De același autor
Tema dominantă a Summit-ului de la Varșovia a fost revizuirea angajamentelor asumate deja în Summit-ul anterior din Țara Galilor, când s-a constatat că există un risc de insecuritate sporit pe Flancul Estic din cauza intervenției Federației Ruse în Crimeea. Drept răspuns, aliații au hotărât, pe de o parte, să asigure o prezență „avansată“ a NATO în regiune, iar, pe de altă parte, să activeze Planul de reacție rapidă. Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe, crede că cel puțin la fel de important este un alt aspect. „Această desfășurare de forțe armate convenționale este numai vârful icebergului. La Varșovia aliații au discutat și au stabilit o relație de cooperare în ceea ce privește războiul hibrid, s-a semnat de altfel și un document din acest punct de vedere, foarte important. Războiul hibrid este tot o formă de agresiune, care însă cuprinde, dincolo de componentele militare, și pe cele legate de politică, de diplomație, de propagandă, de mass-media, de manipulare, de război informatic, deci și pe acest palier s-a conștientizat existența unui risc la adresa partenerilor din spațiul euroatlantic.“
Dar cum iese România, după summit, din perspectiva gestionării intereselor sale de securitate? Situația ar putea fi considerată relativ mulțumitoare, este de părere Cristian Diaconescu. Sunt însă diferențe majore de abordare, dacă facem o comparație între componenta de Nord si cea de Sud a Flancului Estic. „Statele din Nord, Polonia și statele baltice, au cooperat mult mai bine, s-au coordonat, au prezentat opțiuni strategice și regionale comune și, evident, considerându-se și un nivel sporit de risc, au primit un semnal și sprijin militar consistent. Și în partea de Sud, în ceea ce privește România, după părerea mea, deciziile sunt corespunzătoare. A fost omologat scutul antirachetă în faza intermediară operațională ca element de securitate al NATO, avem Comandamentul de Sud-Est, precum și o brigadă multinațională. Problema este situația bazinului Mării Negre. În această zonă, din păcate, nivelul de cooperare, de înțelegere între statele membre NATO este net diferit. Statele din regiune nu s-au putut coordona în a pune la punct un proiect regional defensiv. Iar problema este cu atât mai delicată, cu cât Marea Neagră este zonă de contact direct între interesele Moscovei și cele ale NATO și UE.“
Din acest ultim punct de vedere, al coagulării unui răspuns unitar de securitate în zonă, pârghiile pe care la are Bucureștiul sunt minimale. Premierul Borisov al Bulgariei tocmai a lansat propunerea ca Marea Neagră să devină o „zonă demilitarizată“. Propunere care, desigur, va fi complet ignorată de Moscova, care și-a consolidat o prezența militară masivă în Crimeea, dar care nu face decât să torpileze șansele coagulării unui răspuns adecvat din perspectiva NATO. Cât despre Turcia, dincolo de relațiile sale complicate cu Bulgaria, aceasta are propria sa agendă regională și este puțin dispusă să țină cont de intervenții exterioare.
„Zona Mării Negre este extrem de sensibilă, fiind foarte aproape cele două forțe. Și, din acest punct de vedere, sigur că aici au existat oarece reticențe în a formula la Varșovia o abordare concretă, din cauza lipsei de coeziune din partea regiunii. Este însă important faptul că atât Turcia, cât și Statele Unite au ținut tema Mării Negre foarte sus. Or, din acest punct de vedere, în proiectele de securitate ulterioare pe care România va fi obligată să le susțină, în primul rând va trebui să se bazeze pe cooperarea bilaterală cu Statele Unite și Turcia. Federația Rusă, dar și statele NATO cunosc animozitățile în această zonă, dintre Bulgaria și Turcia, de exemplu, între aspirațiile Turciei de a avea o mare ruso-turcă și dificultățile europenilor de a sprijini un astfel de proiect. Evident că mult mai simplu s-ar putea găsi o soluție pe baza unei formule regionale, dar deocamdată nimeni nu are o astfel de soluție. Dar, în condițiile în care, de exemplu, cu participare americană, așa cum văd eu, și cu o cooperare cu Turcia bine stabilită și atent nuanțată, sunt convins că Bulgaria nu ar putea rămâne în afara unei astfel de scheme. În condițiile în care nu există o astfel de formulă, atunci fiecare, pe baze naționale, încearcă să se poziționeze separat.“
Majoritatea experților sunt convinși că e puțin probabil ca Rusia să recurgă la o agresiune militară clasică pentru a-și atinge obiectivele strategice în regiunea noastră. E o părere împărtășită și de Cristian Diaconescu. „Practic, Rusia, prin anexarea Crimeei, vrea un regim juridic internațional favorabil de la Marea Azov până la Marea Neagră și pentru utilizarea Strâmtorii Kerci. Asta din punct de vedere strategic. Sigur că există intenția de a susține mișcările separatiste din vecinătatea apropiată și zona este propice din această perspectivă, vedem și Moldova, și Ucraina, și celelalte. Pentru că, pe de o parte, Federația Rusă ar dori o arhitectură de securitate euroasiatică, diferită de arhitectura de securitate de astăzi. În plus, Rusia vrea să fie recunoscută ca mediator indispensabil în problemele de securitate regională. Deci, până la urmă, este o formă de afirmare, sigur, cu mijloacele pe care le vedem și care au fost criticate de întreaga comunitate internațională, dar este o formă de prezență mai mult politică strategică regională. Nici ei, cel puțin cum văd eu, nu au în vedere un atac militar direct, pentru că n-ar folosi la nimic.“
A consemnat ALEXANDRU LĂZESCU