameni care, în general, nu înțeleg nimic din știință, dar au făcut din ea obiect de cult.

Biserica Ortodoxă, ca de altfel toate cultele prezente în România, e autonomă față Stat, o autonomie recunoscută ca atare în Constituție. Biserica Ortodoxă în particular își apără cu multă gelozie autonomia, greu încercată de-a lungul veacurilor.

Așa cum Bisericii i se recunoaște autonomia față de statul laic, tot așa instituția numită BOR este chemată să respecte legile cetății, inclusiv pe cele care o afectează, așa cum a fost interzicerea participării unor mulțimi mari de oameni la slujbe. BOR s-a arătat nemulțumită, dar a respectat, spre cinstea ei, restricțiile și a acceptat să facă slujbele din Săptămâna Mare în biserici goale. A făcut-o cu strângere de inimă și a considerat că a făcut o concesie Statului, dar s-a conformat. BOR a avut înțelepciunea să nu facă din regulile impuse de starea de urgență o chestiune de dispută fundamentală asupra primatului legii lui Dumnezeu asupra legii oamenilor și să tulbure o stare și așa tensionată.

Dar nu toți ierarhii au urmat calea pe care s-au angajat Patriarhia și Sfântul Sinod. Arhiepiscopul Tomisului a decis că el trebuie să sfideze în mod ostentativ statul laic și legile sale. De la împărtășirea cu aceeași linguriță în prezența camerelor video, ca să fie sigur că se vede, la împărtășirea copiilor și până la circul slujbei de Înviere „rejucată” cu public la cinci săptămâni de la Înviere, Teodosie a făcut tot ce i-a stat în putință pentru a arăta dispreț față de regulile statului și s-a pus în mod provocator - pe sine, nu Biserica - deasupra acestora.

Ai zice că avem de-a face cu unul dintre acei ierarhi inflexibili care pun legile creștine deasupra tuturor legilor laice, care sunt dispuși să dea Cezarului ce este al Cezarului, dar numai dacă ei hotărăsc ce se cuvine celui din urmă. Ca un profet din vechime! Nimic mai fals. Omul este mai „modern” decât toată Biserica Ortodoxă la un loc și mai bine conectat la mecanismele laice ale puterii decât cei mai mulți dintre ierarhii BOR.

Fost colaborator al Securității comuniste, unde și-a turnat colegii de liceu, Teodosie Petrescu a fost dintotdeauna bine înșurubat în lumea mirenilor. A fost filmat în timp ce cerea mită pe vremea când se numea Snagoveanu, a ajuns la Constanța, unde a format o frăție de cruce cu Radu Mazăre „ca Moise cu Aaron”, același Mazăre pe care anul trecut dorea să-l viziteze la închisoare. A fost el însuși acuzat de DNA de luare de mită și deturnare de fonduri europene pentru că a declarat la APIA că folosește mai multe terenuri unde ar fi cultivat „vie cu rod pentru vinuri nobile”, dar pământul era pârloagă. Nu tu vie, nimic nobil, doar o schemă șmecherească pentru a primi subvenția necuvenită. În pofida evidenței, judecătorul Cristian Deliorga a considerat că probele DNA nu sunt suficient de solide și l-a achitat pe Teodosie, fiind la rândul lui răsplătit de PSD cu un loc la Curtea Constituțională.

Este același Teodosie care organiza anii trecuți slujba de Înviere pe plajele de la Modern și din Mangalia l-a care l-a invitat onctuos pe prim-ministrul de la acea dată, Victor Ponta. Și este același Teodosie care s-a implicat personal în campania politică pentru referendumul pentru familie cu rezultatul cunoscut pentru credibilitatea angajamentului politic al Bisericii. Da, Teodosie este foarte bine conectat la lumea politică, cât și la banii Statului. Dar conexiunile sale politice sunt mai strânse cu PSD decât cu oricare alt partid.

Când a sfidat regulile stării de urgență și pe cele ale stării de alertă, Teodosie nu a sfidat statul laic în numele datoriei creștinești, ci pentru a umili acest stat, condus de bine, de rău în vremuri grele de liberali. Pe aceștia a dorit să-i sfideze și să-i batjocorească „înaltul prelat”, pentru a le dovedi că el este Teodosie, mare arhiepiscop cu legături politice în vreme ce ei sunt nimeni. Nici măcar BOR nu a avut curajul să-l înfrunte, mulțumindu-se să difuzeze un comunicat confuz.

Preoți „conectați” ca Teodosie sunt o boală pe trupul Bisericii, iar guvernul actual, dacă are demnitate, ar trebui să impună respectarea legii statului inclusiv ierarhilor care se ascund sub sutana ortodoxă pentru a-și promova interesele de putere cât se poate de laice. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22